نسخه چاپی

درخواست آزادی از امام حسین(ع) در زندان اوین

مددجویان بازداشتگاه اوین هم در روز عاشورای حسینی همانند سایر شهروندان مسلمان ایرانی برای سیدالشهدا(ع) عزاداری می‌كنند اما انگار هیئت محبان اهل بیت «اوین» حال و هوای دیگری دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، زندانيان اوين هم ماه محرم را درک مي‌کنند. از زندانيان ايراني تا دزدان دريايي کارائيب همه و همه خود را به مراسم عزاداري سيد سالار شهيدان مي‌رسانند.

بر اساس اين گزارش محل برگزاري هيئت محبان اهل بيت بازداشتگاه اوين به دليل حضور تمام زندانيان در مراسم عزاداري چندين بار پر و خالي شد. به نوعي اگر همه بخواهند همزمان در مراسم حضور داشته باشند مساحت نمازخانه جواب عزاداران را نمي‌دهد. دو نفر در ابتداي نمازخانه مسئول کفشداري عزاداران هستند و به تمام ميهمانان خوش آمد مي‌گويند. مداح اهل بيت مرثيه سرايي مي‌کند؛ برخي در فکر فرورفته اند و برخي هم اشک مي‌ريزند. از پيرمرد خميده 70 ساله تا جوان 25 ساله جزو ليست عزاداران حسيني در دفتر کائينات ثبت شده اند. اما بايد گفت که حال و هواي هيئت عزاداري در اوين کمي شايد با ساير هياتها فرق داشته باشد.

اينجا اولين خواسته ات از سيد الشهدا آزادي است

اينجا اولين خواسته ات از سيد الشهدا آزادي است؛ اشک هاي زندانيان يا براي ندامت از گناه است و يا رهايي از حق الناس يا درخواست رافت خداوند براي بخشش حق الله؛ وقتي در چهره زندانيان خيره مي‌شوي تنها جسم آنها را مي‌بيني که در مجلس عزاي حسين(ع) حاضر شده اما تو نمي‌داني که روح آنها به کجا پر کشيده است. خانه، خيابان، هيئت محل، دوستان، کربلا، جرمي که رخ داده، اشتباهي که انجام داده و شايد هم به ياد عزيز از دست رفته... اما لحظه اي وارد عزا مي‌شوند و بي اختيار اشک مي‌ريزند.دستانشان براي آمين گفتن دعا بالا مي‌رود و فرياد يا ابالفضل(ع) سر مي‌دهند. «آيا کسي هست که مرا ياري کند؟». برخي فکر مي‌کنند که فراموش شده اند و برخي هم مات به يک نقطه خيره مي‌شوند.

کسي حواسش به دوربين عکاسي يا فيلمبرداري نيست و اصلا برايشان اهميت ندارد. آنها دل شکستگاني هستند که هر روز آنقدر وقت دارند تا با خود بارها و بارها خلوت کنند و شايد حضور آنها در عزاداري سيدالشهدا(ع) اعلام نتيجه خلوت هاي شبانه شان باشد. آنها مي‌دانند که بايد از حسين(ع) و خداي حسين(ع) چه طلب کنند. شايد براي همين عزاداري در اوين با ساير عزاداري ها کمي فرق دارد.نکته قابل تامل حضور زندانيان غير ايراني در هيئت محبان اهل بيت است. مجرماني که به دليل قاچاق يا ورود غيرقانوني به کشور يا برخي عناوين مجرمانه در ايران دستگير و محکوم شده اند. ريچارد، ويليام، فاوين و... از سياه پوست تا مسيحي.سالهاي اول خارجي ها زياد توجهي به اينگونه مراسم نمي‌کردند اما آرام آرام شيفته هيئت سيدالشهدا شدند. بعنوان مثال يک زنداني به نام واشنگتن داريم که هيکلي درشت و ورزشکاري دارد و آنچنان سينه مي‌زند که اگر تو جاي سينه او باشي قطعا خرد مي‌شوي. حتي ريتم تند سينه زني را هم ياد گرفته و پا به پاي عزاداران مسلمان ايراني ميدان داري مي‌کنند.

يک مزه خاصي دارد

يکي ديگر از زندانيان در مراسم عزاداري مي‌گفت: در ميان زندانيان افرادي هستند که کمي بعنوان افراد پرکينه شناخته شده اند چون هم به مذهب و دين بي اعتنايي و توهين مي‌کنند و هم دل خوشي از قضات ندارند. به نوعي اين نوع زندانيان که تعدادشان هم بسيار کم است معتقدند در زندان خدا وجود ندارد. اما همين افراد را امروز در هيئت ديديم و برايمان جالب بود. هر چند فقط مدت کوتاهي بودند و رفتند اما همينکه از طرف آقا دعوت شده اند قابل تامل است.به گزارش مهر، بازداشتگاه اوين با همه امکانات رفاهي و فرهنگي (استخر، سونا، ورزشگاه، زورخانه، سلول هاي مجهز به تلويزيون و يخچال، آشپزخانه عمومي، کتابخانه، نمازخانه و غيره...) باز هم زندان است. با تمام حاشيه هاي يک جامعه از مجرمين... براي همين شايد کمي کار فرهنگي انجام دادن از سوي زندانيان مشکل باشد.

در اين ميان يکي از زندانيان حرف خوبي زد و گفت: همه ما مي‌دانيم که ايراد زنداني شدن ما قاضي نيست و قطعا خودمان اشتباه و خلاف کرده ايم. برخي مي‌خواهند تا آخر عمر سرخود را کلاه بگذارند و قاضي را متهم کنند اما اگر وجدان داشته باشي مي‌فهمي که اشتباه از سمت تو بوده است.حال و هواي محرم در اوين شايد کمتر روايتگري شده باشد. اما نذري امام حسين(ع) در هرکجاي دنيا يک طعم و يک مزه مي‌دهد.

يکي از زندانيان مي‌گفت: امسال سالن 5 و 6 پول روي هم گذاشتند تا نذري بدهيم. همه چي آماده بود و نذري ها توزيع شد اما يکي از سالن هاي ديگر نتوانسته بود مبلغ مورد نياز را جمع آوري کند و بچه ها غذايشان را با آن سالن نصف کردند تا همه با هم در نذر سيدالشهدا(ع) سهيم شويم. اين گزارش در حالي است که براي امشب هم زندانيان در تدارک پخت قيمه هيئت بودند. به قول يکي از آشپزها که مي‌گفت: قيمه امام حسين(ع) هميشه يک مزه خاصي دارد.

برخلاف رسانه هاي خارجي ورود به زندان اوين براي خبرنگاران هيچ گونه محدوديت امنيتي ندارد. راحت مي‌توانيد درخواست داده و حتي با دوربين عکاسي وارد شويد. گفتگو و مصاحبه با زندانيان هم مشکل نيست. اما بايد دولت، جامعه و قانونگذار تمام راه هاي وقوع جرم در جامعه را کاهش داده تا شاهد محبوس شدن شهروندان به دليل جرايم مختلف نباشيم.

۱۳۹۳/۸/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...