نسخه چاپی

۱۶هزار نفر فریب پیامك ماهواره‌ای را خوردند

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری باندی خبر داد كه باراه‌اندازی یك مسابقه پیامكی مجعول و صرف هزینه ۳۵ میلیونی تومان برای تبلیغ در شبكه‌های ماهواره‌ای، صدها میلیون تومان پول از ۱۶ هزار قربانی خود به جیب زده بودند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، در تشریح خبر دستگیری یک کلاهبردار حرفه‌ای که از طریق ارسال پیامک توانسته بود، از ۱۶ هزار نفر کلاهبرداری کند، اظهار داشت: در پی رصد فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای، کارشناسان پلیس فتا متوجه تبلیغ یک مسابقه پیامکی در یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای شدند که در آن وعده برنده شدن لپ تاپ، خودرو، لوازم خانگی و ... را به مخاطبان می‌داد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ ادامه داد:‌ پس از بررسی‌های اولیه و اطمینان از مجعول بودن این مسابقه پیامکی، مهندسان و کارشناسان پلیس فتای پایتخت موفق شدند با بهره‌گیری از اقدامات فنی اجتماعی، شماره تماسی از گرداننده این باند به دست آورند؛ از این رو کارشناسان فضای سایبری توانستند از طریق مهندسی معکوس و اقدامات پلیسی در فضای مجازی، گردانندگان این باند را شناسایی کنند.

وی با بیان اینکه یک مرد گرداننده این مسابقه مجعول بود و در کنار وی نیز ۲ مرد و یک زن نیز فعالیت داشتند، گفت: پس از شناسایی این فرد، ماموران پلیس فتا با هماهنگی دستگاه قضایی وارد عمل شدند و متهم را در منزلش دستگیر کردند.

کاکوان با اشاره به اینکه متهم دارای یک فقره سابقه کیفری مشابه جعل و کلاهبرداری بوده است، افزود: در بازرسی‌های اولیه انجام شده از منزل متهم، ماموران موفق به کشف بیش از ۹۰ میلیون تومان پول نقد و ۱۰۶ فقره کارت بانکی مختلف شدند؛ همچنین علاوه بر این موارد نیز از متهم یک دستگاه اتومبیل خارجی چند صد میلیونی کشف و ضبط شد.

رئیس پلیس فتای پایتخت با بیان اینکه این فرد از طریق پول‌های به دست آمده اقدام به مهیا کردن یک منزل مسکونی نیز برای خود کرده بود، گفت: در بازجویی‌های به عمل آمده و همدستانش، مشخص شد که این فرد از ۷ ماه پیش اقدام به راه اندازی این سیستم پیامکی و کلاهبرداری از شرکت‌کنندگان در این مسابقه کرده بوده و در این مدت نیز از بیش از ۱۶ هزار نفر کلاهبرداری کرده بوده است.

وی در تشریح نحوه کلاهبرداری این فرد و کلاهبرداری چند صد میلیون تومانی وی از قربانیان خود در مدت زمان راه‌اندازی این سامانه، افزود: این فرد با پرداخت ۳۵ میلیون تومان به یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای، اقدام به تبلیغ مسابقه پیامکی خود از این شبکه‌ ماهواره‌ای کرده و سوالات این مسابقه را نیز به نحوی انتخاب کرده بود که تمام شرکت کنندگان در این مسابقه، حائز اخذ جایزه می‌شدند؛‌ از این رو پس از شرکت متقاضیان در این مسابقه، یک خانم همدست با این متهم، با فردِ شرکت کننده تماس می‌گرفت و خبر خوش برنده شدن این فرد را به وی می‌داد و برای ارسال جوائزش، از او درخواست واریز مبلغ ۳۵ هزار تومان تحت عنوان هزینه پیک یا هزینه پستی می‌کرد.

کاکوان در پایان با هشدار به مردم در برابر چنین مواردی خاطرنشان کرد: متاسفانه استقبال از این مسابقه و خوش‌بینی مردم برای دریافت جوایز از این روش، به اندازه‌ای بود که حتی در زمان بازداشت و بازجویی از این فرد نیز بیش از یک هزار نفر برای شرکت در مسابقه و پرداخت وجه، به این سامانه پیامک داده بودند. لذا باید مردم نسبت به چنین مواردی هوشیاری بیشتری داشته باشند و از واریز و پرداخت هرگونه وجه نقدی به بهانه برنده شدن در مسابقات تلفنی و پیامکی خودداری کنند تا در دام کلاهبرداران و شیادانی از این دست، نیافتند.

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...