نسخه چاپی

میزبان دهمین دور مذاكرات جامع هسته‌ای

دهمین دور مذاكرات جامع هسته‌ای قرار است ۲۷ آبان ماه (۱۸ نوامبر) در وین پایتخت اتریش برگزار شود.

به گزارش نما به نقل از نامه نیوز، دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای 27 آبان ماه (۱۸ نوامبر) در وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

به احتمال زیاد این دور مذاکرات تا سوم آذر ماه (۲۴ نوامبر) -پایان ضرب الاجل چهار ماهه- ادامه خواهد یافت.

این احتمال هم وجود دارد که تا ۲۷ آبان ماه مذاکرات دوجانبه بین هیأت‌های مذاکره کننده ایران با ۱+۵ برگزار شود.

با اینکه هنوز دورنمایی برای تمدید یا عدم تمدید این مذاکرات، در صورت عدم حصول توافق وجود ندارد، پایگاه خبری المانیتور امروز به نقل از یک دیپلمات ۱+۵ نوشت که مذاکرات به احتمال ۵۰ درصد تمدید می‌شود.

البته این اظهاراتی در حالی بیان می‌شود که مقامات ایرانی پیش از این اعلام کردند که تمدید مذاکرات در دستور کار نیست.

این پایگاه با بیان اینکه به نظر نمی‌رسد دیدارهای صورت گرفته در سه روز گذشته در مسقط، به گشایشی در روند مذاکرات منجر شده باشد، عنوان کرد: با این وجود دیپلمات‌ها همچنان امیدوار هستند که بتوانند تا ضرب‌الاجل آذر ماه به نوعی از توافق دست یابند.

در حالی که برخی رسانه‌ها از احتمال تمدید مذاکرات سخن می‌گویند ولی تاکنون هیچ یک از مقامات دو طرف این موضوع را تأیید نکرده‌اند

دیروز -سه‌شنبه- شهر مسقط پایتخت عمان میزبان نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای به ریاست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 و با حضور هیأت‌های ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه، چین، انگلستان و آلمان) بود. پس از این نشست که یک ساعت به طول انجامید، رایزنی‌های دو جانبه و چند جانبه هیأت مذاکره کننده ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف با هیأت‌های روسیه، چین و به صورت چهارجانبه با هیأت‌های سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلستان) برگزار شد.

البته این شهر روزهای یکشنبه و دوشنبه 18 و 19 آبان نیز میزبان چهار دور نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و کاترین اشتون بود که جمعا 12 ساعت درباره رفع اختلافات موجود در مسیر دستیابی به توافق جامع هسته‌ای به گفت‌وگو پرداختند.

نهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای شب گذشته در مسقط پایان یافت و تیم مذاکره کننده امروز به تهران بازگشت.

سید عباس عراقچی بعد از رایزنی‌های سه جانبه ظریف، کری و اشتون در جمع خبرنگاران گفت: از آنجا که همه موضوعات به نوعی به هم گره خورده، این کار را سخت‌تر می‌کند و اینکه ما تا سوم آذرماه بتوانیم به نتیجه برسیم کار دشواری است، فرصت کم است، اما ناامید نیستیم.

معاون وزیر خارجه کشورمان همچنین عنوان کرد: احتمال دارد در کلان قضیه به توافق برسیم و نمی‌توان گفت پیشرفت یا پسرفتی در مذاکرات داشتیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده همچنین در گفت‌وگویی دیگر با بیان اینکه پیشنهادها و ایده‌هایی که به خصوص از طرف ایران ارائه شده، ظرفیت رسیدن به راه‌حل مورد قبول را دارد، گفت: تا آخرین لحظه پشت میز مذاکره هستیم و معتقدیم رسیدن به تفاهم تا قبل از 3 آذر شدنی است.

یوسف بن علوی وزیر خارجه عمان پس از پایان این مذاکرات در نشستی خبری خاطرنشان کرد: باید بگویم که در مذاکرات عمان تبادل آرا و رسیدن به یک فهم مشترک برای آماده سازی عناصر مهم توافقنامه مورد انتظار بررسی شد و مذاکرات در مسقط برای اتخاذ تصمیمات نبوده است.

وی افزود: ما معتقدیم که نباید این فرصت ها را از دست بدهیم و نباید از اصول و اهداف آن دست برداریم. برخی از مشکلات و اختلافات وجود دارد اما امکان رسیدن به راه حل و توافق وجود دارد و مطمئن هستیم که طرفین بر حصول نتیجه تاکید دارند.

وزیر خارجه عمان با تاکید بر اینکه مذاکرات در عمان برای اتخاذ تصمیمات نبوده است، گفت: نشست‌های دیگری در وین برگزار خواهد شد و طی آن تصمیمات اتخاذ خواهد شد.

بن علوی با بیان اینکه سختی مذاکره ایران و 5+1 به آن اندازه‌ای نیست که قابل حل نباشد، تاکید کرد: سختی مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران ارتباطی به روابط دوجانبه ندارد.

بن علوی درباره امکان تمدید به مذاکرات گفت که این موضوع به مذاکره کنندگان ارتباط دارد و تاکید کرد که تمامی طرف‌های مذاکره کننده بر روی حصول توافق تمرکز کرده‌اند.

در ششمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای که اواخر تیر ماه در وین برگزار شد پس از آنکه طرفین به این نتیجه رسیدند که حصول توافق جامع هسته‌ای امکانپذیر نیست، این مذاکرات را برای چهار ماه دیگر تمدید کردند که سوم آذر ماه زمان پایان این ضرب الاجل چهار ماه است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه نیز در تازه‌ترین اظهارنظر عنوان کرد که کشورش درباره نتیجه‌بخش بودن مذاکرات هسته‌ای میان ایران و غرب تا ۲۴ نوامبر خوشبین است.

وزرای خارجه ایران و شش کشور سوم آذر ماه سال گذشته (۱۳۹۲) درباره برنامه هسته‌ای ایران به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند که این توافقنامه ۳۰ دی ماه وارد مرحله اجرا شد و از بهمن ماه مذاکرات جامع هسته‌ای در وین آغاز شد که این شهر هفت دور میزبان این مذاکرات بوده و یک دور مذاکرات نیز در نیویورک و آخرین دور نیز در مسقط برگزار شد.

سوم آذر ماه پایان ضرب الاجل چهار ماه توافقنامه ژنو است.

۱۳۹۳/۸/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...