نسخه چاپی

ممنوعیت‌ های جدید مصرف آب در كشور

نمایندگان مجلس طرح جدیدی را مشتمل بر 9 ماده برای جلوگیری از ادامه وضعیت مصرف آب در كشور ارائه كردند كه علاوه بر افزایش قیمت در برخی بخش‌ها، ممنوعیت های جدیدی را برای استفاده آب در ساخت و سازها، آبیاری فضای سبز، استخرها و غیره به همراه خواهد داشت.

به گزارش نما به نقل از مهر: نمایندگان مجلس طرح جدیدی را مشتمل بر 9 ماده برای جلوگیری از ادامه وضعیت مصرف آب در کشور ارائه کردند که علاوه بر افزایش قیمت در برخی بخش‌ها، ممنوعیت های جدیدی را برای استفاده آب در ساخت و سازها، آبیاری فضای سبز، استخرها و غیره به همراه خواهد داشت.

طرح بهینه سازی مصرف آب شرب از سوی نمایندگان مجلس ارائه شد که در قالب آن پیشنهادهایی درباره نحوه دریافت آب بهاء مطرح شده است.

در خلاصه طرح نمایندگان آمده است: در حال حاضر تعداد زیادی از شهرهای بزرگ و کوچک کشور با بحران کمبود آب شرب مواجه اند که دلایل آن کاهش نزولات جوی و برداشت بیش از حد از منابع آب سطحی و زیرزمینی است.

لازم به توضیح است که سرانه آب تجدیدشونده در ایران از سال 1335 به سال 1392، بیش از 500 درصد کاهش یافته و همچنین مصرف سرانه مشترکین در ایران در مقایسه با سایر کشورهای جهان بسیار بالا است.

متوسط بارندگی سالانه در کل کشور حدود 31 درصد متوسط بارندگی آسیا و 28 درصد متوسط بارندگی جهان است. به این مسئله، توزیع ناهمگن بارش در سطح کشور را نیز باید افزود.

سرانه آب تجدید شونده به ازاء هر نفر در ایران در سال 1335، 6860 مترمکعب بوده که طی یک روند کاهشی در حال حاضر به حدود 1300 متر مکعب رسیده، یعنی بیش از 500 درصد کاهش فقط در مدت 58 سال.

در بخش چالش های کلان صنعت آب و فاضلاب شهری و روستایی آمده است:

افزایش تقاضای آب به دلیل رشد جمعیت

توزیع ناموزون جمعیت، پدیده شهرنشینی و رشد حاشیه نشینی در اطراف شهرهای بزرگ

نازل بودن تعرفه آب در مقایسه با سایر خدمات شهری (در حال حاضر فقط 30 درصد قیمت تمام شده از مشترکین اخذ می گردد)

مباحث تامین آب شرب

کاهش آبدهی منابع تامین آب شرب در اثر تداوم خشکسالی برای چهاردهمین سال متوالی

برداشت بیش از حد منابع آب تجدیدپذیر کشور (بیش از 80 درصد)

کمبود آب شرب به میزان 38 مترمکعب در ثانیه در 517 شهر کشور با توجه به کاهش تولید و افزایش مصرف آب (در اوج مصرف)

اقدامات زیر می بایست در شرایط تنش تامین آب شرب و بهداشت صورت پذیرد:

1- آبیاری فضای سبز از ساعت 10 الی 16 ممنوع است، مگر آنکه آبیاری توسط سیستم های قطره ای صورت گیرد.

2- پُر و خالی کردن استخرهای عمومی و خانگی از شبکه توزیع آب ممنوع است.

3- در اماکن عمومی استفاده از فواره ها و آب نماها در صورتی مجاز است که مجهز به سیستم گردش آب باشد.

4- استفاده آب از شبکه توزیع جهت کلیه ساخت و سازها ممنوع است.

5- وزارت نیرو موظف است در ازای مصارف بیش از 20 متر مکعب در ماه برای کاربری خانگی و بیش از ظرفیت قراردادی در کاربری های غیرخانگی علاوه بر نرخ مصوب، موارد ذیل را محاسبه و دریافت نماید.

- در صورتی که مصرف آب مشترکین معادل یا کمتر از الگوی مصرف باشد (20 مترمکعب در ماه به ازای هر خانوار)، برابر تعرفه های مصوب.

- صورتحساب مشترکین خانگی دارای مصرف الگو تا 1.5 برابر الگوی مصرف برای مازاد مصرف نسبت به الگو، به ازای هر لیتر 50 ریال.

- صورتحساب مشترکین خانگی دارای مصرف معادل 1.5 برابر الگوی مصرف به بالا، برای مازاد مصرف نسبت به 1.5 برابر الگو، به ازای هر لیتر 100 ریال اضافه بر تعرفه های بند.

- صورتحساب مشترکین غیرخانگی دارای مصرف بیش از حجم ظرفیت قراردادی علاوه بر آب بها برای مازاد مصرف نسبت به ظرفیت قراردادی به ازای هر لیتر 100 ریال.

6- انشعابات کلیه مشترکین با مصارف مازاد بر 20 مترمکعب در ماه و ظرفیت قراردادی، در صورت عدم رعایت سقف مصرف اعلام شده پس از دو دوره دریافت مبالغ مازاد، با اعلام اخطار کتبی و عدم توجه به آن، به صورت موقت قطع و با اخذ تعهدنامه کتبی مبنی بر رعایت سقف مصرف اعلام شده، مجددا وصل خواهد شد. در این حالت هزینه قطع و وصل مجدد برعهده مشترک است.

7- 100 درصد درآمد حاصل از اجرای این لایحه صرف بهینه سازی مصرف آب شرب، اصلاح و بازسازی شبکه های توزیع آب شهری و روستایی، احداث مخازن ذخیره آب مورد نیاز، اجرای طرح مدیریت فشار در شبکه ها و ارتقا کیفیت خدمات خواهد شد. ضمنا این مبالغ معاف از مالیات بر ارزش افزوده و عوارض است.

8- استفاده از آب شبکه توزیع جهت مصرف دامداری ها و مرغداری های صنعتی ممنوع است و وزارت جهاد کشاورزی موظف است نسبت به تامین آب مورد نیاز آنها ظرف 2 سال برنامه ریزی و اقدامات لازم را به عمل آورد.

9- استفاده از آب شبکه توزیع برای استخرهای عمومی ممنوع است.

۱۳۹۳/۸/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...