نسخه چاپی

4 اشتباه بزرگ در امر ازدواج

استاد حوزه علمیه سمنان به تبیین چهار اشتباه بزرگ در امر ازدواج پرداخت و گفت: ازدواج تنها برای رفع نیازهای دنیوی و نفسانی نیست.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام نجف دیانی امشب در آیینی که در امامزاده علی بن جعفر (ع) سمنان و در قالب «سوگواره بصیرت عاشورایی» برگزار شد، به امر مهم ازدواج و تاکید اسلام و قرآن بر آن اشاره و اظهار کرد: در باب ازدواج، چهار اشتباه بزرگ وجود دارد و نخست اینکه بینش بسیاری از افراد در امر ازدواج ناقص است.

وی گفت: قرآن، ازدواج را عامل رشد و تکامل انسان می‌داند و ازدواج تنها برای رفع نیازهای دنیوی و نفسانی نیست؛ بلکه ازدواج درست و سالم باعث می‌شود انسان رشد کند و به تکامل برسد.

استاد حوزه علمیه سمنان افزود: دومین اشتباه در این امر مهم، نگرش غلط نسبت به ازدواج است و این تفکر که هر وقت ضرورت به وجود آمد، باید ازدواج کرد و تا زمانی که این ضرورت به وجود نیاید، ازدواج ضروری نیست، تفکر و نگرشی کاملاً غلط است.

دیانی بیان کرد: سومین نکته اینکه بحث گرایش‌ها مهم است؛ پیامبر گرامی اسلام در باب ازدواج فرمودند که در امر ازدواج نباید زیبایی چهره را اولویت قرار داد، بلکه اخلاق مناسب، امانت‌داری و صداقت باید در اولویت انتخاب همسر قرار داشته باشد.

وی افزود: چهارمین مورد گزینش است که باید با بزرگ‌ترها مشورت کرد و به نظر پدر و مادر اهمیت داد و محور اصلی انتخاب همسر باید دیانت، نجابت، اخلاق، صداقت و امانت باشد.

دیانی در سخنرانی خود در امامزاده علی بن جعفر (ع) سمنان همچنین به ویژگی‌های خانواده موفق اشاره کرد و گفت: خانواده‌ای موفق است که از لحاظ ریشه‌ای اعتقاد قوی داشته باشد، رشد کند، به صورت ثابت باقی نماند، خیرخواه باشد و به دیگران خیر برساند.

وی با بیان اهمیت خیرخواهی و خیررسانی به دیگران گفت: کسی که خیرخواه باشد و به دیگران خیر برساند، خداوند متعال نیز در دنیا و آخرت او را عاقبت به خیر می‌کند و در دنیا روزی دنیوی و در آخرت روزی معنوی او را زیاد می‌سازد.

دیانی با بیان اهمیت احترام گذاشتن به بزرگ‌ترها متذکر شد: باز کردن جا برای افراد دیگر مخصوصا سالخوردگان به خصوص در محرم نیز از راه‌های خیر رساندن است و اگر به بزرگ‌ترها بها بدهیم، خداوند نیز مقام ما را بالاتر می‌برد.

استاد حوزه علمیه سمنان در بحث خیرخواهی با بیان فرمایشی از امام علی (ع) که هر چه بیشتر از دنیا دل بکنی بصیرتت بالاتر می‌رود، گفت: بصیرت مربوط به دل و بصر مربوط به دنیا است؛ پس اگر می‌خواهیم بصیرتمان بالا برود، باید به دنبال عیوب دیگران نباشیم.

دیانی با نهی از عیب‌گویی پشت سر دیگران گفت: به فرمایش امام علی (ع)، یکی از ایرادهای ما این است که عیب‌های خود را پشت گوش می‌اندازیم و عیب‌های دیگران را به راحتی می‌بینیم؛ پس برای رستگاری نباید به دنبال عیوب دیگران باشیم.

استاد حوزه علمیه سمنان با بیان حدیثی از امام رضا (ع) که هر کس پشت سر ولی و محبوب خدا در جامعه اسلامی غیبت کند، خداوند متعال هم در دنیا و هم در آخرت او را خوار و کوچک خواهد کرد، به صحبت‌های خود پایان داد.

۱۳۹۳/۸/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...