نسخه چاپی

سلامت بهداشت روانی ضامن بارداری كم خطر

یك كارشناس ارشد روان شناسی با بیان اینكه سلامت بهداشت روانی تضمین كننده بارداری سالم و كم خطر است، تاكید كرد: ایجاد بهداشت روانی در زنان باردار به برآورده شدن نیازهای فیزیولوژیك، زیستی، اقتصادی و روانی وابسته است.

به گزارش نما، زهرا ناطق شریف در گفت و گو با ایسنا، منطقه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه آمادگی روانی برای پدر یا مادر شدن پیش از بارداری به والدین کمک می‌کند تا نقش جدید خود را در طول زندگی بپذیرند، گفت: ایجاد نظم در زندگی در سطح عملی و فکری در زمان بارداری، اهمیت بسزایی دارد و موجبات امنیت روانی را در والدین فراهم می‌آورد.

وی در ادامه با بیان اینکه رعایت اصول بهداشت روانی در اوایل دوران بارداری از اهمیت بیشتری نسبت به سایر مراخل آن برخوردار است، افزود: دوران بارداری یا تغییر مهم از جنبه‌های فیزیولوژیک، روانی و خانوادگی همراه است. در این زمان نقش افراد خانواده به خصوص همسر اهمیت ویژه‌ای دارد.

این کارشناس ارشد روان شناسی با بیان اینکه استرس کنترل نشده در این دوران موجب آشفتگی بهداشت روانی می‌شود، خاطر‌نشان کرد: تغییرات جسمانی از جمله تغییر در ترشح هورمون‌ها، تغییرات غذایی و اختلال در خواب می‌تواند سبب ایجاد استرس در زن باردار شود.

ناطق شریف تصریح کرد: در سه ماه اول بارداری؛ شرایط خاصی مانند افسردگی، تردید، تغییر در میل جنسی، پرخاشگری، ترس از مادر شدن و تغییر در روابط خانوادگی شایع است.

وی با بیان اینکه سه ماه دوم بارداری به عنوان دوران آرامش نامیده شده است، یادآور شد: سه ماهه دوم بارداری زمان مناسبی برای انجام و یادگیری تمرین‌های ریلکسیشن، مدیتیشن و آماده کردن اتاق کودک است.

این کارشناس ارشد روان شناسی افزود: در سه ماه سوم بارداری حواس پرتی، ترس از مادر شدن، ترس از عدم کفایت و رویاهای دوران بارداری شایع است.

ناطق شریف آگاه سازی و افزایش اطلاعات در زمینه دوران بارداری را از راه‌های کاهش استرس در این دوران دانست و گفت: هم دلی و هم دردی همسر هنگام بروز ناراحتی‌های بارداری، همکاری و مشارکت وی در انجام مسئولیت‌های زندگی، آماده سازی خانواده برای پذیرش عضو جدید و توکل بر پروردگار از عوامل کاهش استرس زنان باردار است.

وی در پایان تاکید کرد: در دوران بارداری انسان خود را به خدا نزدیکتر احساس می‌کند که در کسب آرامش وی بسیار موثر است.

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...