نسخه چاپی

برنامه دولت برای جلوگیری از شیوع نشر زرد

معاون فرهنگی و پژوهشی خانه كتاب از عزم جدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای بهره‌گیری از تمام ابزارهایش برای تقویت كتاب‌های به گفته او عمیق و جلوگیری از آنچه او شیوع نشر زرد در كشور نامید، خبر داد.

به گزارش نما به نقل از مهر: معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب از عزم جدی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد برای بهره‌گیری از تمام ابزارهایش برای تقویت کتاب‌های به گفته او عمیق و جلوگیری از آنچه او شیوع نشر زرد در کشور نامید، خبر داد.

نشست خبری به منظور تشریح فعالیت های خانه کتاب در بیست و دومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران صبح امروز شنبه 24 آبان با حضور مجید غلامی جلیسه معاون فرهنگی و پژوهشی این موسسه و دبیر ستاد هفته کتاب آن و همچنین مالک شجاعی جشوقانی مدیر سرای اهل قلم و در محل این سرا در تهران برگزار شد.

معاون فرهنگی و پژوهشی موسسه خانه کتاب در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که با توجه به تاکیدات مکرر مسئولان حوززه فرهنگ مکتوب در دولت یازدهم برای مقابله با کتاب‌های موسوم به زرد و یا عامه‌پسند، برنامه مشخص بخش فرهنگی دولت در این خصوص چیست؟ گفت: رشد پدیده کتاب‌های زرد، اتفاقی نیست که یک دفعه‌ای و یا به تازگی رخ داده باشد اما مبتنی بر تحلیل‌های موجود، ما در سال‌های اخیر شاهد افزایش کتابسازی به معنای واقعی آن بوده‌‌ایم.

غلامی جلیسه از این پدیده به عنوان یک «آسیب» در حوزه کتاب در کشور نام برد و با تاکید بر اینکه با نگاه علمی و دقیقی که طی ماه‌های اخیر در معاونت فرهنگی به این موضوع صورت گرفته است، ما الان مترصد این هستیم که در صدد رفع این مشکل برآئیم، به احیاء رویکرد نقد کتاب در نشریات اطلاع‌رسانی خانه کتاب در دوره جدید خبر داد و افزود: باید گفت که اگرچه نام این نشریه اطلاع‌رسانی و نقد کتاب بود اما تا پیش از اینها، چندان به حوزه نقد وارد نمی‌شدند و بیشتر در حوزه اطلاع‌رسانی کتاب‌های منتشرشده فعالیت می‌کردند اما به جرئت می‌توان گفت که بیش از 80 درصد از مطالب هر کدام از این نشریات در دوره جدید به نقد کتاب و رصد مشکلات عرصه کتاب اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: خانه کتاب با استفاده از دفترها و مراکز مختلف خود مثل خبرگزاری کتاب و کتاب هفته و جشنواره نقد و کتاب و مرکز کتاب پژوهی، تمام همّ و غمّ خود را برای معرفی وضعیت نشر مطلوب کتاب به ویژه در حوزه‌های تخصصی و با بهره‌گیری از ابزارهای مختلف و ارگان‌هایی که با آن در ارتباط است، به کار خواهد بست تا اولاً نقد کتاب را در دستور کار قرار دهد چرا که از این طریق است که می‌توان سَره را از ناسَره تشخیص داد و ثانیاً با بالا بردن سطح مادی و معنوی جوایز حوزه کتاب و همچنین تقویت وضعیت داوری در آنها، موجبات اعتباربخشی به آثار شاخصی را که در این جوایز برگزیده خواهند شد، فراهم کند.

دبیر ستاد هفته کتاب موسسه خانه کتاب تاکید کرد: یقیناً اینگونه اقدامات عملی دست به دست هم خواهد داد تا بخشی فرآیندی که در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در عمق بخشی به آثار صورت می‌گیرد، به مرحله اجرا برسد. البته این کار زمان می‌خواهد و ما با نگاه بسیار دقیقی که در آقای صالحی (معاون فرهنگی وزارت ارشاد) سراغ داریم، امیدواریم که شاهد وقوع این اتفاق در کمترین زمان ممکن باشیم.

غلامی جلیسه همچنین در این نشست خبری از تشکیل کارگروهی برای رسیدگی به وضعیت بیمه‌ای اهل قلم در موسسه خانه کتاب خبر داد و گفت: ما فارغ از هر نوع نگاه خطی که ممکن است به برخی اهالی قلم و تفکرات آنها وجود داشته باشد، موضوع بیمه آنها را به عنوان یک حق در دستور کار داریم و با بازنگری در آئین‌نامه‌هایی که در این خصوص وجود داشت و حذف بسیاری از زوائد بوروکراتیک در این زمینه، تا حدود زیادی موفق شده‌ایم امکان بهره‌برداری آسان اهالی قلم را از این تسهیلات بیمه‌ای فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه این کار هم با این نگاه صورت گرفته که جذب بیشتری صورت بگیرد و امیدواریم تا هفته پژوهش بتوانیم برنامه‌هایی را که در این خصوص انجام شده و آمار مربوط به آن را اعلام کنیم، از راه‌اندازی وبسیت اهل قلم در آینده نزدیک خبر داد که به گفته او به صورت اختصاصی به فعالیت‌های اهل قلم می‌پردازد و این امکان را فراهم می‌کند که اهالی قلم بتوانند از حقوق اولیه خودشان برخوردار شوند.

در همین رابطه مالک شجاعی جشوقانی مدیر سرای اهل قلم نیز از اینکه اهل قلم هویت صنفی مشخصی مثل هنرمندان و سینماگران ندارند، اظهار تاسف کرد و بخشی از این فقدان را ناشی از کاهلی خود اهل قلم دانست و در همین حال گفت: احساس می‌شود در خود دولت هم کم توجهی به صنف اهل قلم وجود دارد و انگار هنرمندان رتبه‌ای ناخواسته بالاتر از اهل قلم نزد دولت دارند و به نظر می‌رسد یک تجدید نظر اساسی در این خصوص لازم است صورت گیرد.

در این نشست خبری همچنین مجید غلامی جلیسه معاون فرهنگی و پژوهشی خانه کتاب و دبیر ستاد هفته کتاب این موسسه در پاسخ به سوالی درباره احتمال اعلام اسامی داوران جایزه گتاب سال جمهوری اسلامی ایران، این موضوع را قطعی دانست و گفت که شفاف سازی جزو برنامه‌های اساسی خانه کتاب در دوره جدید است و در همین رابطه اعلام کرد که میزان نقدی جوایز کتاب سال هم مثل چند سال اخیر که از 50 سکه کمتر شده است، همچنان 30 سکه تمام بهار آزادی است.

وی در مورد آخرین وضعیت بانک اطلاعات نسخ خطی و احتمال تکمیل آن، افزود: ما از همان ابتدای حضورمان در خانه کتاب، برای احیا سایت آقابزرگ برنامه‌ریزی مشخصی داشتیم و برآورد بودجه‌ای هم برای آن انجام دادیم که رقمی معادل نیم میلیارد تومان بود و متاسفانه با وضعیت فعلی خانه کتاب و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، عملاً امکان پرداختن به این موضوع برای ما وجود نداشت. با این حال ما با برخی طرح‌ها و سیاست‌ها، سرگرم برنامه‌ریزی برای تکمیل و بهره‌برداری از این سایت هستیم که امیدواریم به نتیجه برسد.

۱۳۹۳/۸/۲۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...