نسخه چاپی

می‌توان به رفع خشكسالی امیدوار باشیم

وزیر نیرو گفت: اگر بارندگی با روند فعلی تا پایان سال ادامه پیدا كند می توانیم به رفع خشكسالی كشور امیدوار باشیم، اما این مهم بستگی به شرایط هوایی كشور در ماه های پیش رو دارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حمید چیت چیان در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران گفت:در سال آبی جدید که از اول مهر ماه آغاز شده، تا ۲۴ آبان ماه متوسط بارش کشور ۲۷ میلی‌متر بوده است که این میزان ۵۰ درصد بیش از بارش سال گذشته و ۶۰ درصد بیش از متوسط ۴۷ سال گذشته بوده است.

وی تأکید کرد: اگر بارندگی با روند فعلی تا پایان سال ادامه پیدا کند می توانیم به رفع خشکسالی کشور امیدوار باشیم، اما این مهم بستگی به شرایط هوایی کشور در ماه های پیش رو دارد.

*صادرات به بیش از ۴۰ کشور

وی گفت: خوشبختانه از نظر فعالیت‌های انجام گرفته در حوزه آب و فاضلاب به پیشرفت های مناسبی دست پیدا کرده‌ایم به طوری که در بخش سدسازی، شبکه های انتقال آب، شبکه های آبیاری و زهکشی و تصفیه خانه های آب و فاضلاب صنعتگران ایرانی توانسته اند به صورت کامل نیازهای داخل را تامین کنند.

وی ادامه داد: علاوه بر تأمین نیازهای داخل، صادرات به بیش از ۴۰ کشور دنیا از دیگر فعالیت‌های صنعتگران ایرانی است و در حال حاضر صنعتگران کشور توانسته اند در ۲۰ کشور دنیا پروژه های خوبی را در دست گرفته و صنعت ایرانی را در حوزه آب و فاضلاب به جهانیان ثابت کنند.

چیت چیان افزود: در عین حال شرکت‌های خصوصی را تشویق می کنیم که با شرکت های معتبر جهانی قرارداد همکاری بسته و از فناوری های روز دنیا بهره مند شوند.

چیت چیان اضافه کرد: در صورت تحقق چنین امری صنعت گران داخلی می توانند کیفیت محصولات خود را افزایش دهند و با افزایش فناوری، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و صنعتگران ایرانی در حوزه آب و فاضلاب می توانند قابلیت رقابتی خود را حفظ کنند.

وی با اشاره به این که نیمی از مردم کشور از شبکه دفع فاضلاب بهداشتی برخوردار هستند، خاطر نشان کرد: باید این میزان افزایش یابد و پوشش ۱۰۰ درصدی در دفع فاضلاب ایجاد شود.

چیت چیان با تاکید بر اینکه برای انجام این مهم به توان سرمایه گذاری و فنی بخش خصوصی نیازمندیم تصریح کرد: فعالیت های حوزه آب و فاضلاب از وظایف مشخص شده قانون برای دولت است، اما بخش خصوصی می تواند در این راه به صورت BOT، BOO و یا بیع متقابل با ما مشارکت کند.

به گفته وزیر نیرو،دولت و وزارت نیرو وظیفه دارند خدمات ارائه شده از سوی بخش خصوصی را با قیمت تعیین شده و تضمینی خریداری کنند.

۱۳۹۳/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...