نسخه چاپی

تكذیب پیشنهاد ۸صفحه‌ای آمریكا در عمان

یك مقام بلندپایه آمریكا گفت ایران و ۱+۵ به رغم این واقعیت كه تا یك هفته به ضرب الاجل آنها برای دستیابی به یك موافقتنامه هسته ای باقی مانده است اما تاكنون درباره تمدید مذاكرات گفتگو نكرده اند.

به گزارش نما به نقل ازباشگاه خبرنگاران، مقامات بلندپایه ایران و شش قدرت جهان یعنی آمریکا ، روسیه ، فرانسه ، چین ، انگلیس و آلمان این هفته به عنوان آخرین مرحله از مذاکرات خود پیش از ضرب الاجل ۲۴ نوامبر ، در وین پایتخت اتریش گردهم می آیند تا به تلاش برای دستیابی به موافقتنامه ادامه دهند.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با خبرنگاران افزود : ما در این مذاکرات اندکی پیشرفت کرده ایم اما همچنان شکاف‌هایی وجود دارد که باید از بین برود. ما هنوز نمی دانیم آیا قادر به انجام دادن چنین کاری خواهیم بود یا خیر.

وی تصریح کرد : تمدید مذاکرات بین ایران و شش قدرت جهان در این مرحله ، موضوع مذاکرات نبوده است و نیست.

به رغم نزدیک به یک سال مذاکرات ،‌ مقامات ایران و غربی گفته اند تحقق ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به یک موافقتنامه هسته ای جامع بعید است و تمدید مذاکرات محتمل ترین سناریو است.

آنها می گویند ممکن است طی یک هفته آینده ، در مورد رئوس موافقتنامه آینده توافق حاصل شود اما مشخص شدن جزئیات چنین موافقتنامه ای به ماه ها زمان نیاز خواهد داشت. همچنین ممکن است ایران و گروه پنج به اضافه یک به یک موافقتنامه موقت جدید دست یابند.

ایران می گوید برنامه هسته ای این کشور صرفا اهداف صلح آمیز را دنبال می کند و هدف از آن کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی است و بر این اساس نیاز دارد طی چند سال آینده توانایی خود را در زمینه غنی سازی اورانیوم افزایش دهد.

این مقام بلندپایه آمریکایی همچنین گزارش رسانه ها را در مورد اینکه آمریکا در مذاکرات اخیر در عمان پیشنهادی هشت صفحه‌ای را در اختیار ایران قرار داده است تکذیب کرد.

۱۳۹۳/۸/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...