نسخه چاپی

در گفتگو با نمایندگان مجلس با نما بررسی شد:

چرا محمود نیلی بی توفیق است؟

عکس خبري -چرا محمود نيلي بي توفيق است؟

گزینه جدید جناب آقای روحانی برای نمایندگان مجلس ناشناخته است و به نظر می رسد با وجود لابی های زیاد دولت در مجلس نمایندگان اقبال و رغبتی به این گزینه ریاست جمهور ندارند .

به گزارش نما ، بعد از گذشت دوماه و ده روز که از استیضاح وزیر علوم و تحقیقات و فن آوری می گذرد، رییس جمهور محترم آقای محمود نیلی احمدآبادی را به عنوان گزینه پیشنهادی برای تصدی پست این وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. فرجی دانا که به علت عدم رعایت خطوط قرمز نظام از عوامل فتنه ساز 88 در وزارتخانه خود استفاده کرده بود ، با توجه به تذکرات مکرر نمایندگان به وی، نارضایتی آنان را پاسخ نگفت و موجب پس گیری رای اعتماد نمایندگان از خود شد .
علی رغم حساسیت تصدی وزارت علوم و تحقیقات، گزینه جدید جناب آقای روحانی برای نمایندگان مجلس ناشناخته است و به نظر می رسد با وجود لابی های زیاد دولت در مجلس نمایندگان اقبال و رغبتی به این گزینه ریاست جمهور ندارند .
در این راستا نظر برخی از نمایندگان را جویا شدیم :
سید سعید زمانیان دهکردی نماینده مردم شهر کرد با اعلام نارضایتی از عملکرد هیات رییسه مجلس در این زمینه اظهار کرد: مطابق آیین نامه مجلس ،ما باید مدت ده روز فرصت داشته باشیم تا وضعیت وزیر معرفی شده را بررسی کنیم . این اشکال که متوجه هیات رییسه محترم مجلس است، ضرورت دارد تا آیین نامه را دقیق اجرا نماید زیرا گاهی تفسیر خودشان از آیین نامه را ارایه می دهند. لذا به نظر می رسد با چند دقیقه حضور وزیر پیشنهادی در کمیسیون های مختلف، نمایندگان شناخت کافی پیدا نمی کنند .
وی افزود: وزرات علوم که یکی از مهم ترین وزارتخانه های کشور محسوب می شود باید وزیر آن بسیار باتجربه و کارآمد باشد . مساله دیگر آنکه ما با وضعیت فکری ایشان آشنایی کامل نداریم و رزومه کاری ایشان مشخص نیست و ظرف48 ساعت نمی توان به این شناخت دست یافت .
زمانیان ادامه داد: ضمن آنکه نمایندگان در ابعاد مختلف بر رعایت خطوط قرمز نظام حساس هستند و یکی از سوالهای مهمی که در ذهن همه نمایندگان نقش بسته است ، نقش ایشان در فتنه 88 و مواضع اتخاذ شده وی است. لذا اگر کوچکترین حدود و قصوری را انجام داده اند و در کارنامه خود عبور از خطوط قرمز داشته باشند ایشان محلی از اعراب ندارند .
عبدالوحید فیاضی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و فن آوری در رابطه با این گزینه دولت گفت: به طور طبیعی آقای نیلی با ارایه برنامه و دفاعیات ریاست جمهور روند رای اعتماد را طی خواهد کرد . البته نمایندگان ایشان را به تازگی شناخته اند و آقای نیلی را فقط در یک جلسه کمیسیون دیده اند و با ایشان آشنا شدند. اما سابقه وی در حد سرپرستی دانشگاه تهران در کوتاه مدت را می دانستیم ولی شناخت دیگری از ایشان نداریم .
وی درباره امکان عدم کسب رای اعتماد گفت: چند دلیل برای عدم رای آوری ایشان مطرح است . دلیل اول که پر واضح است عدم شناخت از ایشان است . دلیل دوم ایشان در تبیین برنامه های خود کپی برنامه های آقای نیلی و فرجی دانا را مطرح کرده اند. سوم آنکه ایشان هیچ مرزبندی سیاسی با جریانهای معاند نظام در دانشگاهها را مطرح نکردند و از پاسخگویی در این راستا امتناع کردند و بدون درنگ زیر بار این سوال نرفتند .
ناصر سودانی نیز در رابطه با نگاه نمایندگان به وزیرعلوم معرفی شده توسط دولت اذعان داشت: بنده بعید می دانم ایشان رای اعتماد بگیرند ، زیرا فضای مجلس برای ایشان مناسب نیست . علت اساسی آن هم چهره ناشناس ایشان در محیط علمی و جامعه است . حتی برخی از دولتمردان هم ایشان را نمی شناسند. دلیل دیگر ابهامات و ایهامات در رابطه با سابقه ایشان و نامه نگاری های ایشان در زمان فتنه مطرح است .
همچنین اسماعیل جلیلی عضو فراکسیون رهروان ولایت در این رابطه گفت : فضای مجلس برای رای اعتماد منفی است . زیرا اقلیت نتوانسته اند اکثریت را قانع کنند و لابی های آنها جواب نداده است . البته گم نامی و عدم سابقه مدیریتی و اجرایی و عدم شفافیت سیاسی ایشان موجب این عدم اعتماد است.
وی تصریح کرد: به نظر من مدت زمان هیات رییسه برای شناخت ایشان کافی بود؛ زیرا اگر برفرض هم طبق آیین نامه ده روز هم فرصت می دادند، باز ایشان برای ما ناشناخته بودند و فضای ناشناخته اتفاق خاصی رخ نمی داد.
جلیلی خاطر نشان کرد: به نظر می رسد دولت می توانست قبل از معرفی یک سری مشورتهایی را انجام دهد و حداقل نظری را از مجلس دریافت می کرد . اما در مجموع دوستان نتوانسته اند افکار مجلس را به نفع خود متمرکز کنند.
سید باقر حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این راستا گفت : با آنکه در این زمینه رایزنی بسیاری شده است اما فضا برای وزیر پیشنهادی منفی است، زیرا دوستان هم مدارک کافی برای ایشان ارایه نداده بودندد و نقش ایشان در فتنه 88 نامشخص است.
وی خاطر نشان کرد: البته نکته مهم این است که ما در زمان رای اعتماد باید خدا را در نظر بگیریم . بنده به عنوان یک اصولگرا هیچگاه مطابق سخنان دیگران تصمیم نمی گیرم و سخنان اگر مستند باشد، برمن حجت را تمام می کند و تصمیم می گیرم ؛ البته تاکنون حجتی بر من تمام نشده است .

۱۳۹۳/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...