نسخه چاپی

گاردین: آمریكا نگران كارشكنی پاریس است

نشریه انگلیسی گاردین در توضیح نگرانی وزیر خارجه آمریكا از موضع فرانسوی‌ها در مذاكرات هسته‌ای می‌گوید كه رابطه اقتصادی با عربستان و قطر برای فرانسه از رابطه تجاری با ایرانیان مهم‌تر است.

به گزارش نما به نقل از فارس، نشریه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای تحلیلی به موضع فرانسه در مذاکرات ایران و 1+5 و علل کارشکنی ناگهانی وزیر خارجه این کشور در آخرین ساعات انعقاد توافق موقت ژنو پرداخته و جهت‌گیری‌های اقتصادی پاریس را یکی از دلائل این رویکرد عنوان کرده است.

در مقاله‌ گاردین آمده که «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز 4 نوامبر و پیش از راهی شدن به سمت عمان برای مذاکره سه‌جانبه با محمد جواد ظریف و کاترین اشتون، به فرانسه رفت تا در پاریس با همتای خود، «لوران فابیوس» دیدار کند و از وی تضمین بگیرد که در روزهای آتی، علناً در مذاکرات دخالت نمی‌کند. این کار به دلیل سابقه لوران فابیوس در آخرین ساعات انعقاد توافق موقت هسته‌ای ژنو در سال گذشته میلادی بود؛ جایی که فابیوس به یکباره گفت که «فرانسه در یک بازی احمقانه وارد نمی‌شود» و بندهایی جنجال‌برانگیز در خصوص نیروگاه آب سنگین اراک به توافقنامه اضافه کرد.

گاردین می‌گوید که بر سر میزان توانایی «جان کری» برای هماهنگ نگه داشتن فابیوس با دیگر دیپلمات‌های 1+5، اختلاف نظر وجود دارد.

این نشریه انگلیسی در ادامه به پشت پرده این مخالفت فرانسوی با برنامه هسته‌ای ایرانی می‌پردازد و می‌گوید که «برای فابیوس و بازار کار فرانسه، روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) – عربستان سعودی و قطر – در سال‌های آتی، بسیار مهم‌تر از رابطه با ایران است.»

گاردین همچنین مدعی است که حکام برخی کشورهای حوزه خلیج‌فارس همپای اسرائیل با برنامه هسته‌ای ایران مخالف‌اند.

۱۳۹۳/۸/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...