نسخه چاپی

مردان هسته ای به ایستگاه پایانی رسیدند

عکس خبري -مردان هسته اي به ايستگاه پاياني رسيدند

وزیر امور خارجه كشورمان و تیم مذاكره كننده هسته‌ای به منظور شركت در دهمین دور مذاكرات جامع هسته‌ای راهی وین پایتخت اتریش شدند.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رأس تیم مذاکره کننده هسته‌ای بامداد امروز -سه‌شنبه- به منظور شرکت در دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای تهران را به مقصد وین ترک کرد.

قرار است ظهر سه‌شنبه ظریف و کاترین اشتون هماهنگ کننده گروه 1+5 بر سر میز ناهار در محل دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین به گفت‌وگو بنشینند و هماهنگی‌های اولیه را برای مذاکرات صورت دهند.

سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی، مجید تخت‌روانچی معاون اروپا و آمریکا، حمید بعیدی‌نژاد مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت خارجه، داوود محمدنیا مشاور وزیر خارجه، محمد امیری مدیر کل امور پادمان‌های سازمان انرژی اتمی و پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی، اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را تشکیل می‌دهند.

وزرای خارجه ایران و گروه 1+5 به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته (1392) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور (نهمین دور) نیز هفته گذشته در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه طرفین در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که 60 تا 65 درصد متن مورد نگارش قرار گرفته،‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها (جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی.

ایران و گروه 1+5 پس از آن برای ششمین دور در وین گردهم آمدند و در حدود 2 هفته به رایزنی‌های دو و چندجانبه پرداختند تا 29 تیر ماه (فرصت شش ماهه از زمان اجرای توافقنامه ژنو) به توافق جامع دست یابند، ولی در آخرین روزهای تیر ماه، اختلافات حصول نتیجه را امکانپذیر نکرد و این مذاکرات برای چهار ماه دیگر (سوم آذر ماه 1393) تمدید شد.

قرار است طرفین تا سوم آذر ماه بر سر اختلافات به رایزنی بپردازند و برخی‌ رسانه‌ها و از جمله برخی مقامات به خصوص روس‌ها از تمدید این مذاکرات برای چند ماه به منظور دستیابی به توافق جامع خبر می‌دهند و برخی نیز از حصول توافقی موقت سخن می‌گویند.

۱۳۹۳/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...