نسخه چاپی

شمارش معكوس برای ضرب الاجل هسته ای

روزنامه‌نگار آمریكایی در مقاله‌ای با اشاره به رابطه بین پایبندی مقامات ایرانی به مفاد توافق ژنو و عدم پایبندی دولت اوباما به مفاد آن، می‌‌نویسد: این كار آمریكایی‌ها می‌تواند روند كل مذاكرات را به شكست بكشاند.

به گزارش نما به نقل از فارس، قرار است شهر وین سه‌شنبه این هفته (27 آبان ماه) میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بین ایران و 6 کشور (آمریکا، فرانسه، روسیه،‌ چین، انگلستان و آلمان) باشد.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی.

ایران و گروه 1+5 پس از آن برای ششمین دور در وین گردهم آمدند و در حدود 2 هفته به رایزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا 29 تیر ماه (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست یابند ولی در آخرین روزهای تیر ماه، اختلافات حصول نتیجه را امکانپذیر نکرد و این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر ماه 1393) تمدید شد.

از امروز 10 روز باقی مانده تا طرفین بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند و برخی‌ رسانه‌ها و از جمله برخی مقامات به خصوص روس‌ها از تمدید این مذاکرات برای چند ماه به منظور دستیابی به توافق جامع خبر می‌دهند و برخی نیز از حصول توافقی موقت سخن می‌گویند.

خبرگزاری فارس تا سوم آذر ماه اخبار،‌گزارشات، تحلیل‌ها و مواضع مقامات در خصوص این مذاکرات را در قالب یک گزارش منتشر می‌کند.

اخبار مرتبط با مذاکرات هسته‌ای تا سوم آذر ماه را در زیر ملاحظه می‌کنید.

*«گرت پورتر» روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مشهور آمریکایی در مقاله‌ای مبسوط در نشریه آمریکایی تروث‌آوت به رابطه میان عمل کردن مقامات ایرانی به مفاد توافق ژنو و عدم پایبندی دولت اوباما به مفاد مبنی بر کاهش تحریم‌های ایران پرداخته و می‌گوید که این کار آمریکایی‌ها می‌تواند روند کل مذاکرات را به شکست بکشاند.

۱۳۹۳/۸/۲۴

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...