نسخه چاپی

برنامه سپاه برای خروج آمریكا از خلیج فارس

دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه با اشاره به توانمندی‌های این نیرو در حوزه نبردهای دریایی گفت: از برنامه‌های ما این است كه آمریكایی‌ها باید از خلیج فارس بروند.

به گزارش نما، چندی پیش دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه -نیرویی که وظیفه حراست از خلیج فارس و تنگه هرمز را برعهده دارد- از تمرین‌های گسترده این نیرو برای مقابله با ناوگان دریایی ایالات متحده خبر داده و گفته بود که برای غرق ناوهای غول‌پیکر آمریکایی تمرینهای زیادی کردیم و می‌توانیم یک ناو این کشور را ظرف 50 ثانیه غرق کنیم.

طی روزهای اخیر نیز مستندی با عنوان «رو در رو با شیطان» با موضوع توانمندی‌های دریایی سپاه پاسداران در برنامه تلویزیونی ثریا پخش شد.

در این برنامه، دریادار فدوی با اشاره به استراتژی حفظ و حراست از امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز، یکی از برنامه های نیروی دریایی سپاه را «خروج آمریکا از خلیج فارس» عنوان کرد.

فدوی پیش از این نیز با هشدار به نیروهای آمریکایی گفته بود که آمریکا «مواظب‌ترین کشور در خلیج فارس» است که تیری در این منطقه شلیک نشود و الا تمام منافع این کشور با خطر روبرو خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین درخصوص کنترل آبراه استراتژیک تنگه هرمز گفته بود که طبق قوانین حقوق بین‌الملل، ما حق قانونی داریم که تنگه هرمز و خلیج فارس را کنترل کنیم لذا اگر شناورهای آمریکایی به اخطار سپاه جواب ندهند، بلافاصله مشاهده می‌کنند که تعداد زیادی از شناورهای ما اطراف آنهاست و یا سامانه‌های موشکی ما روی آنها قفل کرده است.

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر است.

بنا بر این گزارش، اگرچه ناوهای هواپیمابر آمریکایی برای تردد در آبهای آزاد، حریم چند کیلومتری را برای خود قائل هستند، اما این حریم تنها در خلیج فارس و آنهم توسط شناورهای تندروی گشت دریایی سپاه شکسته شده و به گفته فرماندهان ندسا، شناورهای سپاه در این منطقه تنها در فاصله «چند متری» این غول های هواپیمابر حرکت کرده و اگرچه یگانهای خارجی در طول مسیر ورود، تردد و خروج از خلیج فارس توسط سامانه‌های شنود و راداری کنترل می‌شوند، اما این اصرار وجود دارد تا یگا‌ن‌های فرامنطقه‌ای -بویژه آمریکایی ها- با چشم خود شناورهای سپاه را در نزدیکی‌شان مشاهده کنند.

این درحالیست که بنا بر اعلام دریادار فدوی، آمریکایی‌ها تاکنون حداقل 3 بار از طریق مراجع رسمی مثل سفارت سوئیس پیگیری کردند که یک خط مثل خطی که در زمان جنگ سرد بین شوروی و آمریکا برقرار شد، میان نیروهای دو کشور شکل بگیرد تا اوضاع را بتوان کنترل کرد؛ درخواستی که البته از سوی ایران رد شده است.

البته فدوی این را هم گفته است که ما تنها تجهیزاتی را که خودمان می‌خواهیم، در معرض دید آمریکایی‌ها قرار می‌دهیم و الا سامانه‌های بسیاری وجود دارد که می‌ماند برای آینده.

۱۳۹۳/۸/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...