نسخه چاپی

عاشورا یك دانشگاه بین المللی سیاسی دینی است

مدیرعامل پژوهشگاه شفق با اشاره به اینكه عاشورا یك دانشگاه بین‎المللی سیاسی دینی است، گفت: رمز پیروزی در عاشورا ولایت‎پذیری بود.

به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا فرساد ظهر امروز در همایش «الگوبرداری از دانشگاه سیاسی عاشورا» در جلسه پرسش و پاسخ به سئوالات شرکت کنندگان در این نشست پاسخ داد.

*عاشورا واقعه سنگین تاریخ است

وی در این نشست در پاسخ به سئوالی درباره دیدگاه سیاسی وی درباره واقعه عاشورا اظهار داشت: عاشورا یک واقعه سنگین و مصیبتی عظیم برای همه آزاد مردان در جهان است و این واقعه تنها الگوی مسلمانان در جهان نیست بلکه همه ادیان جهان امروز هنگامی که می‌خواهند نامی از آزادی و آزادگی ببرند مثالی بهتر از عاشورا پیدا نخواهند کرد چنانکه گاندی رهبر مردم هند شیفته این واقعه می‌شود و پیروزی قیام خود را از الگوبرداری این واقعه می‌داند.

وی خاطرنشان کرد: اعتقاد دارم عاشورا یک دانشگاه بین‌المللی سیاسی و دینی است که همه جهانیان امروز می‌توانند آن را الگوی خود قرار دهند.

*سیاست کشور به عاشورا نیاز دارد

فرساد با بیان اینکه موضع انسان باید در همه حالت مشخص باشد، تصریح کرد: از عاشورا درس مقاومت، یکرنگی، مذاکره نکردن و سرخم نکردن در برابر دشمن و هزاران مسئله دیگر را باید بیاموزیم که سیاست امروز کشور ما به شدت نیاز به الگوبرداری از این دروس را دارد.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه به نظر شما در دیدگاه‌ها و نظرها نمی‌شود، اعتدال داشت، گفت: باید دید که اعتدال را چه می‌خواهید معنا کنید، نظر من این چنین است همه دیدگاه‌ها از ذهن آدمی نشات می‌گیرد و هر دیدگاه و نظری که هر انسانی دارد به خودی خود به مواضع آن شخص بر می‌گردد یعنی طبیعی است که یک آمریکایی از آمریکا دفاع کند و یک آلمانی از آلمان، آیا می‌توان خلاف این توقع داشت، نه، قطعا این‌گونه نخواهد بود زیرا به کشورش وابسته است، دیدگاه و نظرهای انسان هم همین‌گونه است، این دیدگاه‌ها و نظرها یا وابستگی به حق دارند یا باطل.
فرساد در ادامه پاسخ به این سئوال که آیا الگوبرداری از عاشورا می‌تواند راه نجاتی برای مسائل سیاسی کشور ما باشد، اظهار داشت: در این مسئله شک نکنید، ان‌الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاة اصلا کشتی اباعبدالله کشتی نجات است، چنانچه ما قبل از این هشت سال در برابر سیل تحریم‌های دشمن مقاومت کردیم تا دشمن بداند مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است مگر در روز عاشورا آب بر یاران حسین بن علی بسته نشده بود، مگر در محاصره نبودند، مگر فرزند شیرخوار وی تشنه نبود، مگر جوان رعنای اباعبدالله تشنه نبود، حضرت سیدالشهدا این مسائل را نمی‌دانست، یا اینکه ایشان آیا راهی برای مذاکره نداشت، قطعا راه‌های دیگری غیر از جنگ وجود داشت اما مولا خودشان می‌فرمایند که مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است.

*مقاومت همیشه پیروزی به همراه دارد

وی با تاکید بر اینکه تجربه نشان داده است مقاومت همیشه پیروزی را در پیش رو دارد اگر چه دشمن در روز عاشورا فکر می‌کرد پیروز شده است اما اباعبدالله با مقاومت خود پیروز مرد عالم شد، گفت: در عصر معاصر شما مقاومت هشت سال دفاع مقدس را دیدید که چگونه غول استکبار با همه تجهیزات و قدرت خود در برابر فرزندان روح الله شکست خوردند.

*ولایت‌پذیری در عاشورا رمز پیروزی بود

همچنین در این نشست خبرنگاری نیز درباره اینکه آیا ما می‌توانیم با الگوبرداری از عاشورا از مشکلات اقتصادی عبور کنیم، پرسید که فرساد گفت: بله، حتما می‌توانیم، در عاشورا رمز پیروزی ولایت و ولایت‌پذیری بود چنانکه چند گروه در عاشورا بودند، یک گروه کسانی بودند که اباعبدالله را برای چیزی می‌خواستند یا جان‌شان را بیشتر از امام زمانشان دوست داشتند و اینان در آن هنگامه امام را تنها گذاشتند و یک عده آن شبی که امام خیمه را تاریک می‌کند از امام جدا می‌شوند و مقدار کمی با حسین علیه السلام می‌مانند؛ بنابراین فتنه‌های گوناگون در کشور ما حکم این خاموش کردن چراغ و نشان دادن ماهیت واقعی افراد را دارد.

وی متذکر شد: آنها ولی فقیه زمان خویش را تنها گذاشتند به همین جهت مطمئنم عمل کردن به فرمایشات مقام معظم رهبری و مبانی اقتصاد مقاومتی می‌تواند برای ما یک آسانسور پیشرفت اقتصادی باشد نه تعامل با غرب.

۱۳۹۳/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...