نسخه چاپی

آمریكا می‌خواهد ایران غنی‌سازی نكند و تحریم هم باشد!

كارشناس مسائل سیاسی با بیان اینكه تیم مذاكره‌كننده باید برای رسیدن به توافق خوب، توافق ژنو را كنار بگذارد، گفت: رئیس‌جمهور آمریكا امكان تعلیق موقت تحریم‌های كنگره را دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی عصر امروز در نشست توافق خوب، توافق بد اظهارداشت: تصور می‌کنم بر موضع جریان انقلابی و اصولگرا چند اصل حاکم است، اصولی وجود دارد که این اصول در واقع شالوده مواضع آنان است.

وی افزود: اصل اول این است که هیچ کس مخالف توافق درباره موضوعات هسته‌ای نیست، هم‌اکنون زمان مناسبی برای توافق هسته‌ای است چرا که ایران در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند به توافق خوب دست یابد، اصول یک توافق خوب قبلا امکان‌پذیر نبود اما هم‌‌اکنون می‌توانیم یک توافق خوب داشته باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: هم‌اکنون به لحاظ منطقه‌ای در موقعیتی هستیم که شرایط آمریکا برای بسط منطقه‌ای خوب نیست، نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب معنایی جز وابستگی ژئوپلتیکی آمریکا به ایران ندارد، آمریکایی‌ها در موقعیتی نیستند که فشارشان را از حد فعلی به نحوه معنا‌داری بالا ببرند، به لحاظ فنی در موقعیتی قرار داریم که شرایط ضروری برای یک توافق خوب فراهم است.

مهدی محمدی با بیان اینکه امروز در وضعیتی هستیم که آمریکا مجبور شده خط قرمز غنی‌سازی صفر را کنار بگذارد، تصریح کرد: باید پرسید آیا فرآیند فعلی به سمت یک توافق خوب حرکت می‌کند یا نه؟ ما بر سر این موضوع بحث نمی‌کنیم که آیا باید توافق کرد یا نه بلکه باید دید موجودی هسته‌ای ایران صرف یک توافق خوب می‌شود یا نه؟

وی افزود: اصل سومی که باید در این زمینه مدنظر قرار گیرد مبانی‌ است که شرایط فعلی بر آنها استوار شده که به نظرم توافق خوب از آن بیرون نمی‌آید، توافقی که امروز می‌خواهد صورت گیرد بر اساس توافق ژنو است، توافق ژنو «ایران» را به عنوان یک استثناء در نظر می‌گیرد، مبنای توافق ژنو این است که ایران کشوری است که تا اطلاع ثانوی از حقوقی که بقیه کشورها برخوردارند، برخوردار نباشد.

محمدی با بیان اینکه پایه توافق ژنو یک استثناست، یادآور شد: شاخص در توافق ژنو این است که حقوق ایران طبق NPT نیست، شاخص این است که ما پذیرفتیم فعلا باید از حقوق‌مان محروم باشیم، توافق ژنو می‌گوید حجم، سطح، ذخیره و مکان را در انرژی هسته‌ای محدود کنیم تا زمانی که غرب اعلام کند.

وی با بیان اینکه شرط اساسی توافق خوب این است که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای توافق ژنو را کنار بگذارد، خاطرنشان کرد: امروز ایران در موقعیتی است که می‌تواند به توافق خوب دست یابد اما سرمایه هسته‌ای کشور به نحوی معامله می‌شود که خروجی آن مبهم و یک توافق بد است چرا که بر پایه توافق ژنو استوار است.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های توافق خوب، تصریح کرد: در همین مذاکرات هسته‌ای اگر یک تعهد واقعی به خطوط قرمزی که از جانب نهادهای عالی کشور برای تیم مذاکره‌کننده ترسیم شده، وجود داشته باشد و اگر تیم مذاکره‌کننده ابعاد قدرت ملی و منطقه‌ای ایران را درک کند و توافق را به هر قیمتی نخواهد بپذیرد در این شرایط رسیدن به توافق خوب امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: توافق خوب باید زیرساخت غنی‌سازی صنعتی برای ایران فراهم کند، طی یک دهه گذشته با هزینه قابل توجهی زیرساخت فوق‌العاده پیشرفته‌ای در صنعت هسته‌ای ایجاد شده است، در ایران اگر نفت و گاز را با هم در نظر بگیریم دارنده بزرگترین ذخایر فسیلی در جهان است؛ برای اینکه زیرساخت صنعت هسته‌ای حفظ شود باید مبنای مذاکرات تغییر یابد، چیزی که آمریکایی‌ها می‌خواهند از ما بگیرند همین زیرساخت است، توافق خوب توافقی است که زیرساخت تحریم‌ها را جمع کند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور آمریکا امکان تعلیق موقت تحریم‌های کنگره را دارد، هر گونه توافقی که تحریم‌های کنگره آمریکا را حفظ کند، یک توافق بد است. تمامی فرمان‌های اجرایی باید تعلیق شوند، آمریکایی‌ها باید تضمین دهند تحریم‌های فعلی به بهانه جدید، احیا نخواهد شد، آنچه ما با آن مواجهیم، رژیم اصلی و عملی تحریم‌هاست، توافقی باید انجام شود که در آن تحریم‌ها به شکل واقعی و عملی برداشته شوند، توافق باید سرمایه‌ مقاومت در همه موضوعات باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی متذکر شد: صداهایی از دولت شنیده می‌شود که می‌گویند این روش بده بستان باید گسترش یابد، توافق خوب باید یک توافق هسته‌ای باشد و به حوزه‌های نظامی و موشکی وارد نشود، دولت اگر وزن و قدرت خودش را در منطقه باور داشته باشد، می‌تواند به توافق خوب دست یابد.

مهدی محمدی در بخش پایانی سخنانش تصریح کرد: مرداد ماه سال ۸۱ وقتی برنامه هسته‌ای ایران به قول خودشان از جانب منافقین افشا شد، ما چه داشتیم؟ آن زمان یک سری تاسیسات در نطنز، اراک و بوشهر داشتیم. وقتی اطلاعات هسته‌ای ایران افشا شد آیا این تاسیسات مخفی بود؟ نه، طبق NPT، شش ماه قبل از ورود مواد هسته‌ای به یک سری تاسیسات باید موضوع به آژانس اطلاع داده شود که ما این کار را قبل از ورود مواد هسته‌ای به نطنز انجام داده‌ایم بنابراین هیچ نوع پنهان‌کاری هرگز در مورد پرونده هسته‌ای ایران وجود نداشته است، پنهان‌کاری مبنای حقوقی و فنی ندارد.

محمدی در پایان تصریح کرد: باید دید هدف نهایی ما درباره مذاکرات هسته‌ای چیست؟ هدف این است که ما غنی‌سازی اورانیوم را داشته باشیم و تحریم نشویم، احساس من این است که آمریکا می‌خواهد توافق نهایی امضا شود ولی به شرطی که ایران واقعا غنی‌سازی انجام ندهد و تحریم هم باشد، قصه این است.

۱۳۹۳/۸/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...