نسخه چاپی

استراتژی وحدت اصولگرایان در گفت و گو با محمد كاظم انبارلویی

انتخابات ریاست جمهوری یازدهم یك غفلت برای اصولگرایان بود/ وزن كشی سم حیات اصولگرایی است

عکس خبري -انتخابات رياست جمهوري يازدهم يک غفلت براي اصولگرايان بود/ وزن کشي سم حيات اصولگرايي است

رییس مركز سیاسی حزب موتلفه اسلامی گفت:اصولگرایان هر وقت كه ید واحد بوده‌اند، پیروز میدان شده‌اند. وزن كشی در میان اصولگرایان سم حیات اصولگرایی است.

به گزارش نما ،بسیاری معتقدند که وحدت اصولگرایان ساز و کار خییل پیچیده ای ندارد به شرطی که ترکیبی از جریانهای مختلف اصولگرای و ریش سفیدان انتخاب شوند و این ترکیب بعد از انتخاب فرد اصلح، او را به پایگاه اصولگرایان در جامعه معرفی کند. برای بررسی این موضوع با محمد کاظم انبارلویی، رییس مرکز سیاسی حزب موتلفه به گفت و گو نشستیم.

به عنوان اولین سئوال، شما نشست اصولگرایان را که با هدف برقراری اتحاد بین جریان‌های اصولگرا بود، چگونه ارزیابی می‌کنید؟
جریان اصولگرایی به عنوان یک جریان عام و مسلط در کشور مطرح است و شامل شخصیت‌های برجسته، ارزشی و انقلابی در کشور و احزاب و گروه‌های متعددی در این جریان است که روی اصول و دفاع از انقلاب، اسلام، امام و رهبری و نظام ولایت فقیه شکل گرفته است که این خصیصه اصولگرایی را از یک جناح خارج می‌کند و گروه‌ها و افراد بسیاری را در بر می‌گیرد. این جریان به عنوان اصلی‌ترین جریان مدافع نظام و انقلاب در کشور حضور دارد.
ان شاءالله تا ظهور امام زمان(عج) به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

فکر می‌کنید اصولگرایان برای انتخابات مجلس آتی چه برنامه‌هایی داشته باشند؟
برنامه اصولگرایان فعلا در رابطه با مجلس، برنامه خاصی نیست. آنچه فعلا در دستور کار اصولگرایان قرار گرفته، بحث وحدت و همگرایی آنها و آسیب شناسی این اتحاد است که تقریبا در تمامی اعضا و جریانها وجود دارد. شما هیچ یک از جریان‌ها و اشخاص اصولگرا را نمی‌بینید که در فضای فعلی به دنبال همگرایی به عنوان یک ارزش و واگرایی به عنوان یک ضد ارزش نباشند همگی سعی می‌کنند که از واگرایی‌ای که درانتخابات گذشته اتفاق افتاد، دوری کنند.

برخی از تحلیلگران معتقدند که تشتت آرا در پایگاه اصولگرایی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم تاثیر مستقیمی روی نتیجه این انتخابات داشت. در ادامه این تحلیل معتقد است که پیگیری استراتژی وحدت در فضای فعلی و با توجه به نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم، برنامه اصولگراها برای پیروزی در این میدان است. شما این تحلیل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ سئوال دوم اینکه شما چقدر احتمال می‌دهید که سمت و سوی رای مردم در انتخابات مجلس دهم، به نفع جریان حاکم بچرخد؟
انتخابات ریاست جمهوری یازدهم ، یک غفلت برای اصولگرایان بود که آنها در حال عبور از این غفلت هستند اصولگرایان هر وقت که ید واحد بوده‌اند، پیروز میدان شده‌اند. وزن کشی در میان اصولگرایان سم حیات اصولگرایی است. این نکته ای است که امروز هر اصولگرایی آن را فهمیده و لذا هیچ فردی را سراغ ندارید که بر طبل واگرایی بکوبد و همه معتقدند که باید به سمت وحدت برویم؛ لذا معتقدیم که این روندی که طی شش ماه یا یک سال اخیر شکل گرفته و همه را به سمت وحدت پیش برده، همچنان ادامه دارد و اصولگرایان زیر خیمه ولایت موضع واحد، حرف واحد و اتحاد خواهند داشت و واگرایی گذشته تکرار نخواهد شد.

شما پایگاه رای اصولگرایی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
پایگاه رای اصولگرایی هم چنان به قوت خود باقی است. هر جا که مردم اصولگرایان را متحد و یکپارچه دیدند، به آنها رای دادند. نمونه این جریان هم انتخابات ریاست جمهوری دهم بود که با اختلاف 11 میلیون نفر، اصولگرایان پیروز شدند و رقیب مجبور شد پیراهن عثمان تقلب را با همکاری سرویس‌های اطلاعاتی دشمن رو کند و تهدید امنیتی و اقتدار ملی را رقم بزند؛ بنابر این اصولگرایان هر موقع متحد بوده‌اند، پیروز بوده‌اند و شکست آنها نتیجه تفرق آنها بوده است.

نکته بعد راجع به محوریت آقای مصباح در این اتحاد است. در مصاحبه هایی که در حاشیه این همایش با حضاری که از جریانات مختلف حضور داشتند، انجام شد، همگی بر محوریت آقای مصباح تاکید داشتند. شما درست و غلط بودن این محوریت را چطور می‌بینید؟
این سئوال از اساس غلط است. محور همگرایی اصولگرایان ولایت فقیه است. هیچ فردی یا جریان محور اتحاد جریان اصولگرایی نیست و محور آنها ولایت است. حتی وقتی آقای موحدی کرمانی در حاشیه این همایش صحبت می‌کنند تنها همین محور از صحبت‌های ایشان استخراج می‌شود. در مورد آقای مصباح هم ایشان از افراد ارزشمند و مورد وثوق افراد مختلف در این جریان هستند و متعلق به یک جریان یا حزب خاصی نیستند همه ایشان را به عنوان یک فیلسوف، حکیم، فقیه و دانشمندی که دغدغه‌های سیاسی و حفظ نظام را دارد، قبول دارند وهمین موضوع است که ایشان را در میان اصولگرایان برجسته کرده است اصولگرایان قصدی برای محوریت فردی ندارند، محوریت اصلی به عقیده من و بسیاری از دوستان، ولایت فقیه است و اگر این محور را برداریم، اصلا جریان اصولگرایی معنای خود را از دست می‌دهد. بنابر این تمام افرادی که در موضع رهبری یا هدایت و سرکردگی این جریان قرار دارند، ولایت فقیه را محور می‌دانند.

سئوال بعد راجع به غایبان این همایش است. یکی از مهمترین غایبان این جلسه آقای علی لاریجانی بودند که هر چند طبق اخبار رسانه‌ها در سفر اصفهان حضور داشتند، اما عده‌ای این سفر را بهانه عدم حضور در این نشست دانستند و به نوعی با این اقدام دکتر لاریجانی را در دسته مخالفین این چنین اتحادی قرار دادند. شما این را درست می‌دانید؟
این بحث غایبان جلسه یک سوزن‌بانی‌ای بود که از طریق رسانه های دوم خردادی به فضا تزریق شد. مثلا آقای ابوترابی که از برجستگان جامعه روحانیت است در سفر مکه بود. این گونه نبود که افرادی که در این جلسه حاضر نبودند نیامدنشان حاکی از این باشد که نسبت به این جلسه موضعی داشته‌اند. شما هیچ اصولگرایی را سراغ ندارید که بگوید من نسبت به بحث اتحاد موضع دارم و با تشتت  اختلاف و واگرایی موافقم. اگر کسی را سراغ دارید که این صحبت را می‌گوید، قطع داشته باشید که یا اصولگرا نیست یا نفوذی اصلاح‌طلبان در این جریان است. اینکه کسی با اصولگرایی حرف داشته باشد، به معنای مخالفت با همگرایی نیست. در حال حاضر کسانی که زیر یک سقف جمع شده‌اند، نظرات مختلفی در باره این همگرایی دارند و اتفاقا این نظرات مختلف است که باعث رشد اصولگرایی است. ما این صحبت‌ها را مفید می‌دانیم. این افرادی که به عنوان غایب نام برده شدند نیز بعد از این نشست مصاحبه کردند و از این نشست حمایت کردند. این نشست برای همگرایی اصولگرایان و جمع کردن تعداد بیشتری زیر سقف گفت و گو بود. من فکر می‌کنم اجلاس بعدی با شکوه‌تر و عمیق‌تر و با حضور تعداد بیشتری از اصولگرایان صورت خواهد گرفت.

با صورت کلی پیامدهای مثبت اتحاد اصولگرایان با توجه به افق انتخابات مجلس دهم چه دستاوردهایی می‌تواند داشته باشد؟
شما مدام از انتخابات مجلس یاد می‌کنید در صورتی که این موضوع در دستور کار اصولگرایان نیست. اصولگرایان در حال حاضر دغدغه حفظ نظام، حفظ جایگاه ولایت فقیه، امام و رهبری و قانون اساسی را دارند.

اصولگرایان در حال حاضر این خطر را در چه موضعی می‌بینند؟
خطر جنگ نرم دشمن و خطر فتنه است. در حال حاضر دشمن در حال بازتولید فتنه جدید است. در زمینه همان فتنه‌ای که در سال 88 رخ داد. ما در سال 1378 شاهد یک فتنه در فضای دانشگاه‌ها بودیم و 10 سال بعد شاهد بروز فتنه‌ای با ابعاد وسیع‌تر در فضای عنی جامعه بودیم. این فاصله 10 ساله یک هشدار برای ماست که ممکن است در 10 سال آینده نیز شاهد بروز فتنه‌ای دیگر باشیم. همین مسئله که در حال حاضر عده ای به دنبال طرح بحث رفع حصر و تطهیر سران فتنه هستند استارت ایجاد یک فتنه است. اصولگرایان قبل از اینکه به انتخابات مجلس فکر کنند به فکر صیانت از نظام هستند و همین مسوله است که اصولگرا بودن آنها را تضمین می‌کند. ما دغدغه صیانت از نظام را داریم، دغدغه حراست از عمکرد مسئولان نظام را داریم، اینها موضوعات اصلی ماست که در اثر وحدت و همگرایی اصولگرایان صیانت می شود؛ زیرا برای دفع فتنه و تهدیدهای نظام نیاز به همگرایی اصولگرایان و رفع واگرایی داریم.
منبع:پنجره

۱۳۹۳/۸/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...