نسخه چاپی

12 درصد نوزادان كشور نارس هستند

دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی تهران اعلام كرد: تقریبا 12 درصد نوزدان متولد شده در كشور نارس هستند.

به گزارش نما به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی تهران، از هر 10 نوزادی که در کشور متولد می شود، یک نوزاد ، نارس است.

تولدی که پیش از 37 هفته صورت گیرد، زودهنگام و نارس خواهد بود؛ حاصل چنین تولدهایی به دلیل نارسی و برخی مشکلات ، به بستری شدن طولانی مدت نوزاد در بیمارستان می انجامد.

بر اساس این گزارش، سالانه 15 میلیون نوزاد نارس در جهان به دنیا می آیند و آمار چنین نوزادانی از پنج تا 18 درصد در کشورهای مختلف متفاوت است.

براساس این گزارش، گسترش بخش های ویژه نوزادان همراه با پیشرفت این واحدها و ارتقا توانمندی پزشکان و پرستاران بخش های مراقبت ویژه نوزادان با استفاده از فناوری های نوین و داروهای جدید و نیز تغذیه مناسب تر، امکان بقا چنین نوزادانی را افزایش داده است.

اما در عین حال ، تولد نارس از علل عمده مرگ نوزادان است و نوزادانی که چند هفته زودتر به دنیا می آیند درخطر مشکلات سلامتی بعدی قرار دارند.

این نوزادان به مراقبت های خاص و پیگیری همه جانبه در رابطه با ابعاد مختلف سلامت ازجمله وضعیت رشد و تکامل، ارزیابی شبکیه چشم، بینایی و شنوایی نیاز دارند.

استقرار درمانگاه های چند تخصصی برای پیگیری این شیرخواران پس از ترخیص هم می تواند مساعدت زیادی در ارتقا سلامت چنین شیرخوارانی داشته باشد . بنابراین از چند سال پیش حرکت های جهانی در جهت کمک به خانواده های دارای نوزاد نارس و نیز آگاهی رسانیدن به جامعه در این خصوص شروع شده است.



**سزارین اختیاری زودهنگام ممنوع

بنا بر این گزارش،عدم سزارین اختیاری قبل از سن داخل رحمی - 39 هفته - یکی از اقداماتی است که اخیرا برای کاهش نارسی قابل پیشگیری توصیه می شود.

سزارین زودهنگام می تواند به نارسی و پیامدهای بعدی از جمله بستری در بخش های ویژه، مشکلات تنفسی، اختلال در روند تغذیه، افزایش میزان زردی و اختلال در ارتباط عاطفی بین کودک و والدین به دلیل جدایی ناشی از بستری شدن نوزاد در بیمارستان منجر شود.

تولد نوزادان نارس در مواردی قابل پیشگیری است.این مساله باید همراه با آموزش، حرکت آگاه سازانه (The Prematurity Campaign)، همراه با ارتقای ارایه خدمات بیمارستانی و مداخلات پیشگیرانه در جامعه صورت گیرد.

ماه نوامبر، ابتدا در سال 2003 و بعد ها به صورت جدی تر و بین المللی از سال 2011 میلادی به عنوان ماه آگاه سازی درباره نارسی و پیامدهای این نارسی بر روی نوزادان نارس ، نامگذاری شده است . علاوه بر اطلاع رسانی در خصوص نوزادانی که نارس به دنیا آمده اند و نیز مسایل ویژه آنها، تلاش در جهت پیشگیری از زایمان زودهنگام با مراقبت های بهینه و به هنگام از مادران باردار از اهداف مهم این ماه است.

دانشگاه علوم پزشکی تهران در این گزارش تاکید کرد: این مهم به عزم جدی مراقبین حیطه های سلامت مادران باردار و نوزادان و سیاست گذاران عرصه سلامت نیاز دارد تا با برنامه ریزی مناسب در این جهت تلاش کنند.

این گزارش تاکید کرده است که نه تنها واحدهای دولتی که سازمان های مردم نهاد، خانواده هایی باسابقه داشتن فرزند نارس و رسانه های اجتماعی و حتی فضاهای مجازی می توانند در این آگاه سازی عمومی کمک کنند. ضمن اینکه سطح بندی ارایه خدمات به مادران باردار و نوزادان در سطح کشور، در این زمینه می تواند کمک موثری کند.

۱۳۹۳/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...