نسخه چاپی

پزشكان زیر ذره‌بین وزارت بهداشت

در سومین روز از آغاز مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت كه حالا بیشتر رسانه‌ها و مردم آن را به «طرح برخورد با زیرمیزی» می‌شناسند، هر چند نمی‌شود درباره كیفیت اجرای آن داوری كرد، خبر‌ها حكایت از جدیت وزارت بهداشت و دیگر دستگاه‌های همسو دارند.

به گزارش نما، براي گام اول و در نخستين روز اجراي طرح، وزارت بهداشت آيين‌نامه برخورد با اين تخلفات را ابلاغ كرد كه در آن جزئيات هر تخلف و نوع برخوردي كه با مركز درماني يا پزشك متخلف خواهد شد هم مشخص شده بود؛ برخوردهايي كه مي‌شود گفت به اندازه كافي سختگيرانه و بازدارنده هستند.

همزمان يك سامانه نظارتي هم با هدف حمايت از حقوق بيماران و حفاظت از ‌شأن و منزلت جامعه پزشكي راه‌اندازي شده تا با متخلفان برخورد جدي داشته باشد. وزارت بهداشت نيز پس از ابلاغ اين تعرفه‌ها توسط وزير بهداشت از شهروندان خواست تخلفات را به سامانه 1690گزارش كنند و وعده داد كه ظرف يك هفته به آنها رسيدگي شود.

وزارت بهداشت همه كارهايي را كه لازم است، انجام داده است. با ابلاغ شيوه‌نامه اجرايي بسته نظارتي اجراي كتاب ارزش نسبي خدمات سلامت هم در مورد تعرفه‌هاي پزشكي شفاف‌سازي‌ كرده و هم به افزايش تعرفه‌هاي پزشكي كمك كرده است. البته افزايش اين تعرفه‌ها متوجه مردم نخواهد شد و سازمان‌هاي بيمه‌گر پرداخت خواهند كرد. به اندازه كافي هم به متخلفان هشدار داده شده است. حالا بايد منتظر گام‌هاي آخر يعني نظارت وزارت بهداشت بر اجراي اين طرح بود.

دكتر ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت با اشاره به اجرايي‌شدن اين بسته نظارتي مي‌گويد: به‌دليل اينكه در گذشته تعرفه‌ها، تعرفه‌هاي مناسبي نبود، طي ساليان متمادي، برخي پرداخت‌هاي غيررسمي در كشور شكل گرفته بود به آن معنا كه در برخي بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي مبالغي بيش از تعرفه رسمي دريافت مي‌شد و متأسفانه اين پديده براي وجهه جامعه پزشكي و وزارت بهداشت اصلا مناسب نبود. حالا سامانه جامع رسيدگي به شكايات مردمي هم راه‌اندازي شده و هر روز نتايج گزارش‌هاي اين سامانه به وزارت بهداشت و درمان اطلاع داده مي‌شود.

به گفته حريرچي، ‌با اجراي كتاب جديد تعرفه‌گذاري، بيماران بستري ساكن شهر 6درصد و روستاييان و عشاير 3درصد هزينه در بيمارستان‌هاي دولتي را پرداخت خواهند كرد و خالص پرداختي از جيب مردم افزايش پيدا نمي‌كند.

زياده‌خواهي را كنار بگذاريد

دكتر محمدحسين بدخش، رئيس هيأت تجديدنظر سازمان نظام پزشكي نيز پديده دريافت زيرميزي را عملي بسيار زشت و خلاف قانون عنوان كرده و مي‌گويد: دريافت زيرميزي توسط پزشكان بي‌اعتمادي مردم را نسبت به اين قشر به همراه دارد كه قدر مسلم تبعات خوبي به همراه نخواهد داشت. براي همين همه براي برخورد با آن جدي و مصمم هستند. اين كار بي‌اعتمادي را ميان مردم به‌شدت افزايش مي‌دهد و تبعات جدي به همراه دارد. در روزهاي اخير پرونده‌اي دال بر دريافت زيرميزي توسط پزشكي به‌دست ما نرسيده اما درصورت دريافت زيرميزي طبق آيين‌نامه و دستورالعمل مصوب دولت برخورد خواهيم داشت.

از سوي ديگر اعلام شده پزشكاني كه با عجله معاينات درماني خود را انجام مي‌دهند، جريمه مي‌شوند. به گفته مديركل دفتر مديريت بيمارستاني وزارت بهداشت، پزشكاني كه در ساعت بيش از 8ويزيت را انجام دهند جريمه مي‌شوند چرا كه براساس بسته ارتقاي كيفي خدمات ويزيت، هر پزشك در يك ساعت بايد حداكثر 8ويزيت و روانپزشكان در يك ساعت 6ويزيت انجام دهند. بر اين اساس هزينه ويزيت بيش از 8بيمار در يك ساعت، به پزشك پرداخت نمي‌شود.

حالا بايد چند روزي منتظر ماند و ديد وزارت بهداشت مي‌تواند زيرميزي را كه تبديل به غده بدخيمي در نظام درمان و سلامت كشور شده بود، درمان كند يا اينكه نجات از اين بيماري قديمي بيش از اينها طول خواهد كشيد.

چه چيز‌هايي را گزارش كنيم؟

وزارت بهداشت از مردم خواسته تخلفات مربوط به زيرميزي را گزارش كنند اما اين تخلفات شامل چه چيزي مي‌شود؟ براساس شيوه‌نامه ابلاغي هرگونه دريافتي بالاتر از سقف تعرفه خدمات سلامت مصوب هيأت وزيران به هر طريقي ازجمله قيد خدمات ارائه نشده در صورتحساب بيمار و دريافت وجه بدون ارائه رسيد رسمي و دريافتي خارج از بيمارستان‌ها و مراكز جراحي محدود بابت ارائه خدمات در اين مؤسسات، تخلف است. همچنين عقد هرگونه قرارداد يا پرداخت بالاتر از تعرفه‌هاي مصوب هيأت وزيران توسط سازمان‌هاي بيمه‌گر پايه و تكميلي و ساير نهادهاي حمايتي و ساير سازمان‌هاي دولتي و غيردولتي خريدار خدمات سلامت و هرگونه تباني مالي بين مؤسسات و مراكز ارائه‌دهنده خدمات سلامت به ضرر گيرندگان خدمات، تخلف محسوب مي‌شود. درصورت مشاهده هر يك از اين موارد كافي است با سامانه 1690تماس بگيريد.

۱۳۹۳/۸/۱۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...