نسخه چاپی

فقط نیازمندان یارانه نقدی خواهند گرفت!

فاز جدید اظهارات یارانه‌ای روز گذشته با سخنان وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی درباره حذف بخشی از مردم از فهرست دریافت یارانه كلید خورد.

به گزارش نما به نقل از «وطن امروز»، در هفته‌های گذشته مسؤولان دولتی همواره از اینکه تفکیک نیازمندان از اغنیا غیرممکن است سخن می‌گفتند و تاکید می‌کردند که به راهکار درستی برای حذف برخی از متقاضیان دریافت یارانه نرسیده‌اند. مثلا معاون اول رئیس‌جمهور در 21 مهر گفته بود: «اصرار زیادی برای حذف افراد توانمند از دریافت یارانه‌ها وجود دارد اما به راهکاری به‌منظور حذف این افراد نرسیدیم.» جالب اینکه دولتی‌ها همواره بر حذف یارانه برخی از متقاضیان تاکید می‌کنند و حتی دولت در لایحه بودجه 93 این موضوع را لحاظ کرد. بعد از تصویب پیشنهاد دولت و در اوایل سال جاری وزیر اقتصاد از شناسایی 10 میلیون ثروتمند خبر داد و آنها را تهدید کرد اگر در سامانه رفاهی ثبت‌نام کنند دولت آنها را از لیست یارانه حذف می‌کند اما ثبت‌نام 97درصدی مردم، دولت را شوکه کرد و اجرای برنامه‌های آنها را به تاخیر انداخت. بسیاری از کارشناسان ضعف اطلاعات آماری را مهم‌ترین دلیل عدم شناسایی نیازمندان و ثروتمندان عنوان و اعلام کردند دولت در تفکیک ثروتمندان و نیازمندان درصد خطای بالایی را انجام خواهد داد. این موضوع عملا ثابت شد چراکه دولت بعد از 7 ماه از پایان ثبت‌نام یارانه نقدی هیچ اقدامی برای اصلاح پرداخت یارانه نقدی انجام نداد.

از طرفی دولت هنوز نتوانسته وعده‌های خود را در تشخیص افراد متمکن برای حذف یارانه نقدی، پرداخت یارانه به بخش تولید و تامین منابع بیمه بیکاری از محل درآمد این قانون محقق کند. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره اینکه چرا دولت در شناسایی افراد پردرآمد و حدف آنها اقدامی نمی‌کند به «وطن امروز» گفته بود: دولت متاسفانه اراده‌ای برای تفکیک نیازمندان و ثروتمندان ندارد و بنا به دلایلی چون حفظ محبوبیت خود در جامعه نمی‌خواهد بخش عمده‌ای از یارانه‌بگیران غیرنیازمند را از لیست یارانه‌بگیران خارج کند. دولت حتی حاضر نیست کم‌درآمدها را از پردرآمدها تشخیص دهد. ابراهیم نکو به موضوع سیاسی بودن بحث هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و افزود: آنگونه که پیداست دولت قصد ندارد موضوع حذف یارانه پردرآمدها را در اولویت کاری خود قرار دهد و بر این باور است که مقایسه‌ای بین دولت فعلی و قبلی شکل گیرد تا با این رویکرد عده‌ای از گردونه دریافت یارانه حذف نشوند و جایگاه خود را در آینده تثبیت بخشد. دولت تاکنون نتوانسته مطابق قانون 10 هزار میلیارد تومان سهم تولید را بپردازد و در پرداخت ۳ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری نیز کوتاهی کرده است چرا که اگر این مبالغ را بپردازد برای تامین پرداخت یارانه یکسان به مردم کم می‌آورد. با این وجود دولت در زمینه یارانه نقدی فقط به تشکیل جلسه اکتفا کرده و عملا کاری نکرده است.

جالب اینکه مسؤولان دولتی سخنان متناقض بسیاری در این زمینه عنوان می‌کنند و از یک طرف لزوم حذف یارانه‌بگیران را ضروری می‌دانند و از طرف دیگر اعلام می‌کنند به راهکاری در این باره نرسیده‌اند. با این وجود فاز جدید اظهارات یارانه‌ای دیروز با سخنان علی ربیعی، وزیر کار آغاز شد و وی اعلام کرد تا پایان سال یارانه بعضی‌ها حذف می‌شود. این در حالی است که دولت با توجه به تکلیف بودجه ۹۳ هنوز اقدام به حذف یارانه نقدی پردرآمدها نکرده‌ است. پس از گذشت حدود 4 سال از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و ادامه پرداخت یارانه نقدی همگانی در مرحله دوم، ‌قانون بودجه سال جاری دولت را مکلف به شناسایی خانوارهای متقاضی یارانه نقدی کرده است که باید در این راستا براساس درآمد سالانه خانوار تصمیم‌گیری کند. در همین راستا بود که مسؤولان آسان‌ترین راه را شناسایی افراد پردرآمد دیدند. تاجگردون، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز روز گذشته در پاسخ به این پرسش که «آیا دولت برنامه‌های خود را به مجلس برای اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها ارائه داده است یا خیر؟» اظهار داشت: نه، چیز خاصی ندیدم، ضمن آنکه هنوز فاز دوم را دولت به‌صورت کامل اجرا نکرده که منتظر اجرای فاز سوم باشیم. وی با بیان اینکه قسمت اصلی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها پالایش گروه‌های یارانه‌بگیر بوده که دولت آن را انجام نداده است، درباره توضیح دولتمردان در این خصوص تصریح کرد: روز اول آقای دکتر طیب‌نیا فرمودند: «10 میلیون شناسایی کردیم» و به همین خاطر مجلس این شیوه را در قانون تصویب کرد، اما الآن متأسفانه خبری نیست و ما پیگیری می‌کنیم، در پاسخ به این جواب می‌رسیم: شناسایی نکرده‌ایم. پیش‌تر نیز علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد درباره حذف یارانه پردرآمدها گفته بود: افراد پردرآمد شناسایی شده‌اند و بزودی و آرام‌آرام از فهرست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند که احتمالاً منظور وزیر اقتصاد این بوده که این کار بزودی آغاز شده و افراد به‌تدریج حذف خواهند شد. همچنین رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو‌ی تلویزیونی اخیر در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولت برای ساماندهی پرداخت یارانه نقدی، گفت: امروز برای ما روشن است که عده‌ای از مردم که یارانه دریافت می‌کنند، به این مبلغ نیاز ندارند و بنا بر قانون می‌توان یارانه آنها را قطع کرد، مشکل ما شناسایی این افراد است. برای شناسایی افراد نیازمند یا دهک‌های بالای درآمدی تنها یک راه وجود دارد که من تاکنون با آن موافقت نکرده‌ام و آن سرک کشیدن به زندگی خصوصی و اموال مردم است.

اما با تمام این تفاسیر دیروز علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه نخستین جلسه دبیرخانه شورایعالی رفاه در جمع خبرنگاران، خبر از حذف یارانه نقدی پردرآمدها در آینده نزدیک داد و گفت: یکی از مشکلاتی که در بخش یارانه‌های نقدی با آن روبه‌رو هستیم ضعف در شناسایی خانوارهاست که قرار شده بانک اطلاعاتی با همکاری دستگاه‌ها تشکیل شود و به‌طور حتم ظرف ماه‌های آتی از درصد خطاها کاسته خواهد شد و در این صورت می‌توانیم تعداد دقیق نیازمندان و افرادی را که باید به آنها یارانه تعلق گیرد، شناسایی کنیم. ربیعی ادامه داد: در گذشته به‌دلیل فقدان بانک اطلاعات به همه مردم یارانه تعلق می‌گرفت اما با تشکیل بانک اطلاعات این مشکل برطرف خواهد شد و تا پایان سال تصمیم‌گیری‌ها براساس شناسایی خانوارها انجام می‌گیرد ضمن اینکه ما نمی‌خواهیم بی‌عدالتی با تصمیم‌گیری‌های‌مان همراه شود.

۱۳۹۳/۸/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...