نسخه چاپی

قسط چهارم واریز شد

تاكنون مبلغ ۱٫۹ میلیارد دلار از كل ۲٫۸ میلیارد دلار توافق شده توسط ایران و 1+5 در تیرماه امسال، به حساب بانك مركزی واریز شده‌ است.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۱۴ آبان واریز قسط چهارم از دور دوم آزادسازی دارایی‌های مسدود شده ایران توسط هند را تایید کرد.





روابط عمومی بانک مرکزی ایران می‌گوید که بر اساس توافق ایران و گروه ۱+۵، مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار بابت بدهی هند در قالب قسط چهارم از طریق بانک مرکزی امارات دریافت و به حساب بانک مرکزی ایران واریز شده‌ است.





در همین روز خبرگزاری رویترز نیز به نقل از منابع صنعتی خبر داد که پالایشگاه‌های هند روز چهارشنبه پرداخت ۹۰۰ میلیون دلار از درآمدهای مسدودشده نفتی به ایران را تکمیل کردند.





یکی از منابع صنعتی به رویترز گفت: «ماه گذشته ۴۰۰ میلیون دلار در قالب نخستین قسط پرداخت شد و امروز شرکت‌ها قسط دوم را به مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار [به ایران] پرداخت کردند.»





به نوشته سایت رادیو فردا، در قالب این قسط، پالایشگاه مانگلور و شرکت نفتی اِسار، هر یک حدود ۲۲۰ میلیون دلار، شرکت نفت هند در حدود ۶۰ میلیون دلار و شرکت نفتی هندوستان حدود پنج میلیون دلار به ایران پرداخت کرده‌اند.





با احتساب واریز قسط چهارم، تاکنون مبلغ ۱٫۹ میلیارد دلار از کل ۲٫۸ میلیارد دلار توافق شده توسط ایران و گروه پنج به علاوه یک در تیرماه امسال، به حساب بانک مرکزی واریز شده‌ است.





همچنین طبق این توافقات، در مرحله اول ۴٫۲ میلیارد دلار دیگر از درآمدهای نفتی طی هشت قسط پرداخت شده بود.

در راستای تمدید توافق ژنو در تیرماه امسال، قرار است که ۲٫۸ میلیارد دلار در قالب شش قسط به حساب ایران واریز شود.





به خاطر دشواری‌های جابه‌جایی پول به ایران که در پی تحریم‌های بین‌المللی ایجاد شده است، پالایشگاه‌های هند ۴۵ درصد از پرداخت‌های خود به ایران را در حسابی به روپیه واریز می‌کنند و ایران از آن پول برای واردات کالا از هند استفاده می‌کند.





قبلا هند از طريق هالک بانک ترکيه ۵۵ درصد از پول نفت وارداتی ايران را پرداخت می‌کرد، اما از فوريه پارسال اين عمليات متوقف شد.





هند که روزانه چهار میلیون بشکه نفت وارد می‌کند، طی چند سال گذشته خرید نفت از ایران را کاهش داده است. سهم ایران از سبد نفت وارداتی هند هم اکنون تنها پنج و هفت دهم درصد است که نسبت به پنج سال گذشته تا دو سوم کاهش یافته است.

۱۳۹۳/۸/۱۵

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...