نسخه چاپی

وابستگی پهنای باند ایران به 10 كشور

یك كارشناس و فعال فضای‌مجازی با تأكید بر اینكه پهنای باید ایران علاوه بر آمریكا به 10 كشور وابسته است، گقت: در صورت استفاده از ظرفیت كشورهای غیرمتعهد، راه‌اندازی هاب و سوئیچ بین‌الملل در كشور و همچنین شبكه ملی اطلاعات، دیگر نیازی به طرف آمریكایی نخواهد بود.

به گزارش نما روح‌الله مومن نسب در گفتگو با خبرگزاری دانشجو ، در خصوص مشکلات احتمالی پس از کنترل یا حذف دامنه .ir توسط دادگاهی در آمریکا گفت: آن‌طور که به‌نظر می‌رسد در این حکم علاوه بر دامنه .ir، وضعیت آی‌پی‌های ایران نیز مطرح شده است که در این صورت آی‌پی‌های ایران با این مشکل مواجه خواهند بود؛ چراکه صحبت از داده است و ICANN به ‌جز دامنه، آی‌پی‌ها را نیز تحت کنترل دارد.

این کارشناس فضای مجازی با بیان اینکه نحوه اجرای احکام دستگاه قضایی در کشورهای غربی مانند نحوه اجرای احکام قضایی در ایران نیست، اظهار داشت: در کشورهای غربی دولت‌ها به خود اجازه نمی‌دهند حکم صادره از سوی دادگاه را نقض کنند، در حالی که مشاهده شد دادگاه در رسیدگی به پرونده نقض گسترده حقوق شهروندی و حریم خصوصی کاربران، حکم فیلترینگ واتس‌اپ و اینستاگرام را صادر کرد، اما این حکم از سوی دولت نقض شده و تا کنون اجرا نشده است.

وی افزود: با توجه به آنکه در صورت تأیید حکم از سوی دادگاه‌های آمریکایی، حکم بلافاصله اجرا خواهد شد، لازم است تا قبل از صدور حکم، رایزنی‌هایی انجام شود؛ زیرا در صورت صدور حکم مسأله بسیار پیچیده خواهد شد.

مومن نسب با بیان آنکه تجربه نشان داده است که هر گاه آمریکایی‌ها چیزی را از پیش اعلام می‌کنند معمولاً جنبه تبلیغاتی دارد، اظهار داشت: به نظر می‌رسد اگر دادگاه قصد صدور حکم برای دامنه .ir را داشت وکلای پرونده این موضوع را از قبل اعلام نمی‌کردند و پس از صدور حکم موضوع را رسانه‌ای می‌نمودند.

ضرورت استقلال فضای مجازی

این کارشناس و فعال فضای‌ مجازی بهترین راه‌ حل برای جلوگیری از مشکلاتی از این ‌دست را استقلال در فضای‌ مجازی عنوان کرد و یادآور شد: در صورتی‌ که ایران مانند بسیاری از کشورها چون کشورهای آمریکای لاتین، آلمان، فرانسه، چین، روسیه، برزیل، کره جنوبی و ژاپن از سیستم شبکه ملی اطلاعات استفاده می‌کرد یک دادگاه در کشور متخاصم نمی‌توانست به ‌راحتی حق مسلم ملت ایران برای دسترسی به اینترنت آزاد را نقض کرده و یا رسماً حرف از کنترل داده‌ها در ایران بزند و ملت و دولت ایران را تهدید کند.

وی با اشاره به اینکه در صورت راه‌اندازی صحیح شبکه ملی اطلاعات، دامین‌ها و دامنه‌های ایران دیگر وابسته به سازمان آیکان نخواهد بود، تأکید کرد: در صورت استفاده از شبکه ملی اطلاعات در صورت بروز چنین مسائلی شبکه داخلی به‌هیچ‌وجه دچار مشکل نخواهد شد.

مشکلات احتمالی پس از کنترل و حذف دامنه .ir

مومن‌نسب در خصوص مشکلات احتمالی پس از کنترل یا حذف دامنه.ir اظهار داشت: بسیاری از سایت‌ها و سازمان‌هایی که از پهنای‌ باند بین‌المللی استفاده می‌کنند دچار مشکل خواهند شد و در صورتی‌ که از پهنای باند داخلی نیز استفاده کنند دیگر به ‌صورت بین‌المللی قابل سرویس دهی نخواهند بود.

کارشناس و فعال فضای ‌مجازی در ادامه تأکید کرد: در صورتی ‌که بتوانیم از ظرفیت کشورهای غیرمتعهد استفاده کنیم، می‌توانیم با دو سوم جمعیت اینترنت جهان متحد شده و با راه‌اندازی «هاب» و سوئیچ بین‌الملل، ترانزیت اطلاعات و دیتا به این کشورها را انجام دهیم و در صورت موفقیت در قسمت دامنه و آی‌پی و دیگر زیرساخت‌ها، دیگر نیازی به ‌طرف آمریکایی نخواهد بود که بتواند ما را تهدید کند.

وی بروز تهدیداتی از این ‌دست را به ضرر سرمایه‌گذاری‌های کلان داخلی و خارجی در ایران دانست و عنوان کرد: صحبت در مورد مسائلی مانند تهدید پهنای باند و دامنه و آی‌پی می‌تواند میزان سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش دهد و تنها راه خروج از چنین وضعیتی راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات است.

تأکیدات قانونی بر شبکه ملی

مؤمن‌نسب با اشاره به اینکه در ماده 46 برنامه پنجم توسعه، راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات جزو وظایف وزارت ارتباطات تعریف شده است، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در اجرای شبکه ملی اطلاعات تأخیر چند ساله‌ای رخ ‌داده است، اما مشاهده می‌شود که وزارت ارتباطات تاکنون مدل مفهومی این شبکه را نیز ارائه نکرده است.

وی دلایل تأخیر در راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات را نبود اراده همگانی و وجود برخی دلالان که درآمدشان از طریق واردات پهنای باند تأمین می‌شود، عنوان کرد و افزود: متأسفانه عده‌ای منفعتشان به منافع ملی می‌چربد و نفعشان در آن است که ایران همواره وارد کننده پهنای باند باشد و هیچ گاه در این زمینه به استقلال نرسد.

کارشناس و فعال فضای‌ مجازی خرید پهنای به قیمت بسیار گزاف را باعث خروج گسترده ارز از کشور عنوان کرد و گفت: در کشورهای دیگر و بخصوص آمریکا، شرکت‌های فعال در حوزه آی‌تی جزو درآمدزاترین شرکت‌ها هستند، ما نیز در صورتی‌که بتوانیم از ظرفیت نخبگان آی‌تی در کشور استفاده کنیم علاوه بر درآمدزایی، به استقلال این حوزه کمک خواهیم کرد.

وابستگی پهنای باند ایران به 10 کشور

وی با اشاره به اینکه شرکت ارتباطات زیرساخت با واسطه 10 کشور همسایه، پهنای باند از آمریکا خریداری می‌کند، تأکید کرد: در چنین وضعیتی علاوه بر آمریکا 10 کشور واسطه نیز هرگاه که اراده کنند می‌توانند اینترنت ما را به دلیل وابستگی به این پهنای باند دچار اختلال کنند.

مومن نسب با تأکید بر آنکه بیش از 95 درصد مصرف ترافیک اطلاعات، در داخل کشور است، ادامه داد: منطقی نیست که بخواهیم به دلیل استفاده کمتر از 5 درصدی از اینترنت جهانی، اطلاعات بیش از 95 درصدی خود را به خارج از ایران ارسال کنیم و چنین خطراتی را برای ملت و کشور ایجاد کنیم.

این کارشناس و فعال فضای مجازی ضمن هشدار به دولت و دستگاه قضایی آمریکا گفت: اجرای این حکم و دیگر احکام مشابه که باعث نقض حریم خصوصی و حقوق شهروندی هزاران نفر از شهروندان ایرانی می‌شود، تبعات سنگینی برای ایالات متحده آمریکا خواهد داشت.

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...