نسخه چاپی

رضایت دوباره از زندگی در ۶۰ سالگی!

این تنها یك حس فردی نیست، بلكه از لحاظ علمی نیز به اثبات رسیده است. این نتیجه تحقیقی است كه در مجله علمی „The Lancet" آمده است. در این تحقیق پیر شدن انسان‌ها در سرتاسر دنیا و عامل‌های مختلف تاثیرگذار بر روی رضایت آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش نما به نقل از عصرخبر، رضایت از زندگی به منطقه‌ای بستگی دارد که فرد در آن زندگی می‌کند. این نتیجه تحقیق سازمان بهداشت جهانی است. ساکنان جوامع غربی آشکارا از زندگی خود رضایت بیشتری دارند، اما آنان نیز دچار بحران میانسالی می‌شوند.

در جوامع غربی کم‌ترین زمان رضایت از زندگی در دوره میانسالی است. به این معنا که رضایت مردم جوامع غربی در سال‌های میانی زندگی‌شان از همه دوره‌های دیگر پایین‌تر است. اما وقتی که آنان از سن ۵۰ سالگی می‌گذرند و به ۶۰ می‌رسند، همه چیز دوباره بهتر می‌‌شود و رضایت از زندگی بالا می‌رود.

این تنها یک حس فردی نیست، بلکه از لحاظ علمی نیز به اثبات رسیده است. این نتیجه تحقیقی است که در مجله علمی „The Lancet" آمده است. در این تحقیق پیر شدن انسان‌ها در سرتاسر دنیا و عامل‌های مختلف تاثیرگذار بر روی رضایت آنان مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش دویچه وله، سازمان بهداشت جهانی سالانه یک نظرسنجی بین المللی منتشر می‌کند که توسط Gallup World Poll صورت می‌گیرد. در این نظرسنجی ۱۵۰ هزار نفر از سرتاسر دنیا شرکت و میزان رضایت خود از زندگی خود را در یک درجه‌بندی از ۱ تا ۱۰ تعریف می‌کنند.

آفریقایی‌ها همواره از زندگی‌شان ناراضی هستند

نتیجه این تحقیق نشان می‌دهد که رضایت از زندگی در بین کشورهای مختلف متفاوت است. در جوامع غربی همچون بریتانیا یا ایالات متحده امریکا این رضایت بین ۴۵ تا ۵۴ سالگی از همه وقت کمتر است، اما پس از آن بالا می‌رود. این در حالی است که در کشورهای آفریقا رضایت از زندگی پایین است و در سال‌های مختلف هم پایین باقی می‌ماند. در اروپای شرقی و آمریکای لاتین رضایت از زندگی با بالا رفتن سن پایین می‌آید.

نقش پراهمیت اقتصاد

پژوهشگران گمان می‌‌کنند که اقتصاد عامل مهمی است که بر روی این رضایت تاثیر می‌‌گذارد. برای مثال افرادی که قبلا در اتحاد جماهیر شوروی زندگی می‌کردند سیستمی را از دست داد‌ه‌اند که به نوعی برایشان تکیه‌گاه بوده است.

در کشورهای غربی مردم بیشتر در میانسالی مشغول به کار هستند. اما همین باعث می‌شود که کیفیت زندگی آنها در این سال‌ها کاهش یابد. اما در عین حال سالمندان در کشورهای غربی از رضایت بالایی برخوردار هستند و به همین خاطر راحت‌تر و خوشبخت‌تر زندگی می‌کنند.

۱۳۹۳/۸/۱۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...