نسخه چاپی

تور خردادی احمدی‌نژاد در قاره فوتبال و قهوه

رییس جمهور ‌در دومین سفر خردادی خود عازم "اجلاس زمین" در بزرگترین شهر برزیل خواهد شد تا این بار سرزمین قهوه و فوتبال به بهانه‌ای دیگر میزبان اولین مقام اجرایی ‌جمهوری اسلامی باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، محمود احمدی نژاد رییس جمهور اسلامی ایران در دومین سفر خردادی خود عازم "اجلاس زمین" در بزرگترین شهر برزیل خواهد شد تا این بار سرزمین قهوه و فوتبال به بهانه ای دیگر میزبان دومین مقام اجرایی نظام جمهوری اسلامی باشد.

در این اجلاس قرار است مهم ترین مشکلات مرتبط با توسعه جهان و مشکلات زیست محیطی مطرح شود،البته این اولین حضور رییس جمهور در یک اجلاس مرتبط با محیط زیست در سطح جهانی نیست و رییس جمهور در اجلاس توسعه پایدار در شهر کپنهاک دانمارک نیز حضور داشته است.

*از ژوهانسبورگ تا ریو

پیشینه این اجلاس به دو دهه قبل و سال 1992 باز می گردد. در این سال در شهر ریودوژانیرو برزیل کنفرانس رهبران زمین با نام «اجلاس جهانی توسعه پایدار» برگزار شد. این اولین اجلاس بین المللی بود که واژه «توسعه پایدار» (Sustainable Development) را به ادبیات رسمی در معاهدات بین المللی زیست محیطی وارد کرد. این اجلاس به «ریو» مشهور شد.

خروجی این اجلاس، دستور العملی با نام «دستورکار 21» بود که در واقع برنامه ای برای نیل به توسعه پایدار در قرن بیست و یکم محسوب می شد. این سند مورد پذیرش تمامی کشورهای شرکت کننده در اجلاس از جمله جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

پس از ریو، دومین اجلاس رهبران زمین با موضوع توسعه پایداردر سال 2002 در شهر ژوهانسبورگ افریقای جنوبی برگزار شد که به «ریو+10» مشهور شد. در این اجلاس فعالیت های 10 سال گذشته کشور مرور شد اما مهمترین نکته در ژوهانسبورگ آن بود که عمده کشورها، به تعهدات خود عمل نکرده بودند.

حال پس از 10 سال از ژوهانسبورگ، این سومین اجلاس در زمینه توسعه پایدار است که در سطح رهبران جهان برگزار می شود.

*اجلاسی با حضور صد و بیست کشور

نکته مهمی که درباره این اجلاس به چشم می خورد، حضور قوی سران کشورهای مختلف جهان است به گونه ای که نزدیک به یکصد و بیست رییس جمهور و نخست وزیر از کشورهای مختلف جهان در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد.

به طور حتم حضور این تعداد از سران کشورهای جهان زمینه مهمی را برای رایزنی و تبادل نظر را در این اجلاس فراهم خواهد کرد ما در این میان حضور احمدی نژاد در این اجلاس مهم بین المللی راه را برای رایزنی های سیاسی باز خواهد کرد به خصوص آن که برزیل هم یکی از مهم ترین شرکای ایران در عرصه اقتصادی محسوب می شود.

*برزیل شریکی برای آینده

برزیل از جمله کشورهایی است که درطول دوران دولت های نهم و دهم و در چهارچوب گسترش روابط ایران و آمریکای لاتین به تدریج جایگاه مهمی در روابط خارجی ایران پیدا کرد، به گونه ای که در مذاکرات اتمی ایران و غرب نقش میانجی را به همراه ترکیه در بحث تبادل اورانیوم پیدا کرد ،میانجی گری که با کارشکنی آمریکا و رژیم صهیونیستی به شکست انجامید،اما ایران هم چنان امیدوار است که با محکم کردن روابط خود با مهم ترین قدرت آمریکای جنوبی زمینه را برای باز کردن فضای تنفسی در جهان فراهم کند.

دیدار با دیلما روسف رییس جمهور برزیل و تسلیم دعوت نامه حضور وی در اجلاس غیر متعهد ها از جمله مهم ترین برنامه های احمدی نژاد برای حضور در آمریکای لاتین محسوب می شود.

*کاراکاس و لیما مقصدهای بعدی

سفر به دو کشور ونزوئلا و پرو نیز از دیگر برنامه های احمدی نژاد در سفر وی به آمریکای لاتین محسوب می شود، چه این که چاوز مدت ها است که منتظر پذیرایی از احمدی نژاد در کاراکاس است.

پرو نیز از دیگر کشورهایی است که با انتخاب اولانتا هومالا به ریاست جمهوری این کشور به جرگه کشورهای ضد سرمایه داری این قاره پیوسته است و حالا منتظر پذیرایی از رییس جمهر ایران است.

به نظر ایران هنوز برای ادامه فعالیت با آمریکای لاتین برنامه های مفصلی دارد.

۱۳۹۱/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...