نسخه چاپی

پولدارها به بازار خودرو رونق دادند

بررسی وضعیت بازار خودروی كشور نشان می دهد تقاضای موثر و محرك كاهش یافته است ولی تقاضای دهك های بالایی برای خرید همچنان به قوت خود باقی مانده است.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین: بررسی وضعیت بازار خودروی کشور نشان می دهد تقاضای موثر و محرک کاهش یافته است ولی تقاضای دهک های بالایی برای خرید همچنان به قوت خود باقی مانده است.

مذاکرات هسته اي موجب شده تا توجه مردم و فعالان اقتصادي از بازار خودرو دور شود. طي دو روز گذشته تنها اظهانظرهاي اکبرترکان در مورد عدم مزيت صنعت خودرو در کشور و مقايسه آن با «آبگوشت بزباش» حواشي را در فضاي اقتصادي کشور به وجود آورده است.

با اين وجود در حال حاضر بررسي هاي ميداني نشان مي دهد که بازار روزهاي آرامي را پشت سر مي گذارد. يکي از فعالان بازار در اين رابطه مي گويد:« با وجود اينکه مي گويند قدرت خريد کم شده ولي همچنان تقاضا در بازار خودروهاي خارجي به شکل فعالي وجود دارد.

يعني به طور مثال نمونه هاي تازه به بازار عرضه شده يک کمپاني کره اي به تعداد بسيار زيادي به فروش مي رسد.» اظهانظرهاي او و بررسي آمارهاي گمرک نشان مي دهد که رکود در بازار خريد و فروش خودرو تنها به نمونه هاي ايراني مربوط است. براين اساس خودروهاي ارزان قيمت، در بازار خريد و فروش نمي شوند. بر مبناي اين اطلاعات دهک هاي درآمدي 8، 9و 10 در دسته افرادي قرار مي گيرند که طي هفته هاي گذشته اقدام به خريد از بازار کرده اند.

اين گروه درآمدي چندان با وضعيت عمومي بازار مشکلي ندارند چراکه خودروهاي مورد نظر آنها در گروه نمونه هاي وارداتي با قيمت متوسطي بيش از 80 ميليون تومان جاي مي گيرد. آمارهاي رسمي هم نشان مي دهد که ميزان واردات اين نوع خودروها طي يکسال گذشته رشد بيش از 115 درصدي داشته است.

برهمين اساس خريدهاي خودروي دهک هاي بالايي هم رشد پيدا کرده است. اين اتفاق در شرايطي رخ مي دهد که وضعيت بازار خودروهاي مورد توجه طبقه متوسط در رکود قرار دارد. البته آمارهاي ارائه شده از سوي سايت​هاي رسمي کارخانه​هاي صنعتي نشان مي​دهد که همچنان در اين بخش تقاضا وجود دارد ولي اين تقاضا به سطح بازار آزاد نمي آيد.

با اين حال به تازگي هاشم يکه زارع، از رونمايي از خودروهاي جديد در بازار خبر داده است. هاشم یکه‌ زارع، مدیرعامل ایران‌‌خودرو خبر از قراردادهای جدید و طراحی دو پلت فرم جدید داد. به گفته او، با «واو را» طراح آلمانی ۴ ساله منعقد شد و قرار است طی این مدت، دو پلت‌فرم جدید طراحی شود.

اظهارنظرهاي او مشخص مي کند که بازار همچنان براي خريد خودرو اشتياق دارد ولي حداقل آنچه رخ مي دهد تمايل به خريد از طريق رسمي و فروش هاي ويژه کارخانه هاي صنعتي است.

براساس صحبت های یکه زارع، قرار بر این است که طی یکی، دو ماه آینده تیمی حدوداً 10 نفره به همراه طراح آلمانی به ایران بیایند تا برای طراحی دو پلت‌فرم جدید خودرو برنامه‌ریزی کنند.

البته گویا این تیم، در زمینه‌های مختلف مانند قیمت تمام‌شده خودرو، صادرات، فرآیند تولید و کیفیت تخصص دارند و در استخدام ایران‌ خودرو خواهند بود. با این حال، یکه زارع مدعی است که دستمزد آنها در حدود دستمزد مهندسان ایرانی خواهد بود و در این همکاری، مهندسان ایرانی در کنار تیمی با تجربه، آموزش خواهند دید.

چندي قبل خسرو فروغان گران سایه، رییس کمیسیون بازرگانی داخلی اتاق بازرگانی ایران گفته بود، سطح کیفی خودروهای ایرانی در حد خودروهای چینی است و استاندارد پایین‌ترین حد کیفیت است و کالایی که کیفیت آن زیر حد استاندارد باشد یعنی دارای کیفیت مطلوب نیست.

بهارستان نشین ها هم از این ماجرا استقبال کردند و گفتند: چنانچه حضور گروه های خارجی منجر به دستیابی به تولید پلتفرم جدید و تحقق تکنولوژی در تولید با نام ایران شود، قطعا مطلوب و مورد تایید است.

همین طور تولید برند داخلی با مشارکت دیگر کشورها را مشروط بر انتقال تکنولوژی تولید خودرو ایمن و ارزان را بلامانع است. به این ترتیب، فعلا سایپا از ماجرا عقب مانده و ایران خودرو با همکاری آلمانی ها قدم های بیشتری برداشته است.

بررسي وضعيت بازار خودروي کشور نشان مي دهد تقاضاي موثر و محرک کاهش يافته است ولي تقاضاي دهک هاي بالايي براي خريد همچنان به قوت خود باقي مانده است.

۱۳۹۳/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...