نسخه چاپی

رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران در بهار ۹۳

بانك جهانی از رشد منفی ۱۶.۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ برابر با بهار امسال خبر داد و اعلام كرد: رشد ماهیانه تولیدات صنعتی ایران از ژوئن مثبت شده است.

به گزارش نما به نقل از میدان، بانک جهانی در جدیدترین گزارش از سلسله گزارش هایی که معمولا هر ماه منتشر می کند از افت شدید تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ خبر داده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی این نهاد بین المللی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ برابر با فصل بهار ۹۳ با کاهش ۱۶٫۴ درصدی مواجه شده است.

بانک مرکزی که اخیرا از رشد اقتصادی ۴٫۶ درصدی ایران در فصل بهار خبر داده بود، نرخ رشد گروه صنایع و معادن را در این فصل بالای ۸٫۱ درصد اعلام کرد؛ رقمی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی با دیده تردید به آن نگاه کردند. در گزارش بانک مرکزی رشد گروه صنعت در بهار امسال ۱۰ درصد اعلام شده بود.

بانک جهانی همچنین از رشد ۹٫۴ درصدی تولیدات صنعتی ایران در سه ماهه نخست ۲۰۱۴ برابر با فصل زمستان۹۲ خبر داده است. تولیدات صنعتی ایران در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ به ترتیب با رشد منفی ۲۰٫۲ درصد و رشد منفی ۱۰ درصدی مواجه شده است.

این گزارش آمار رشد ماهیانه تولیدات صنعتی ایران نسبت به ماه قبل را نیز اعلام کرده است که بر اساس آن رشد تولیدات صنعتی ایران از ماه ژوئن ۲۰۱۴ مثبت شده و این روند ادامه پیدا کرده است.

در حالی که تولیدات صنعتی ایران طی آوریل ۲۰۱۴ رشد منفی ۱٫۴ و در ماه می رشد منفی ۴٫۵ نسبت به ماه قبل را تجربه کرده است در ماه ژوئن رشد تولیدات صنعتی ایران به ۳٫۲ درصد، در ماه جولای به ۱٫۹ درصد و در ماه اوت به ۲٫۳ درصد رسیده است.

بر اساس این گزارش رشد تولیدات صنعتی جهان در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ بالغ بر ۱٫۸ درصد بوده است. تولیدات صنعتی کشورهای صنعتی در این دوره رشد منفی ۰٫۷ درصد داشته است در حالی که تولیدات صنعتی کشورهای در حال توسعه ۴٫۹ درصد رشد داشته است.

میزان رشد تولیدات صنعتی برخی کشورهای جهان در سه ماهه دوم ۲۰۱۴ عبارت است از: آمریکا ۵٫۳ درصد، ژاپن منفی ۱۳٫۵ درصد، منطقه یورو ۰٫۵ درصد، انگلیس ۱٫۲ درصد، چین ۷٫۸ درصد، روسیه ۴٫۲ درصد، ترکیه ۰٫۵ درصد، هند ۴٫۳ درصد و عربستان منفی ۳٫۷ درصد.

گفتنی است دولت جدید در گزارش اخیر خود در شهریور ماه اعلام کرد که کشور از رکود خارج شده و رشد بهار به مثبت ۴/۳ رسیده و رشد تولیدات صنعتی را در دو گزارش بین ۸ تا ۹ اعلام کردند. این گزارش دولت با مخالفت اقتصاددانان داخلی و فعالان کسب و کار مواجه شد ولی دولت اصرار کرد که چراغ سبز شده و طول میکشد که ماشین های آخر صف که چراغ را می بینند شروع به حرکت کنند.

حالا همان نهاد جهانی که دولتی ها آمارش را وحی منزل می دانند، اعلام کرده اند نه تنها رشدی صورت نگرفته بلکه تولید صنعتی حدود منفی ۱۶/۴ درصد بوده است.

۱۳۹۳/۸/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...