نسخه چاپی

بررسی سیاست خارجی لندن در قبال ایران درمجلس انگلیس

نمایندگان مجلس عوام انگلیس در نشست امروز (پنجشنبه) پارلمان، در ارتباط با سیاست خارجی این كشور در قبال جمهوری اسلامی ایران به بحث و گفت وگو خواهند پرداخت.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، براساس اعلام تارنمای مجلس عوام انگلیس، این بحث و گفت وگو از سوی اعضای ارشد 'کمیته تجارت' این مجلس برنامه ریزی شده است.

'جک استراو ' وزیر امورخارجه پیشین انگلیس و نماینده شهر 'بلکبرن' از حزب مخالف کارگر و 'ریچارد باکون' عضو حزب محافظه کار از منطقه 'نورفولک ' براساس برنامه ریزی صورت گرفته، هدایت این بحثها را برعهده خواهند داشت.

مجلس عوام انگلیس در طی چند ماه گذشته شاهد مباحث جدی میان نمایندگان این مجلس و دیوید کامرون نخست وزیر و سایر مقامات ارشد این کشور در ارتباط با سیاست خارجی لندن در قبال تهران بوده است.

جک استراو تاکنون در نشستهای مجلس عوام، بارها در ارتباط با سیاست خارجی انگلیس در قبال ایران، موارد و پرسشهایی را مطرح کرده است.

دیوید کامرون در شهریورماه گذشته در پاسخ به سووال 'جک استراو' درباره برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان انگلیس با تهران گفت: 'من از تجربیات قابل توجه جک استراو در خصوص تعامل با ایران که محدود به دوران وزارت خارجه او نیز نمی شود، آگاهی دارم . همانطور که در همین جا سخن گفته ام ما با احتیاط در حال تعامل دوباره با ایران هستیم و آقای استراو از گامهایی که برداشته شده است، آگاهی دارد.'

نخست وزیر انگلیس اضافه کرد: من مطمئن هستم که سفارتخانه ها ( در دو کشور) بازگشایی و سایر اقدامات باقیمانده مربوط به آن انجام خواهد شد.

جک استراو که از مدافعان گسترش روابط میان لندن و تهران است، در سخنانی در نشست 'اروپا و ایران ' که در ۲۴ مهرماه گذشته در لندن برگزار شد، با انتقاد از سخنان کامرون در مجمع عمومی درباره ایران، خطاب به دولتمردان انگلیسی، گفت: باید ایران را به عنوان یک شریک خوب بالقوه و یک قدرت کلیدی منطقه به رسمیت شناخت.

وی اضافه کرد: انگلیس به دلیل سیاستش در قبال جمهوری اسلامی ایران که مبتنی برعدم تشویق تجاری است، به خود صدمه وارد می کند و این در حالی است که می توان تحت رژیم تحریم ها نیز اقدام به تشویق تجاری با تهران کرد.

استراو که در طی سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ میلادی ، سمت وزارت امورخارجه بریتانیا را برعهده داشت در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه گفت: «قضاوت من این است، با توجه به حقایق عینی در این منطقه که در حال وقوع هستند، نقش ایران در حال گسترش است و این به معنای آن است که باید با ایران کار کرد و نه اینکه در مقابل آن قرار گرفت؛ هر چند که این رهیافت ممکن است دارای خطراتی باشد، اما فراهم کننده فرصت های زیادی برای ما و ایران است.'

انتظار می رود که جک استراو در جلسه امروز ( پنجشنبه ) مجلس عوام ضمن بیان این موارد، لزوم بازگشایی سفارت انگلیس در تهران و برقراری روابط کامل دیپلماتیک میان دو کشور را مجددا مورد تاکید قرار دهد.

۱۳۹۳/۸/۱۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...