نسخه چاپی

بازی نهایی ایران و آمریكا در گفتگوهای هسته ای

وندی شرمن، رئیس گروه هسته‌ای آمریكا 23 اكتبر گفت: «زمان پایان كار فرا رسیده است... در صورتی كه ایران خواهان حل‌وفصل اختلاف‌ها با جامعه بین‌الملل و تسهیل لغو تحریم‌های اقتصادی است، شانسی بهتر از دوره باقیمانده تا 24 نوامبر وجود نخواهد داشت... چه اتفاقی می‌افتد؟ نمی‌دانم. می‌توانم بگویم كه تمام اجزای یك طرح كه برای دو طرف قابل پذیرش باشد، روی میز است.»

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی المانیتور 29 اکتبر 2014 (۷ آبان) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران و گروه1+5 پرداخت و نوشت: گفت‌وگوکنندگان هسته‌ای ایرانی و آمریکایی برای ورود به بازی نهایی آماده می‌شوند؛ این در حالی است که برآوردهای مختلفی در مورد چشم‌انداز تکمیل این توافق تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر وجود دارد. وندی شرمن، رئیس گروه هسته‌ای آمریکا 23 اکتبر گفت: «زمان پایان کار فرا رسیده است... در صورتی که ایران خواهان حل‌وفصل اختلاف‌ها با جامعه بین‌الملل و تسهیل لغو تحریم‌های اقتصادی است، شانسی بهتر از دوره باقیمانده تا 24 نوامبر وجود نخواهد داشت... چه اتفاقی می‌افتد؟ نمی‌دانم. می‌توانم بگویم که تمام اجزای یک طرح که برای دو طرف قابل پذیرش باشد، روی میز است.»

در ادامه مقاله آمده است: به گفته مذاکره‌کنندگان، مسئله اندازه ظرفیت غنی‌سازی ایران در توافق هسته‌ای نهایی به مؤلفه کلیدی تبدیل شده است. ایران خواهان حفظ تعداد کنونی سانتریفیوژهای خود (حدود 9400) است در حالی که گروه 1+5 در ابتدا به ایران پیشنهاد کردند ظرفیت غنی‌سازی خود را به 1500 سانتریفیوژ کاهش دهد. رسانه‌های ایران هفته گذشته گزارش دادند گروه 1+5 پیشنهادی تعدیل شده ارائه کرده است که مطابق آن، ایران می‌تواند حدود چهار هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کند؛ البته به شرطی که سایر گام‌ها را به‌منظور افزایش زمان قرار گرفتن در آستانه ساخت بمب بردارد؛ از جمله خروج بیشتر ذخایر اورانیوم غنی‌شده و تبدیل ذخایر غنی‌شده به شکلی که غنی‌سازی آن به سطوح بالاتر دشوار شود. مقامات آمریکایی در حالی که این گزارش‌ها را تأیید نکرده‌اند، به‌تازگی گفته‌اند راه‌های بسیاری وجود دارد که زمان فرار هسته‌ای ایران افزایش یابد و تمرکز نباید تنها بر تعداد سانتریفیوژها در توافق‌نامه هسته‌ای باشد. مقامات آمریکایی گفتند هدف باید توافقی باشد که تمام مسیرهای احتمالی ایران برای ساخت مواد ساخت تسلیحات هسته‌ای مسدود شود.

در پایان مقاله آمده است: اما با توجه به مسئله حساس اندازه ظرفیت غنی‌سازی ایران، خانم شرمن تأکید کرد ایران باید از وضعیت کنونی پایین‌تر بیاید و اکنون زمان برای امتیازدهی است. کارشناسان کنترل تسلیحات و امور ایران که به‌طور منظم به دولت آمریکا مشورت می‌دهند، برآوردهای متضادی در مورد چشم‌انداز تکمیل توافق‌نامه هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر ارائه کردند؛ برخی اظهار کردند تمدید گفت‌وگوها احتمالاً ضروری خواهد بود؛ اما دیگران تأکید کردند دولت، چشم‌اندازی حداقلی برای تحقق توافق هسته‌ای می‌بیند. رابرت اینهورن، کارشناس هسته‌ای که پیش‌تر در گروه گفت‌وگوهای هسته‌ای آمریکا با ایران حضور داشت، در نشست مجمع کنترل تسلیحات گفت: «در مورد چشم‌انداز تکمیل توافقی جامع تا 24 نوامبر معتقدم که احتمال تحقق آن به صفر بسیار نزدیک است... در صورتی که طرف‌های گفت‌وگو در مورد دسته‌ای از مسائل مختلف به توافق برسند، صرف چند ماه دیگر برای گفت‌وگو توجیه‌پذیر خواهد بود.»



تحلیل‌: گویا خانم شرمن برای توافق با ایران عجله زیادی دارد و آنچه را که به ادعای وی روی میز قرار دارد، مطلوب می‌داند که از ایران می‌خواهد به آن بسنده و با آن موافقت کند. دلیلی ندارد هر آنچه که طرف غربی پسندید، ایران هم بپسندد. اگر روی میزی که خانم شرمن از آن سخن گفته، مطالبات ایران هم وجود دارد، باید پیش از فرصت باقیمانده توافق کرد؛ اما روشن است که مطالبات اصلی ایران روی این میز نیست. هرگاه طرف غربی، مطالبات ایران را روی این میز گذاشت، دعوت وی از ایران برای توافق، معنا و منطق پیدا می‌کند.

۱۳۹۳/۸/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...