نسخه چاپی

البرادعی: موفقیتی در مذاكرات 1+5 و ایران پیش از انتخابات آمریكا و ایران حاصل نخواهد شد

عکس خبري -البرادعي: موفقيتي در مذاكرات 1+5 و ايران پيش از انتخابات آمريكا و ايران حاصل نخواهد شد

مدیركل پیشین آژانس معتقد است موفقیتی در مذاكرات ایران و 1+5 پیش از انتخابات آمریكا و ایران حاصل نخواهد شد.

به گزارش ایسنا، محمد البرادعي، مديركل پيشين آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در مصاحبه با هفته‌نامه پروفيل اتريش درباره برنامه هسته‌يي ايران اظهاراتي به شرح ذيل ايراد كرده است:

پروفيل: در ماه‌هاي گذشته جنگ لفظي بسياري عليه ايران به راه انداخته شد. آيا نخست‌وزير اسراييل واقعاً جرأت آن را خواهد داشت به ايران حمله كند؟

البرادعي: من نمي‌دانم آيا واقعاً اين كار را انجام خواهد داد و يا قادر به انجام آن خواهد بود. در هر صورت منطقه تبديل به كوره آتشي خواهد شد. حتي اگر كه به تعدادي از تأسيسات ايران حمله شود، نمي‌توان دانش آن‌ها را در اين زمينه از آنان گرفت. حمله به ايران ممكن است دو و يا سه سال برنامه هسته‌يي ايران را به تأخير بياندازد . اما من كاملاً مطمئن هستم كه ايران به حملات پاسخ خواهد داد.

پروفيل: تا چه حد؟

البرادعي: آنگاه ايرانيان واقعاً يك بمب خواهند ساخت. اين كار را در حال حاضر نمي‌كنند. از آن‌جايي كه شرايط امنيتي تغيير كرده‌اند، ايرانيان بيش‌تر سعي دارند كه توانايي ساخت تسليحات هسته‌يي را داشته باشند تا در صورت لزوم بتوانند با سرعت آن را آماده كنند.

پروفيل: تا خيال‌شان راحت باشد؟

البرادعي: بله، خود را لحظه‌اي جاي ايران قرار دهيد؛ سال‌هاست كه در غرب سخن از تغيير رژيم در اين كشور است، كنگره آمريكا اخيراً بودجه‌اي 75 ميليون دلاري براي عمليات‌هاي سري اختصاص داده است و كاملاً آشكار است كه اين به چه معناست. آيا شما نيز خود را در خطر نمي‌بينيد؟ ايرانيان، حتي آن‌هايي كه از دولت دلخوشي ندارند از خود مي‌پرسند كه فرق كشور آن‌ها بـا ديگر كشورها چيست، چرا بـه آن‌ها به عنوان انسان‌هايي درجه دو نگاه مي‌كنند و چرا آن‌ها را از داشتن چنين تكنولوژي منع مي‌كنند.

پروفيل: پس اين سر و صداها بر سر بمب ايران چيست؟

البرادعي : آمريكا سال‌هاست كه سياست غلطي در قبال ايران اعمال مي‌كند. باراك اوباما براي نخستين‌بار راه درستي را در پيش گرفت؛ او قصد داشت به‌سوي تهران دست دراز كند و در اين راه تقريباً به يك راه‌حل نيز نزديك شده بودند. اما سياست داخلي ايران مانع آن شد. بسياري نمي‌خواستند كه چنين موفقيتي به اسم محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهور ايران تمامي شود. او نبايد تبديل به قهرماني مي‌شد كه با آمريكا بزرگ‌ترين معامله را انجام داده است. پس از آن پيشنهاد برزيلي ـ تركي مطرح شد كه به نظر من پيشنهاد خوبي بود، اما در آن زمان اوباما شديداً درگير اصلاحات بهداشت و سلامت و ديگر مشكلات داخلي بود و نتوانست متناسب با آن برخورد كند.

پروفيل: اما ديپلماسي به نظر مي‌رسد كه فرصت ديگري در اختيار دارد. در بغداد مذاكرات انجام شدند. آيا مي‌توان به راه‌حل اين مناقشات نزديك شد؟

البرادعي: فكر نمي‌كنم. مسلماً ديپلماسي تنها راه‌حل است. اما در سال انتخاباتي آمريكا تـغييري اساسي در اين وضعيت موجب نخواهد شد. آمريـكا در حال حاضر هيچ كـاري نمي‌تواند بكند، چرا كه آنگاه اين طور تلقي مي‌شود كه اوباما در مسائل سياست خارجي و سياست امنيتي انعطاف‌پذير است. سال آينده نيز در ايران انتخابات رياست جمهوري برگزار مي‌شود. اين مناقشات اسير سياست داخلي ايران و آمريكا است.

پروفيل: يعني در حال حاضر نمي‌توان كاري كرد؟

البرادعي: چرا. بـه برخي از شركت‌كنندگان در اين مذاكرات آن را نيز پيشنهاد داده‌ام ؛ مي‌تـوان از ميزان شدت منـاقشات كاست، بـايد هر كاري كرد تا اختلافات بالا نگيرند. مي‌توان گام‌هاي كوچك برداشت و يا از شدت آن كاست. اما موفقيت پيش از انتخابات آمريكا و ايران حاصل نخواهد شد.

۱۳۹۱/۳/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...