نسخه چاپی

مرگ پاشایی جامعه را تكان داد!

درگذشت خواننده پاپ كشور بر اثر ابتلا به سرطان معده توصیه‌ و هشدار وزیربهداشت مبنی بر توجه و رعایت نكات بهداشتی را در پی داشت زیرا در حال حاضر سرطان معده كشنده ترین سرطان در ایران و به‌خصوص در مردان است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: درگذشت خواننده پاپ کشور بر اثر ابتلا به سرطان معده توصیه‌ و هشدار وزیربهداشت مبنی بر توجه و رعایت نکات بهداشتی را در پی داشت زیرا در حال حاضر سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایران و به‌خصوص در مردان است.

درگذشت مرتضی پاشایی خواننده جوان پاپ کشور بر اثر ابتلا به سرطان معده منجر به تشکیل و تصویب کلیات کمیته ملی سرطان در وزارت بهداشت و درمان شد.

وزیر بهداشت با اظهار تاسف از فوت مرتضی پاشایی، به دلیل ابتلا به سرطان معده، نسبت به چکاپ مستمر و دوره‌ای مردم به ویژه مردان برای پیشگیری از بروز سرطان هشدار داد و گفت: سرطان واقعیتی تلخ در زندگی صنعتی و مدرن امروزی است و باید تدابیری اتخاذ کنیم که سرعت روند رو به رشد آن را کنترل کنیم.

سرطان بیماری نیست که فی البداهه ایجاد شود و گاهی سال‌ها طول می‌کشد که خودش را نشان دهد. تلاش فعلی ما برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و جلوگیری از افزایش شیوع آن در سال‌های آینده است بر همین اساس اگر وزارت بهداشت در طی یک سال گذشته در حوزه امنیت غذا، هوا و کم تحرکی تاکید داشته و گاهی نیز مورد بی مهری‌هایی در این خصوص قرار گرفته است، دلیل عمده‌اش آینده نگری و داشتن دورنمایی از وضعیت سرطان در کشور است.

هاشمی با تاکید براینکه انجام چکاپ سالیانه می‌تواند تضمینی برای تشخیص به موقع و کنترل این بیماری کشنده باشد افزود: در حال حاضر سرطان معده کشنده ترین سرطان در ایران و به‌خصوص در مردان است. مشکل فعلی ما عدم توجه به توصیه‌های وزارت بهداشت است. مردم باید توانمند شوند و یاد بگیرند که چگونه مراقب خود باشند که به سرطان مبتلا نشوند و از همه مهمتر اینکه مردم این توصیه‌ها را جدی بگیرند.

علل بروز گسترده سرطان معده در بین نسل جوان

حسین فودازی عضو هیات مدیره انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران نیز با انتقاد از نبود سامانه ثبت سرطان در کشور گفت: آمار دقیقی از میانگین سنی ابتلا به سرطان در کشور وجود ندارد اما بر اساس مراجعه بیماران به مراکز دولتی، شیوع سرطان در سنین 30 تا 40 سال است.

وی دلایل و فاکتورهای خطر ایجاد سرطان معده در کشور را ویژگی‌های ارثی و ژنتیکی، آلودگی‌های زیست محیطی از جمله آلودگی آب و هوا، وجود پارازیت، استفاده نکردن از غذای فریز شده، غذای طبخ شده در شرایط نامناسب بهداشتی، استفاده از روغن‌های سوخته و چندبار مصرف شده، استفاده از غلات و محصولات کشاورزی با سموم دفع آفات و کود شیمیایی، استفاده از مواد غذایی و آب آشامیدنی دارای حجم بسیار زیاد فلزات سنگین در خاک و آب اعلام کرد که براساس آن میزان ابتلا به سرطان را بسیار افزایش می‌دهد.

رئیس بخش انکولوژی بیمارستان فیاض‌بخش یادآور شد: طبق آمار سازمان بهداشت جهانی میزان مصرف کود شیمیایی در کشور ما حداقل 4 برابر نرمال و میزان مصرف سموم دفع آفات نیز حدود 10 برابر بالاتر از میزان متوسط در جهان است که همه این مسائل ناشی از پرداخت یارانه دولت از سال‌های دور به بخش کشاورزی است که به رایگان کود شیمیایی و سموم دفع آفات را در اختیار کشاورزان قرار می دادند.

فودازی ادامه داد: پرداخت یارانه به کشاورزان از نظر کمک به افزایش تولیدات کشاورزی و عدم وابستگی کشور به محصولات و مواد غذایی کشورهای خارجی بسیار ارزشمند است اما از سویی دیگر بخاطر نبود نظارت دقیق و مناسب بر نحوه و میزان استفاده از این سموم، آفت کش ها و کودهای شیمیایی در زمین‌های کشاورزی بسیار نگران کننده و خطرناک است.

وی با بیان اینکه پزشکان در گذشته مصرف میوه و سبزیجات را به بیماران سرطانی توصیه می کردند افزود: متاسفانه در حال حاضر نمی توانیم چنین توصیه‌ای به بیماران داشته باشیم زیرا نگران بهداشت مواد غذایی آنان هستیم زیرا ممکن است همان چیزی که در مورد شیر اتفاق افتاد در مورد غلات و مواد غذایی نیز در کشور رونق داشته باشد.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی (سرطان شناسی) ادامه داد: آلودگی سبزیجات و میوه ها ناشی از کشاورزی در زمین‌های آلوده و آبیاری با فاضلاب و مصرف بالای سموم دفع آفات و کودهای شیمیایی است که پس از مصرف وارد بدن و دستگاه گوارش می شوند و حدود 10 تا 15 سال بعد اثرات بیماری و سرطان در بدن نمودار می شود.

نبود سامانه ثبت سرطان در کشور

عضو هیات مدیره انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران گفت: آمار درست و دقیقی از میانگین سنی ابتلا به سرطان در کشور وجود ندارد زیرا سامانه ثبت سرطان در کشور نداریم اما بر اساس مراجعه بیماران به کلینیک‌ها و مراکز دولتی به دفعات بسیار شیوع سرطان را در سنین 30 تا40 سال مشاهده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: اگر تغییرات در سبک غذایی مردم بصورت مداوم باشد در سایر سرطان ها در آینده نیز چنین افزایشی را شاهد خواهیم بود بنابراین باید وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نظارت دقیقی بر روی نحوه توزیع و مصرف سموم دفع آفات داشته باشد و نوع کشاورزی و میزان سموم و کودهای شیمیایی به دقت بررسی و ارزیابی شود.

افزایش سرطان معده بر اثر مصرف فست فودها

فودازی، مواد غذایی فرآوری شده مانند فست فودها را عامل بروز سرطان‌ها دانست و گفت: سازمان بهداشت جهانی شعار خود را در سال 2011 مبارزه با فست فودها قرار داد و اعلام کرد اگر در کل دنیا این روند ادامه داشته باشد تا سال 2025 میزان مرگ و میر ناشی از فست فودها بیشتر از سیگار خواهد شد زیرا در کشور ما نیز این روند شدیدتر است زیرا از محصولات بی‌کیفیت غذایی استفاده می‌کنیم.

این متخصص رادیوتراپی و آنکولوژی (سرطان شناسی) ادامه داد: ما از زندگی سنتی به سرعت به سمت زندگی مدرن تغییر جهت دادیم در حالی به درستی این فاصله را طی نکردیم و تبدیل شدیم به زندگی شهرنشینی در حالی که ساز و کارهای درست و مناسب آن را اتخاذ نکردیم.

وی با یادآوری اینکه در بین نسل جوان ما میزان مصرف فست فودها بسیار افزایش داشته است افزود: در همه جای دنیا فست فودها مصرف می‌شود اما در ایران استفاده ناصحیح در بین افراد و نوع محصولات مورد استفاده باعث بروز بسیار از بیماری‌ها در کشور می شود زیرا در کشور ما نوع روغن و گوشت مورد استفاده در این فست فودها مشخص و سالم نیست مثل لبنیات که دارای روغن پالم بود.

عضو هیات مدیره انجمن رادیوتراپی و انکولوژی ایران، ورزش مداوم، کنترل وزن و کنترل بهداشت مواد غذایی مصرفی را از عوامل موثر در کنترل و پیشگیری از بروز سرطان معده دانست و گفت: بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران شیوع سرطان معده در نوار شمالی کشور ثابت شده که در شمال کشور و در استان‌های مازنداران، گیلان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و غربی میزان شیوع این بیماری سرطان مری و معده بسیار بالاست.

در طی هفته اخیر از مرگ مرتضی پاشایی خواننده پاپ و مجید بهرامی بازیگر تئاتر بر اثر ابتلا به سرطان می‌توان به عنوان تلنگری برای چکاب دوره‌ای و مستمر به منظور پیشگیری و کنترل بیماری‌ سرطان در کشور یاد کرد. مسئله‌ای که می‌تواند زمینه مبارزه همگانی با این بیماری در ایران تلقی شود. برهمین اساس وزارت بهداشت و بسیاری از نهادهای‌ آموزشی و مسئولان کشور می‌توانند از این وقایع برای آموزش و آگاه سازی بسیاری از مردم نسبت به سرطان استفاده کنند.

۱۳۹۳/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...