نسخه چاپی

احضار سفیر آمریكا توسط پاكستان

عکس خبري -احضار سفير آمريکا توسط پاکستان

بعد از انتشار گزارش پنتاگون در زمینه اقدامات گروه‌های تروریستی پاكستان علیه هند و افغانستان دولت اسلام‌آباد سفیر واشنگتن را احضار و مراتب اعتراض شدید خود را به اطلاع وی رساند.

به گزارش نما به نقل از فارس، به دنبال انتشار گزارشی از سوی پنتاگون در خصوص اقدامات تروریستی گروه‌های شبه نظامی مستقر در پاکستان علیه افغانستان و هند اسلام‌آباد ریچارد اولسون سفیر آمریکا در این کشور را احضار کرد.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاکستان در امور بین‌الملل با احضار ریچارد السون سفیر آمریکا در پاکستان مراتب اعتراض شدید دولت اسلام‌آباد درباره گزارش پنتاگون را به اطلاع وی رساند.

در گزارش پنتاگون بیان شده پاکستان به علت کاهش نفوذ خود در افغانستان از گروه‌های شبه نظامی برای جنگ نیابتی علیه کابل استفاده می کند.

طبق این گزارش شبه‌نظامیان پاکستانی در تلاش هستند تا جایی که می‌توانند به ارتش هند آسیب برسانند و روابط دهلی‌نو با کابل را به چالش بکشند.

پنتاگون 6 ماه پیش نیز گزارش مشابهی منتشر کرده بود اما در گزارش اخیر به طور صریح پاکستان متهم به حمایت از تروریست‌ها شده است.

در این گزارش عنوان شده درست زمانی که نارندرا مودی برای به عهده گرفتن مسئولیت خود سوگند یاد کرد کنسولگری هند در هرات هدف حمله تروریستی قرار گرفت که حافظ سعید رهبر گروه لشکر طیبه در این زمینه مقصر می باشد.

بر اساس این گزارش با اینکه ارتش پاکستان در جنگ با طالبان به پیروزی‌هایی دست یافته است اما کابل و اسلام آباد همچنان نسبت به یکدیگر بد‌بین هستند.

در گزارش 100 صفحه‌ای پنتاگون عنوان شده پاکستان خواهان برتری پشتون‌ها در کابل می باشد.

خبرنگار فارس اظهار داشت با اینکه سفیر آمریکا به دفتر وزارت امور خارجه احضار شده اما هنوز مشخص نیست که آیا مقامات پاکستانی فقط به اعتراض حضوری اکتفا کرده‌اند یا نامه اعتراض کتبی دولت پاکستان نیز تسلیم سفیر آمریکا شده است.

طبق این گزارش در برحه‌ای از زمان که ارتش پاکستان با گسترش عملیات ضرب‌عضب سعی دارد تروریسم را سرکوب کند اتهامات آمریکا تأسف‌ بار و غیر قابل پذیرش است.

عملیات بدون امتیاز ارتش پاکستان در وزیرستان شمالی سبب شده شبه‌نظامیان مخفی گاه‌های اصلی خود را از دست بدهند و جامعه جهانی نه تنها از این عملیات حمایت کرده بلکه آن را تحسین بر انگیز دانسته است. خبرنگار فارس بیان می‌کند با اینکه پاکستان و آمریکا در بسیاری از موارد با هم همکاری می‌کنند اما در زمینه مبارزه با تروریسم با هم تفاهم ندارند.

از یک سو پاکستان متحد آمریکا در جنگ مبارزه با تروریسم است و از سوی دیگر پهپادهای آمریکایی خاک این کشور را مورد تهاجم خود قرار می‌دهند.

کارشناسان عنوان می کنند پاکستان و آمریکا نسبت به یکدیگر بی‌اعتماد هستند اما به خاطر برخی مسائل و نیازی که به یکدیگر دارند مجبورند در بعضی موارد با یکدیگر همکاری کنند اما به هر حال روابط واشنگتن و اسلام‌آباد به یک تار مو بند است و محبت و نفرت دو کشور همزمان با هم ادامه دارد.

۱۳۹۳/۸/۱۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...