نسخه چاپی

تكاپوی شدید آمریكایی‌ها در مذاكرات هسته‌ای

عکس خبري -تکاپوي شديد آمريکايي‌ها در مذاکرات هسته‌اي

مطابق گفته مقامات ارشد آمریكایی و ایرانی، دو روز گفت‌وگوهای خسته‌كننده میان وزیران خارجه ایران و آمریكا در كشور عمان، نتیجه چشمگیری در تحقق توافقنامه جامع به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب‌الاجل دیپلماتیك 24 نوامبر نداشت

گروه ترجمه- پایگاه اینترنتی وال‌‌استریت ژورنال 12 نوامبر 2014 (21 آبان) در مقاله‌ای به گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با آمریکا و نماینده اتحادیه اروپا در عمان پرداخت و نوشت: مطابق گفته مقامات ارشد آمریکایی و ایرانی، دو روز گفت‌وگوهای خسته‌کننده میان وزیران خارجه ایران و آمریکا در کشور عمان، نتیجه چشمگیری در تحقق توافقنامه جامع به‌منظور مهار برنامه هسته‌ای ایران تا ضرب‌الاجل دیپلماتیک 24 نوامبر نداشت. یک دیپلمات آمریکایی در توصیف گفت‌وگوهای هسته‌ای گفت: «شکاف‌های عمیقی» میان آمریکا و ایران وجود دارد. دیپلماسی سطح پایین‌تر میان آمریکا، ایران و سایر قدرت‌های جهانی، روز سه‌شنبه در مسقط ادامه یافت. در عین حال، آقای کری نیز به منظور ارائه گزارش به باراک اوباما در مورد وضعیت دیپلماسی هسته‌ای، وارد چین شد.

در ادامه مقاله آمده است: یک مقام ارشد آمریکایی که به همراه کری به چین رفته است، با اشاره به چشم‌انداز توافق تا اواخر نوامبر گفت: «آنچه ما در این مورد گفته‌ایم، این است که احتمال رسیدن به توافق، پنجاه‌پنجاه است... تصور نمی‌کنم کسی اخیراً نکته‌ای گفته که ما در مسیر رسیدن به توافق تا 24 نوامبر هستیم.» عباس عراقچی، دومین مقام عالی ایران، این گفت‌وگوها را «سخت» توصیف کرد و گفت: گروه مذاکره‌کننده متعهد بود که به طور بی‌امان فعالیت کند. عراقچی گفت: «معتقدیم گفت‌وگوهای دو روزه و بحث‌ها بسیار مفید بود؛ اما همچنان در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفت کرده‌ایم... امیدواریم محقق شود، هرچند بسیار دشوار خواهد بود... هیئت آمریکایی اراده سیاسی و اراده بسیاری از خود نشان داد.» مقامات آمریکایی گفتند در صورت پیشرفت روند دیپلماتیک، آقای کری احتمالاً به عمان باز می‌گردد. در مورد تمدید دیپلماسی فراتر از ضرب‌الاجل 24 نوامبر بحثی صورت نگرفته است. بن رادز، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید، روز سه‌شنبه در چین گفت: «ما در بحث‌های خود با ایران در مورد تمدید گفت‌وگوها تمرکز نکرده‌ایم؛ زیرا ما خواهان حفظ تمرکز بر رفع شکاف‌ها هستیم.»

در پایان مقاله آمده است: اعضای کنگره آمریکا و متحدان خاورمیانه‌ای آمریکا به‌ویژه اسرائیل [رژیم صهیونیستی]، گفت‌وگوهای دیپلماتیک را در عمان رصد می‌کنند. نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در نشست خبری در اورشلیم هشدار داد که شنیده‌ است ایران و گروه 1+5 در آستانه رسیدن به توافق هستند. وی گفت نامه‌هایی به تمام اعضای گروه 1+5 فرستاده و مصرانه از آن‌ها خواسته است توافقنامه‌ای با ایران امضا کنند که به اندازه کافی توانمندی ایران در دستیابی به تسلیحات هسته‌ای را مهار کند. نتانیاهو گفت: «این رژیم تروریستی در ایران نباید اجازه یابد به قدرتی در آستانه هسته‌ای تبدیل شود.» مقامات آمریکایی که به همراه آقای کری سفر کرده‌اند، گفتند نمی‌دانند چرا رهبر اسرائیل تصور می‌کند رسیدن به توافق، قریب‌الوقوع است.

 تحلیل‌: تکاپوی شدید آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای، بیانگر نیاز شدید آن‌ها به توافق هسته‌ای با ایران است؛ بنابراین لزومی ندارد ایران همپای آن‌ها شتاب داشته باشد. اظهارات برخی رسانه‌ها و مقامات آمریکا که در متن بالا، نمونه آن دیده می‌شود، به‌گونه‌ای است که ایران را به‌جای درک درست وضعیت موجود و عمیق و همه‌جانبه اندیشیدن، به تشتت فکری و شتاب قهری که آمریکایی‌ها دچار آن شده‌اند، سوق دهد که مسئولان ایرانی باید متوجه باشند و در این دام نیفتند. پس از جنگ پنجاه روزه غزه، زخم نشسته بر پیکر رژیم صهیونیستی، این رژیم منحوس را بیش از پیش، از ایران عصبانی کرده تا جایی که نخست‌وزیر کودک‌کُش و جنایتکار آن با کینه‌ورزی و عصبانیت، ایران را رژیم تروریستی نامیده است. در این میان، اظهار نظر ناامیدانه نتانیاهو درباره مذاکرات هسته‌ای، پنجره‌ای به پشت صحنه آشفته آمریکایی‌ها در بحث هسته‌ای است که نیاز جدی آن‌ها به توافق با ایران را نشان می‌دهد.

۱۳۹۳/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...