نسخه چاپی

نذر كردم آبرویش را ببرم!

چندی پیش یكی از دوستان تماس گرفت و گفت همكارش با مشكلی مواجه شده به این صورت كه در محل كار با كسی درگیری و اختلاف داشته و در خلال یكی از این درگیری ها او نذر می كند آبروی دوستش را ببرد!

به گزارش تراز يكي از اصطلاحات در فرهنگ قرآن، نذر است. نذر در لغت به معنای ملزم ساختن خود بر امری است كه از قبل الزامي بر انجام آن نداشته است. بنابراين، شخص با نذر كردن خود را ملزم و متعهد به كاري می كند كه در اصل تكليف و الزامی در برابر آن نداشته است؛ ولي همين كه نذر كرد بر او لازم می شود بر اساس تعهد و الزام، عمل كند و التزام خويش را به شكل وفاي به مفاد نذر نشان دهد و در صورت تخلف مي بايست تبعات آن را مانند كفاره نذر بپردازد.
در یادداشت های قبلی به برخی احکام نذر اشاره شد. یکی دیگر از مسائلی که باید در هنگام نذر کردن مورد توجه قرار دهیم این است که: "نذر باید یک عمل مستحبی باشد اما اگر کار مکروه یا حرامی را نذر کند آن نذر باطل است."
برای مثال چندی پیش یکی از دوستان تماس گرفت و گفت همکارش با مشکلی مواجه شده به این صورت که در محل کار با کسی درگیری و اختلاف داشته و در خلال یکی از این درگیری ها او نذر می کند آبروی دوستش را ببرد! گفتم اولاً چون کار بردن آبرو کار حرامی است نذر باطل است. ثانیاً اگر کار حلالی را هم نذر کرده بودی ولی صیغه نذر نخوانده بودی عمل به نذر برایت واجب نبود.


مساله بعدی نذر فرزند بدون اذن پدر است. در این راستا دو سوال مطرح است:
سوال الف: آیا فرزند می تواند بدون اذن پدر، نذر کند؟
سؤال ب: در صورت منع پدر ،آیا باید به نذر ش عمل نماید؟
* امام خمینی(ره): الف)بنابر اظهر، نذر فرزند مشروط به اذن پدر نمی باشد .
ب)هر گاه فرزند نذر می کند اگر چه بدون اجازه پدر هم باشد باید به آن نذر عمل نماید و با منع پدر نذر او منحل نمی شود.
* آیت...خامنه ای (مدظله العالی): الف) مانعی ندارد.
ب) پس از انعقاد نذر واجب است فرزند به نذر خود وفا کند و پدر حق ندارد از انجام آن، جلوگیری کند.
* آیت...بهجت(ره) احتیاط مستحب می کنند که اذن گرفته شود.
* آیت...سیستانی می فرمایند با نهی پدر بعد از نذر، نذر او منحل می شود و در صورتی که نهی قبل از نذر باشد نذر منعقد نمی شود.
* آیت...شبیری زنجانی معتقد است بنابر احتیاط واجب اگر فرزند بدون اذن پدر نذر کند باید به آن عمل کند.
* آیت...صافی گلپایگانی اما بر خلاف سایر فقها در این مساله می فرمایند نذر فرزند باید به اذن پدر باشد.
* آیت...مکارم شیرازی هم اذن را شرط نمی دانند لکن می فرمایند اگر کار فرزند مایه آزار پدر باشد در این صورت نذر او صحیح نیست.
* آیت...نوری همدانی نیز اذن را شرط نمی دانند ولی می فرمایند اگر پدر یا مادر از عملی که نذر کرده او را منع کنند، نذرش منحل می شود.
* آیت...وحید خراسانی می فرمایند اذن پدر شرط نیست ولی اگر پدر یا مادر از عملی که نذر کرده منعش کنند نذر او صحیح نیست.

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...