نسخه چاپی

تظاهرات هزاران نفر در تركیه در همبستگی با كردهای كوبانی

هزاران نفر از مردم امروز شنبه در روز بین‌المللی همبستگی با مردم شهر كوبانی در خیابان‌های تركیه تظاهرات كردند.

به گزارش نما خبرگزاری فرانسه نوشت، برپایی تظاهرات در خیابان های ترکیه با هدف اعلام همبستگی با مردم شهر کوبانی در شرایطی است که این شهر راهبردی در مرز سوریه و ترکیه بیش از 6 هفته است که در محاصره شبه نظامیان داعش قرار دارد.
بر اساس این گزارش خبرنگار خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که حدود 1000 نفر از طرفداران کردها در خیابان های استانبول تظاهرات آرامی را برگزار کرده اند. این در شرایطی است که مقام های دولت ترکیه نسبت به هرگونه خشونت و ناآرامی هشدار داده بودند.
ولی بزرگترین تظاهرات در شهر دیاربکر برگزار شد جایی که بیش از 15 هزار نفر در حمایت از مردم شهر کوبانی تظاهرات کردند. این تظاهرات با حضور نیروهای پلیس و نیروهای امنیتی ترکیه برگزار شده است.
تظاهرات در ترکیه به درخواست حزب دموکراتیک خلق برگزار شده و دولت آنکارا نسبت به هرگونه بی نظمی و ناآرامی هشدار داده است. احمد داوود اوغلو نخست وزیر ترکیه در این باره تاکید کرد که "تظاهرات آرام و مسالمت آمیز اجازه برگزاری خواهد داشت ولی نیروهای امنیتی در صورت تشدید اوضاع اقدامات لازم را انجام خواهند داد."
تظاهرات اخیر در شهرهای ترکیه در حمایت از کردهای کوبانی موجب کشته شدن حداقل 30 نفر شده است. بسیاری از کردهای ترکیه نسبت به عدم تمایل آنکارا برای دخالت در کوبانی و حمایت از مردم این شهر به شدت خشمگین هستند. باید دید آیا ورود نیروهای پیشمرگه کرد به کوبانی از طریق مرز ترکیه موجب کاهش این ناآرامی ها خواهد شد یا نه.
یکی از تظاهرات کنندگان در استانبول تاکید کرد که کوبانی سمبل مقاومت کردها است. بسیاری از تظاهرات کنندگان پرچم هایی با تصویر عبدالله اوجالان رهبر دربند پ ک ک را در دست داشتند.
پ ک ک از سوی ترکیه و متحدان غربی آن در فهرست گروه های تروریستی قرار گرفته و به سایر گروه های کرد در مبارزه علیه داعش پیوسته است. جنگ و نزاع بین پ ک ک و دولت ترکیه از 15 اوت 1984 میلادی آغاز شده و در این مدت بیش از 40 هزار نفر جان خود را از دست داده اند.

منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...