نسخه چاپی

ارزیابی اكرمی از پیشنهاد هاشمی

«با بازگشایی مخزن اسناد محرمانه بنیان تدوین تاریخ اصیل انقلاب را پی ریزی كنید.» این توصیه‌ای بود كه بیشتر از یك هفته پیش «هاشمی‌رفسنجانی» در دیدار با مسوولان موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) به آنها كرد.

روزنامه شرق نوشت: اين توصيه رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اگرچه در همان روزها از سوي برخي سايت‌ها مورد اعتراض قرار گرفت اما، واكنش اصلي را روز پيش خبرگزاري فارس، به نقل از «مهدي طائب» رييس شوراي قرارگاه راهبردي عمار منتشركرد.

وی در سخنان خود اظهار كرده است: «حكم «عقل» عمل نكردن به توصيه‌هاي اخير هاشمي است.» به گفته طائب اينكه آقاي هاشمي از بيان اين مطالب چه هدفي را دنبال مي‌كند مشخص نيست و ما هم نمي‌خواهيم سخنان وي را رمزگشايي كنيم.

رييس قرارگاه عمار، در توضيح دليل مخالفتش با پيشنهاد هاشمي گفته است: «اگر در تاريخ انقلاب به هر دليلي برخي مسايل محرمانه باقي مانده حتما دو دليل داشته است؛ دليل اول آن اين است كه اگر اين اسناد رمزگشايي شود ممكن است چهره برخي افراد براي مردم تغيير كند و مساله ديگر آن نيز دستيابي دشمن به سلسله اطلاعاتي است كه مي‌تواند از ما به دست آورده و ضربه بزند.»

وي سپس با بيان اينكه هاشمي حتي در زمان دولت هشت‌ساله‌اش به برخي بولتن‌هاي خبري كه اخبار محرمانه پخش مي‌كردند اظهار ناراحتي كرده بود يادآور شده است: «او در مصاحبه با كيهان اظهاركرد كه از برخي مطالب روزنامه‌ها ناراحت مي‌شود.»

با اين حال اگرچه طائب با اين مساله مخالفت كرده است، اما «سيدرضا اكرمي»؛ عضو ارشد جامعه روحانيت مبارز با اين پيشنهاد هاشمي موافق است.

او در گفت‌وگوي كوتاه تلفني‌اش با شرق اين كار را براي شناخته شدن ايده‌ها و افكار بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران مفيد فايده مي‌داند.

- چندي پيش آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني در ديدار با اعضاي موسسه حفظ و نشر آثار امام (ره) به آنها توصيه كرد مخزن اسناد محرمانه را بگشايند. نظر شما درباره اين پيشنهاد چيست؟

بي شك زندگي امامي كه پرچمدار و معمار و موسس نظام جمهوري اسلامي ايران بوده است براي تاريخ ما ارزشمند و مهم است و تاريخ از ديدن چنين شخصيتي به خود مي‌بالد. به باور من با گذشت 23سال از ارتحال آن معمار اگر نكاتي در زندگي امام هست كه تا به حال پخش نشده و مصلحت بر عدم انتشار آن بوده است در اين مقطع انقلاب وضعيت مناسبي است كه ناگفته‌ها گفته شود و زمان مناسبي براي بيان ناگفته‌هاست. در دنيا هم مرسوم است كه برخي مطالب محرمانه بعد از 10 يا 20 سال به اطلاع عموم رسانده مي‌شود و به باور من اين پيشنهاد آقاي هاشمي پيشنهاد معقول و مطلوبي است.

- به باور شما اين اقدام چه نتايجي دربر خواهد داشت؟

امام براي ما بسيار ارزشمند بوده و خواهد بود و تصميمات ارزشمندي كه در مقاطع طولاني چه قبل از انقلاب و چه بعد از پيروزي انقلاب گرفته‌اند بايد به اطلاع همه رسانده شود. امام صحنه‌هاي مهمي را در زندگي خود گذراندند و ما مي‌بينيم كه گاهي در برابر برخي مسايل سكوت مي‌كنند و گاهي مثل آتشفشان برآشفته مي‌شوند و اگر آن راز و رمز را بدانيم براي ما ارزشمند است.

- برخي اما، با اين پيشنهاد مخالفت كرده و اعلام كرده‌اند كه عقلاي نظام اين پيشنهاد را نخواهند پذيرفت؟

به هرحال در جامعه ما آزادي بيان وجود دارد و بعضي ممكن است چنين پيشنهادي را نپسندند. ولي به باور من اگر ناگفته‌ها و كم گفته‌هايي از زندگي ارزشمند امام هست به نفع ملت ما و تاريخ ماست كه همه از آن مطلع شوند.

- ولي با اين وجود استدلال مي‌كنند انتشار اين مسايل باعث مي‌شود چهره برخي افراد براي مردم تغيير كند؟

بعيد مي‌دانم. امام با كسي تعارف نداشت. ايشان بنده‌خدايي بود كه براي خدا كار مي‌كرد چه آن زماني كه مطالبي را خيلي ساده مي‌گفتند و چه مطالبي كه براي احدي نگفته‌اند و با خود به دنياي ديگر بردند. به هر حال براي ما ارزشمند است و بعيد است مطالبي باشد كه مثلا از زبان امام بازگو شود و مشكل‌ساز باشد و باعث چنين رخدادي شود. همان‌طور كه گفتم من انتشار اين مسايل و تصميمات امام را براي تاريخ و مردم مفيد فايده مي‌دانم.

۱۳۹۱/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...