نسخه چاپی

هیئتی متفاوت در دانشگاه هنر

علی حیاتی، مسئول هیئت محبین اهل بیت علیهم‌السلام (هیئت دانشجویان و دانش‌آموختگان هنر و رسانه)، برنامه‌های امسال این هیئت را تشریح كرد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دفاع مقدس، علی حیاتی، دانش‌آموختۀ دانشگاه هنر در رشتۀ گرافیک و مسئول فعلی هیئت محبین اهل بیت(ع)، گفت: «در کنار برنامه‌هایی که سال‌های گذشته نیز در هیئت برگزار می‌شد، امسال نوآوری‌هایی در برگزاری مراسم داریم؛ ازجمله، نقالیِ بخش‌هایی از واقعۀ کربلا که در کنار مراسم دمام‌زنی برگزار می‌شود. این نقالی در بخش‌هایی با نوحه‌خوانی ترکیب می‌شود که درنهایت، کار تأثیرگذاری را به نمایش می‌گذارد. این کار را دو تن از دانشجویان دانشگاه‌های صداوسیما و هنر اجرا می‌کنند.»

دمام‌زنی و نقالی در شش شب از مراسم اجرا می‌شود. دمام، سازی محلی است که در گذشته برای خبرکردن مردم برای عزاداری نواخته می‌شده است و هنوز هم در برخی‌از مناطق کشور نواخته می‌شود. دمام به‌همراه سنج و بوق نواخته می‌شود.

به‌گفتۀ مسئول هیئت محبین اهل بیتعلیهم‌السلام، «قرآن‌خوانی» از بخش‌های مهم این هیئت است که هرساله برای توجه بیشتر به قرآن برگزار می‌شود. علاوه بر تلاوت روزانۀ قرآن به‌همراه ترجمه‌ای ادبی آیات آن، به تأسی از حضرت اباعبداللهعلیه‌السلام در شب عاشورا به‌مدت یک‌‌ونیم ساعت (19 تا 20:30) به تلاوت قرآن به‌صورت جمعی و با حضور قاریان پرداخته خواهد شد.

برگزاری دستۀ عزاداری بدون حضور خانم‌ها

«امسال دستۀ عزاداری در سه نوبت و بدون حضور خانم‌ها انجام می‌شود.» حیاتی با بیان این مطلب ادامه داد: «این نبودن خانم‌ها به‌علت نظر رهبر انقلاب دربارۀ شایسته‌نبودن حضور خانم‌ها در دستۀ عزاداری است.» اولین دستۀ عزاداری در روز عاشورا و به‌سمت دانشگاه تهران است. نوبت دوم در شام غریبان و نوبت سوم، در شب سوم شهادت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام به‌سمت چهارراه ولی عصر برگزار می‌شود.

فرهنگ حماسی و حماسۀ فرهنگی

حیاتی در ادامۀ تشریح برنامه‌های هیئت محبین اهل بیتعلیهم‌السلام گفت: «سخنرانی‌های امسال به‌غیراز سه شب اول که در ساعت 22:15 است، از ساعت 20:15 آغاز می‌شود. موضوع سخنرانی امسال «فرهنگ حماسی و حماسۀ فرهنگی» است و سخنران هم مانند سال‌های گذشته، حاج‌آقا پناهیان هستند. مجری مراسم امسال، «محمدباقر مفیدی‌کیا»، شاعر و کارگردان سینماست که در سال‌های گذشته نیز چندین بار این مسئولیت را برعهده داشته است.»

حیاتی ادامه داد: «هرشب، پادکست و کلیپی از مراسم شب گذشته پخش می‌شود. از سایت جدید هیئت نیز رونمایی می‌شود که گزارش مراسم هرشب در قالب‌های خلاصۀ متن، پادکست، کلیپ و گزارش تصویری بر روی آن بارگذاری خواهد شد.»

هیئت محبین اهل بیتعلیهم‌السلام یک بخش شعرخوانی دارد که با حضور شاعران انقلابی برگزار می‌َشود؛ «امسال شاعرانی نظیر «علیرضا قزوه»، «محمدمهدی سیار»، «علی داودی» و... در این مراسم به شعرخوانی خواهند پرداخت. همچنین تعدادی از هنرمندان دیگر از سینما و تئاتر گرفته تا گرافیک و موسیقی و... نیز به این مراسم دعوت شده‌اند.»

فضاسازی متناسب با صاحب هر شب

یکی‌از بخش‌های هیئت محبین اهل بیتعلیهم‌السلام، فضاسازی محیط داخلی و خارجی خیمۀ عزاست. حیاتی دراین‌باره گفت: «فضاسازی داخلی با کتیبه‌های طراحی‌شدۀ هنرمندان خود هیئت و فضاسازی خارجی، با آینه‌کاری، سقاخانه و... انجام می‌شود. فضاسازی خارجی، فرآیندی است که در طول این ده شب و به تناسب صاحب هر شب تکمیل می‌شود و درنهایت، عزاداران در شب آخر با طرح کامل روبرو خواهند شد.»

فروشگاه محصولات عاشورایی

به‌گفتۀ حیاتی، در حاشیۀ هیئت، فروشگاه محصولات فرهنگیِ تولیدشدۀ هنرمندان هیئت که در سال‌های گذشته، به‌مرور طراحی و اجرا شده‌اند دایر است. محصولاتی نظیر لباس، شال، کتیبه، پیکسل، سربند و... که همه طراحی و تولیدشدۀ خود هنرمندان هیئت هستند. شاید بشود به این محصولات ذیل موضوع سبک زندگی نیز نگاه کرد.

همچنین برای نگهداری از بچه‌ها درحین مراسم، مهدکودک‌هایی به‌شکل جداگانه برای پسران و دختران دایر می‌شود.

احیای سنت مقتل‌خوانی

از دیگر برنامه های هیئت محبین اهل بیتعلیهم‌السلام، مقتل‌خوانی در عصر عاشورا از ساعت 15 الی 17 که در آن متن زیارت ناحیۀ مقدسه قرائت خواهد شد.

حیاتی در انتهای گفت‌وگوی خود گفت: «علاوه‌بر این برنامه‌ها، در مراسم امسال بخشی تدارک دیده شده است که گمان می‌کنیم عزاداران شرکت‌کننده را غافلگیر کند.»

۱۳۹۳/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...