نسخه چاپی

مدیرعامل بورس انرژی خبر داد

مجوز احداث از طریق بورس انرژی

مدیرعامل بورس انرژی گفت: برای اولین بار موافقت اصولی با راه‌اندازی صندوق‌های خروجی تولید برق و ایجاد و توسعه نیروگاه از طریق بورس انرژی توسط سازمان بورس صادر شده است.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدعلی حسینی در نشست بورس انرژی در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین المللی صنعت برق، اظهار داشت: در بورس انرژی از منابع مالی مناسبی برای سرویس دادن به صنعت برق برخورداریم.

وی افزود: در حال حاضر 21 نیروگاه در بورس انرژی به عرضه برق مشغول هستند و به صورت مداوم و مقطعی از طریق بورس انرژی به فعالیت مشغولند و شرکت های توزیع نیز امکان فعالیت در بورس انرژی را دارند.

مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه "در حال حاضر با مشارکت مدیریت شبکه برق ایران بخشی از تامین مالی نیروگاه‌ها از طریق بورس انرژی انجام می‌شود"، گفت: این تأمین مالی به طوری است که تا سقف مجاز فروش این نیروگاه ها و خرید شرکت‌های توزیع در سامانه معاملاتی ضبط شده و نیروگاه‌ها وجوه حاصل از فروش برق را دریافت می کنند.

وی ادامه داد: همچنین قرارداد سلف یک ساله برق در بورس انرژی در حال معامله است، اما امکان معامله ثانویه وجود ندارد که قرار است با اجرای طرح کدهای عام معاملاتی که از اواسط آبان ماه اجرایی می‌شود؛ شرکت‌های توزیع با منابع داخلی خود قرارداد سلف را معامله کنند که امیدواریم با استقبال شرکت‌های توزیع، رونق بیشتری از این طریق به معاملات داده شود.

حسینی با بیان اینکه "انتشار صکوک و اوراق مشارکت در بورس انرژی به زودی با ابزار جدید در حوزه برق منتشر می‌شود"، گفت: برای اولین بار موافقت اصولی با راه‌اندازی صندوق‌های خروجی تولید برق و ایجاد و توسعه نیروگاه از طریق بورس انرژی توسط سازمان بورس صادر شده و علاوه بر این، سلف موازی استاندارد بلند مدت با شرکت مپنا پیگیری شده که امیدواریم به زودی عملیاتی شود.

وی افزود: از دیگر اقداماتی که با همکاری وزارت نیرو می توانیم دنبال کردیم وصل کردن مصرف‌کنندگان بزرگ برق به بورس و بازار انرژی است.

مدیرعامل بورس انرژی تصریح کرد: این طرح در وزارت نیرو طرفداران زیادی دارد و راه اندازی این بازار می تواند به افزایش سرمایه‌گذاری و تولید برق و به کشف قیمت و شفافیت تولید در بازار سرمایه کمک می‌کند.

۱۳۹۳/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...