نسخه چاپی

كارشناس امور مذهبی در گفتگو با نما:

انتقال فرهنگ عاشورا نباید دستخوش تحریف و خرافات شود

عکس خبري -انتقال فرهنگ عاشورا نبايد دستخوش تحريف و خرافات شود

باید در شناساندن این فرهنگ به جامعه دقت كافی را داشته باشیم زیرا گاهی در اثر جهالت و یا به صورت عمدی این امر دستخوش تحریف و آمیختگی با خرافات می شود.

به گزارش نما ،تثبیت معارف دینی تنها از طریق نهادینه شدن این امور در بین اعضای جامعه صورت می گیرد. فرهنگ غنی عاشورا نیز از آن دست از فرهنگ هایی است که انتقال آن به جامعه باعث می شود تا جامعه دارای مصونیت شود در حقیقت این فرهنگ در طول تاريخ همواره براي جامعه اسلامي و مومنين الهام بخش بوده است چگونگی انتقال این فرهنگ به جامعه آن هم به شیوه ای درست آثار و برکات مثبتی را به همراه خواهد داشت.
حجت الاسلام محمد کاظم نبی پور در خصوص لزوم انتقال این فرهنگ به جامعه در گفتگو با خبرنگار نما گفت: مقصود از فرهنگ عاشورا، مجموعه ای از مفاهيم، سخنان، اهداف و انگيزه ها، شيوه هاي عمل، روحيات و اخلاقيات ویژه ای است كه در طول نهضت كربلا گفته شده يا در جریان حادثه به آنها عمل شده و يا درحوادث آن نهضت، تجسم حقیقی پیدا کرده است. اين ارزشها و باورها هم در كلمات سيدالشهداء(ع) و هم در بیانات اصحاب و فرزندان حضرت مشاهده می شود .فرهنگ عاشورا همان زيربناي عقيدتي و فكري است كه در امام حسين(ع) و شهداي كربلا و اسراي اهل بيت(ع) بود وسبب پيدايش آن حماسه و ماندگاري آن قيام شد.
این کارشناس امور مذهبی در ادامه خاطر نشان کرد: ما طبق فرمایش مقام معظم رهبری بیش از آنکه عاشورا را یک واقعه بدانیم باید آن را یک فرهنگ تلقی کنیم، اگر ما عاشورا را به مثابه یک فرهنگ برشمریم قطعا شاهد حرکات بزرگ تاریخی در جامعه و در سطح همان حادثه کربلا خواهیم بود چنانچه پیروزی انقلاب اسلامی یکی از بزرگترین حرکات تاریخ معاصر است که علت اصلی آن عمق یافتن فرهنگ عاشورا در بین نسل انقلابی است و یا حزب الله لبنان نیز گروهی است که با اتکا بر یک شعار لبیک یا حسین(علیه السلام) و درک واقعی از این شعار پدید آمده و اکنون نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در سراسر جهان نیز مطرح است.
حجت الاسلام نبی پور ضمن اشاره به نقش خانواده ها در کنار جامعه در تعمیق بخشیدن به این فرهنگ افزود: آشنایی فرزندان با فرهنگ عاشورا در وهله اول آنها را از بسیاری از آسیب های احتمالی مصون نگه می دارد تمرین ولایت مداری با ذکر حوادث و وقایع عاشورا بهترین فرهنگی است که به ویژه در ایام ماه محرم الحرام می تواند به شکلی کاملا پررنگ صورت بپذیرد هیئت ها و تکایا یکی از مهمترین اماکنی است که باتوجه به حضور گسترده مردم از طیف های گوناگون می توانند در این مقوله بسیار موثر واقع شوند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: ما باید در شناساندن این فرهنگ به جامعه دقت کافی را داشته باشیم زیرا گاهی در اثر جهالت و یا به صورت عمدی این امر دستخوش تحریف و آمیختگی با خرافات می شود و این مقوله باعث می شود تا اصل اساسی در واقعه کربلا به فراموشی سپرده شود، بنابراین باید در انتقال این فرهنگ نهایت دقت و هوشیاری را داشت.

۱۳۹۳/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...