نسخه چاپی

روایت 23 میلیون نامه‌ای كه به احمدی‌نژاد رسید

عکس خبري -روايت 23 ميليون نامه‌اي که به احمدي‌نژاد رسيد

رییس مركز ارتباطات ریاست جمهوری از نوشته شدن ۲۳ میلیون نامه به رییس جمهور در جریان ۹۹ سفر استانی احمدی نژاد و پردازش ۸۰ درصد آن ها خبر داد.

به گزارش نما به نقل از فارس، مرتضی غرقی رییس مرکز ارتباطات نهاد ریاست جمهوری در گفتگویی با نشریه نهاد داخلی نهاد ریاست جمهوری به بررسی جنبه های مختلف سفرهای استانی ریاست جمهوری و همچنین نحوه رسیدگی به این نامه ها پرداخته است.

به طور کلی وظایف مرکز ارتباط مردمی در هر سفر استانی چیست؟

اولا درباره کلیت سفرهای استانی باید بگویم این سفرها در واقع کمک به شناخت و راهنمایی در اتخاذ تصمیمات کلان کشوری و ملی است. اطلاعات سفرهای استانی در تلفیق با گزارش نهاد های رسمی می تواند الگوی مقبولی برای تصمیم سازی در سطح هیات وزیران یاشد و این اطلاعات برای ترسیم آینده و بهبود وضع جاری کارگشا خواهد بود؛ چرا که سفرهای استانی هیات دولت نهم و دهم، حضور کابینه و تصمیم سازی در استان ها بود.

سفرهای استانی، حضور بی واسطه در میان مردم و تشکیل جلسات کابینه در تمامی نقاط کشور که در مواردی پای هیچ مسؤولی حتی در سطح مدیر کل نیز به آن جا نرسیده بود، مصداق روشنی از مردم سالاری دینی است.

وظایف اصلی مرکز ارتباط مردمی در سفرهای استانی عبارتند از: تقویت روحیه خدمت به مردم، تحکیم ارتباط با مردم و تکریم آن ها، حمایت از اقشار محروم و زنان سرپرست خانوار، برداشتن دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسؤولان، رفع محرومیت ها و تبعیض ها،

در دسترس قرار دادن مقامات اجرایی کشور و انعکاس مشکلات به بالاترین مقامات، تمرکز زدایی از نظام اداری، ایجاد تحول در نحوه ارتباط مدیران با مردم، رصد کردن نیازها به طور مستقیم از سوی وزیران، معاونان و رؤسای سازمان ها، تقویت نظارت بر ساختارهای اجرایی و اداری کشور، ایجاد تحرک و پویایی در سیستم های اجرایی استانی،

رسیدگی به امور مردم در مبداء، دریافت اطلاعات راجع به عملکرد سازمان اداری به طور مستقیم از طرف مردم، فعال سازی سیستم اداری، آشنایی با تمامی ظرفیت های کشور، آسیب شناسی میدانی عمیق و عینی از تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور، دریافت مشکلات و اوضاع محیطی به طور مستقیم از محل و مردم،

ارزیابی میزان تأثیر گذاری تصمیمات دولت در زندگی مردم مناطق و نقاط مختلف کشور، توجه به زیر ساخت های اقتصادی و تولیدی در سراسر کشور، امکان فرصت سازی برای رشد و توسعه متناسب و پیشگیری از عوامل خطر ساز و بحران زا.

تمامی موارد و اهداف ذکر شده در سخنان رییس جمهور نیز بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

تاکنون در 99سفر قبلی چند نامه مردمی خطاب به رییس جمهور دریافت کرده اید؟ آیا آماری از موضوعات و درخواست های مطرح شده در آن ها دارید؟ روند پاسخگویی به این نامه چگونه بوده است؟

تعداد نامه های دریافت شده به تفکیک در دور اول سفرهای استانی 7229286 نامه و در دور دوم تعداد 8351034 فقره و در دور سوم 6708602 فقره نامه و در دور چهارم تعداد 1348914 نامه بوده و به طور کلی در این دوره ها 23637836 فقره نامه توسط 3720 نفر از نیروهای اعزامی از سوی مرکز ارتباطات مردمی جمع آوری، پردازش و رسیدگی شده است.

باید گفت که بیش از 80 درصد نامه حول محور درخواست های مسکن، اشتغال، دارو و درمان، تسهیلات بانکی و مساعدت های مالی بوده است.

با توجه به گستردگی در خواست های مردمی از رییس جمهور و اعضای کابینه، طراحی سامد چه کمکی به این امور نموده است؟

استقرار سیستم سامد در دستگاه ها و استان ها باعث تجمیع موارد درخواستی شده و این موضوع باعث بررسی میدانی مشکلات و دسترسی به سوابق ارتباط برقرار کنندگان، هماهنگی و ارتبط موثر و مستمر با معاونان تام الاختیار، رؤسای ادارات، بازرسان و سایر عوامل اجرایی را فراهم آورده است.

با استقرار سامد در مرکز ارتباط مردمی، استان ها و دستگاه های کشور دریافت، ثبت، ارجاع و پیگیری تقاضاهای مردمی از کانال های مختلف نظارت و پیگیری، اطلاع رسانی، تحلیل و ارایه گزارش از اطلاعات و عملکرد دستگاه ها با استفاده از بستر یکپارچه نرم افزاری امکان پذیر شد.

فعالیت این سیستم در چهار سطح ملی، دستگاه، استان و شهرستان باعث شد مردم بتوانند در هر نقطه ای از کشور یا خارج از کشور با این سیستم ارتباط برقرار کنند و مسایل، مشکلات و نظرات خود را اعلام کنند.

به نظر شما مهم ترین دستاورد سفرهای استانی چه بوده است؟

به طور کلی مهم ترین دستاورد سفر استانی، حل مشکلات مردم، باز کردن حلقه مدیریتی کشور، شکستن عادات و شالوده های کهنه در عرصه مدیریتی و ارتیاط بی واسطه مردم با عالی ترین مقام اجرایی کشور است.

به صورت تفکیک شده در حوزه های مختلف باید گفت که در زمینه بهداشت، دارو و درمان دستاوردهای چون طرح بیمه ایرانیان و بیمه های همگانی درمانی، بیمه های مکمل و هزینه های جانبی و بیماران پرهزینه و طرح پزشک خانواده مطرح است.

در زمینه تامین مسکن، طرح عظیم مسکن مهر موفقیت آمیز بوده و هم چنین طرح ارایه تسهیلات به بنگاه های کوچک زودبازده، صندوق مهر امام رضا(ع) و تبدیل وضعیت شغلی کارکنان دولت و طرح اشتغال از کلان شهرها به بار نشسته و در زمینه مسایل اقتصادی طرح هدفمند کردن یارانه ها، سهمیه بندی بنزین و صدور کارت هوشمند سوخت و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج دستاوردهایی بوده که آثار مثبت اجرای آن ها در جامعه مشخص است.

نکته شایان ذکر در این رابطه این است که با توجه به این موضوع که بیش از 80 درصد نامه ها حول محور درخواست های مسکن، اشتغال، دارو و درمان، تسهیلات بانکی و مساعدت های مالی بوده است.

این دستاوردها باعث تحقق شعار های چهارگانه دولت یعنی عدالت محوری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی دولت شده است.

آن گونه که در گردهمایی مدیران کل بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات استانداری های سراسر در فروردین ماه اعلام شد، قرار است امسال تمام اداراتی که در حوزه رسیدگی به درخواست ها و شکایات همکاری می کنند، تحت لیسانس 111 فعالیت کنند. منظور از لیسانس 111 چیست؟ کمی در این باره توضیح دهید؟

با راه اندازی تلفن 111، دریافت و توزیع تقاضاهای مردم در اقصی نقاط کشور از کانال های مختلف امکان پذیر شد و پیاده سازی طرح جامع نظارت و ارزیابی عملکرد که یکی از اهداف مهم مرکز ارتباط مردمی بود میسر شد.

در بحث نظارت و ارزیابی عملکرد با تهیه انواع گزارش ها و ارزیابی عملکرد دستگاه ها و استان ها در زمینه ارتباطات مردمی، تلاش می شود تا علاوه بر بهبود اشکالات سیستم، دستگاه ها و استان ها را ملزم به ارایه خدمات بهینه به مردم و پاسخگویی هرچه بهتر به آنان کند.

این تلفن به دنبال تقویت و تسریع پاسخگویی استان ها و شهرستان ها، رسیدگی به مشکلات در مبداء، پیشگیری از هزینه های زاید، تفویض اختیارات محوله به استانداران و الزام استانداران سراسر کور به پاسخگویی به مراجعات مردمی است.

در سطح دستگاه نیز وزارتخانه باید با توجه به اهداف و ماموریت های سازمان نسبت به مطالبات مردم در چارچوب قانون پاسخگو باشند.

یکی دیگر از مواردی که در گردهمایی فوق مورد تاکید قرار گرفته بود، موضوع «سند راهبردی» است. آیا این موضوع صرفا مربوط به برنامه های مرکز است؟

هدف اصلی این سند نهادینه کردن ارتباطات مردمی نظام مند، فراگیر، یکپارچه الکترونیکی و موثر در سطح کشور در راستای تمرکز زدایی در رسیدگی به مطالبات با رویکرد حل مسئله، شناسایی و پیشگیری از مشکلات به منظور اخذ تصمیم و ایفای نقش مشارکتی مردم در اداره و نظارت در امور کشور بر اساس الگوی اسلامی و ایرانی است.

این مرکز با مهندسی مجدد ساختار ارتباطات مردمی، بهره مندی از نیروی انسانی کارآمد، ترویج فرهنگ خدمتگزاری بی منت و ارتقاء پاسخگویی که تجلی آن در سفرهای استانی آشکار و با استقرار سامانه الکترونیکی ارتباط مردم و دولت(سامد) تکمیل گردید، سعی در برقراری ارتبط موثر، دو سویه، سریع و روان بین مردم و دولت دارد تا با ریشه یابی و تصمیم سازی موجبات جلب مشارکت آحاد مردم در نظام اجرایی کلان کشور با رویکرد حل مشکل و کسب رضایت را فراهم نموده و زمینه نظارت همگانی مردم و کابینه 70 میلیونی را محقق سازد.

رویه مرکز ارتباط مردمی در دور چهارم سفرهای استانی به چه شکل است؟

مهم ترین رویکرد و رویه دور چهارم سفرهای استانی گسترش نظام ارتباطی الکترونیکی مردمی تا سطح شهرستانی(میز رسیدگی به شکایات) است که این امر علاوه بر حل مشکلات در مبداء، تسریع در روند رسیدگی و هم چنین افزایش رضایت مندی مردم را در پی دارد.

در سفرهای دور چهارم علاوه بر تشکیل ستادهای 27 گانه ارتباطات مردمی در مرکز استان، ستادهای مرکزی ارتباطات مردمی در شهرستان تشکیل و راه اندازی می شود تا مردم شهرستان ها نیز بتوانند بدون انتقال به مرکز استان، مسائل و مشکلات مربوطه را در میان بگذارند. در این دور از سفرها مسائل و مشکلات مردم در همان سطح شهرستان بررسی و حل می شود.

هم چنین با گسترش و فرهنگ سازی در زمینه نظام پیشنهادهای مردمی، مشارکت مردم در سطح مدیریت کشور به منصه ظهور می رسد.

بنابراین مردم در سیاستگذاری، برنامه ریزی مبتنی بر اطلاعات دولت به صورت مستقیم حضور خواهند داشت و طرح ها و پیشنهادهای خود را نیز به راحتی می توانند ارائه دهند و عملیاتی کنند.

این مرکز با تاکید بر موارد فوق و بهره مندی از سرمایه فکری مردمی و بهبود مستمر در فرآیند عملیاتی و اطلاعاتی، سعی بر آن دارد تا ضمن جلب اعتماد، موثرترین و مطلوب ترین خدمت را ارایه نماید.

در روند رسیدگی به نامه های مردمی، چه موانعی وجود داشته و چه راهکارهایی اندیشیده شده است؟

در سفرهای دور قبل ستاد پردازش نامه در تهران متمرکز بود و نامه ها از آن جا به وزارتخانه ها ارسال می شد و هم چنین تنها مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در هر سه دوره سفرهای استانی اقدام به اعزام نماینده به شهرستان های سراسر کشور می کرد که این امر باعث کند شدن روند رسیدگی می شد اما در سفرهای دور چهارم مرکز ارتباطات مردمی الگوی جدید طراحی و اجرا کرده است.

این مرکز برای هر دور از سفرها دستورالعمل جامعه تدوین و ابلاغ کرده است که در این دوره از سفرها ملاقات های مردمی مسؤولان در سطح ریاست محترم جمهوری، وزرا، معاونین وزرا و مدیران کل استان  ها در مرکز استان و شهرستان ها انجام می شود و این امر باعث شناسایی عمیق و ریشه ای مشکلات شده ا ست.در این دور از سفرها علاوه بر تشکیل ستادهای 27 گانه ارتباطات مردمی در مرکز استان، ستادهای مرکزی ارتیاطات در شهرستان تشکیل و راه اندازی شد تا مردم شهرستان ها نیز بتوانند بدون انتقال به مرکز استان، مسایل و مشکلات خود را با مسؤولان در میان بگذارند.

در این دور از سفرها مسایل و مشکلات مردم در همان سطح شهرستان بررسی و حل شد. همچنین با گسترش و فرهنگ سازی در زمینه نظام پیشنهاد های مردمی، مشارکت مردم در مدیریت کشور به منصه ظهور می رسید.بنابراین مردم در سیاستگذاری، برنامه ریزی مبتنی بر اطلاعات دولت به صورت مستقیم حضور خواهند داشت و طرح ها و پیشنهاد های خود را نیز به راحتی می توانند ارایه دهند و عملیاتی کنند.

در حین برگزاری یکصدمین سفر استانی دولت، شاهد برگزاری نمایشگاهی نیز به همین مناسبت بودیم. هدف از برگزاری این نمایشگاه چه بوده؟ کمی درباره کلیت این نمایشگاه توضیح می دهید؟

نمایشگاه در دو محور «تأثیر مصوبات سفرهای استانی بر رشد و تعالی و پیشرفت استان ها» و «تأثیر دستاوردهای سفرهای استانی بر کاهش فاصله مردم با دولت» فعالیت می کند.نمایشگاه بر 6 اصل جذابیت، جامعیت، تأثیرگذاری، ماندگاری، سادگی و اختصار استوار است. از طرفی رویکردهای نمایشگاه را می توان در دو بخش دستگاهی و استانی به این شکل بیان کرد که در بخش دستگاهی «مشاوره و راهنمایی توسط کارگروه  های تخصصی در غرفه های دستگاه های اجرایی» و «ارائه دستاوردهای دستگاه های اجرایی در صد سفر استانی» مدنظر بوده و در بخش استانی نیز ارائه نمونه ای از دستاوردهای استان ها در یکصد سفر در حوزه ارتباطات مردمی، اطلاع رسانی گسترده به ساکنان شریف استان ها با برپایی نمایشگاه هم زمان با نمایشگاه یکصدمین سفر استانی در استان خراسان رضوی، برگزاری ملاقات های مردمی به تعداد یکصد ملاقات در سطح استانداران، معاونان، فرمانداران و مدیران کل دستگاه ها، معرفی جلوه های ویژه ارتباطات مردمی در سفرهای استانی، انتشار و معرفی دل نوشته ها، اشعار و سروده های مردمی در سفرهای استانی، برگزاری نشست های علمی، ادبی و هنری با موضوع سفرهای استانی و برگزاری مسابقات ویژه سفرهای استانی مدنظر بوده است.

اهداف برگزاری نمایشگاه را هم به طور کلی می توان در مواردی چون، نهادینه سازی فرهنگ مداری در دستگاه های اجرایی، آشنایی مردم با دستاوردهای سفرهای استانی، تبیین نقش مردم در اداره امور کشور، مستندسازی دستاوردهای سفر در حوزه ارتباطات مردمی در یکصدمین سفر استانی، توسعه و ترویج ارتباطات الکترونیکی، ترغیب و تشویق مردم به برقراری ارتباط با دولت از طریق الکترونیکی، معرفی پتانسیل ها، توانمندی های استانی در بخش خدمت رسانی به مردم، معرفی مزیت های برقراری ارتباطات الکترونیکی، ایجاد رقابت سالم در میان دستگاه ها و استان ها به منظور ارتقای کمی و کیفی خدمات، معرفی توانمندی ها و نوآوری های دستگاه ها و استان ها در حوزه ارتباطات مردمی، معرفی فرآیندهای رسیدگی به مسائل و مشکلات مردم، و اشاعه فرهنگ مردم مداری و مواردی از این دست جستجو کرد.

نقش مرکز ارتباط مردمی در این نمایشگاه تا چه حدی است؟

به طور کلی فعالیت های مرکز در برپایی نمایشگاه در صدمین سفر استانی را می توان به صورت برپایی غرفه مرکز ارتباطات مردمی در سه بخش معرفی مرکز و دستاوردهای آن در صد سفر، نمایش خدمت در سامد و نظارت بر خدمت، هماهنگی با دستگاه ها و استان ها به منظور انسجام و وحدت رویه در برپایی نمایشگاه از طریق هماهنگی با دستگاه های اجرایی و استان ها جهت برپایی نمایشگاه، تبیین و تشریح اهداف، سیاست ها و ترغیب استان ها و دستگاه ها برای مشارکت حداکثری، تببین دستورالعمل های لازم به منظور ایجاد انسجام و یکپارچگی و هماهنگی، اعزام گروه های تخصصی، فنی، پشتیبانی جهت امکان سنجی و مکان یابی متناسب با فعالیت های ارائه شده، اعزام گروه های کارشناسی به استان ها و شرکت در کارگروه های تخصصی و مشاهده از نزدیک عملکرد استان در خصوص جشنواره یکصدمین سفر، اخذ رئوس برنامه های استان ها و دستگاه ها قبل از برگزاری نمایشگاه و انتخاب بهترین برنامه و اطلاع رسانی، نظارت بر عملکرد نمایشگاه برمبنای رعایت اصول شش گانه حاکم در نمایشگاه و مشارکت مردم در ارزیابی کیفی نمایشگاه و انتخاب غرفه نمونه استانی و دستگاهی بیان کرد.

۱۳۹۱/۳/۲۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...