نسخه چاپی

واكنش تند بحرین به انتقاد ایران از هتك حرمت «عاشورا»

وزارت امور خارجه بحرین انتقاد اخیر وزارت خارجه ایران درباره هتك حرمت مراسم‌های عزاداری محرم و عاشورا در بحرین را «اظهارات تحریك‌آمیز» خواند و آن را محكوم كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، وزارت امور خارجه بحرین، دوشنبه‌شب، آنچه آن را «اظهارات تحریک‌آمیز» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران (مرضیه افخم) نامید، محکوم کرد.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه (۱۲ آبان) از نقض حقوق مردم و نگاه نداشتن حرمت مراسم‌های عاشوراء، از دولت بحرین انتقاد کرد و از بی‌حرمتی‌های اخیر به مراسم‌های مذهبی در بحرین ابراز ناخشنودی کرد.

افخم با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده برای احزاب و جمعیت‌های قانونی در بحرین گفت: اینگونه اقدامات نه تنها به فضای اعتمادسازی بین مردم و دولت کمکی نکرده، بلکه شرایط را پیچیده‌تر خواهد کرد.

در روزهای گذشته، برخی رسانه‌های خبری مکرر از اقدام نیروهای امنیتی در برچیدن مظاهر محرم و عزاداری حسینی در شهرهای بحرین خبر داده بودند.

خبرگزاری رسمی بحرین (بنا) به نقل از وزارت خارجه این کشور نوشت که منامه هرگونه دخالت در امور داخلی خود را رد می‌کند و «اتهام‌زنی‌های باطل به بحرین را که بی‌اساس است مردود می‌داند».

در اظهارنظر وزارت امور خارجه بحرین همچنین ادعا شده است که «بحرین از قدیم‌الایام بنایش بر فراهم کردن آزادی کامل برای همه مذاهب اسلام و غیراسلامی جهت برگزاری مراسم‌ها و شعائر دینی‌شان با تمام راحتی و بدون هرگونه دخالتی بوده است. بحرین در همین راستا قوانینی نیز وضع کرده که این اقدامات را قالب‌مند و حمایت می‌کند».

وزارت امور خارجه بحرین، لحن خود را تندتر کرد و مدعی شد که اینگونه اظهارنظرهای وزارت خارجه ایران «سخیف» و در چارچوب «تلاش برای فرار از مشکلات داخلی» است.

بحرین از سال 2011 تاکنون با اعتراضات مردمی گسترده برای اصلاحات سیاسی و اجتماعی روبه‌روست و در مناسبت‌هایی مانند محرم‌الحرام، این اعتراضات شدت می‌گیرد.

از طرفی دیگر، شبکه خبری «سی.ان.ان» گزارش کرد که جانشین رئیس نیروی امنیت عمومی بحرین مدعی شد که مراسم عاشورای امسال در بحرین، «تعدی به اموال امومی و خصوص و تلاش برای خارج کردن این مراسم از چارچوب دینی آن بود».

این مقام امنیتی بحرین همچنین «هدف گرفتن مداحان» را رد کرد و گفت: تدابیر قانونی از پیش مقرر شده درباره هر کسی که از جوهره و تعالیم مراسم عاشورا خارج شود، اجرا می‌شود.

وی جمع‌آوری پرچم‌های سیاه عزای حسینی از خیابان‌های بحرین را نیز توجیه و ادعا کرد که این پرچم‌های سیاه «تعدی به حریم خیابان و اموال عمومی» بود و سبب شد تا برچیده شود.

۱۳۹۳/۸/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...