نسخه چاپی

امروز می‌فهمم چرا حاتمی‌كیا دلگیر است

رزاق‌كریمی، كارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» كه به‌دنبال ساخت نسخه سینمایی این فیلم است، گفت: امروز این كار كاملاً به بن‌بست رسیده، ساخت فیلم در مورد جانبازان شیمیایی برای كسی اولویت ندارد. حالا می‌فهمم چرا حاتمی‌كیا دلگیر است.

به گزارش نما مصطفی رزاق‌کریمی، کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر اینکه هنوز هیچ‌یک از نهادهای فرهنگی کشور حاضر به حمایت از فیلم «آسمان خردلی» نشده است، گفت: در ایران مذاکراتی جدی با ارگان‌های مهمی انجام دادیم ولی متأسفانه به هیچ نتیجه‌ای نرسیدیم.

وی افزود: من به اتریش سفر کردم و با تهیه کنندگان این کشور صحبت کردم که برداشت مثبتی هم از فیلم‌نامه «آسمان خردلی» داشتند. جامعه پزشکی اتریش‌ مدعی است که در مورد مشکلات جانبازان شیمیایی در زمان جنگ هم حامی ایران بوده است. من هیچ‌وقت نمی‌خواهم اتریشی‌ها حامی این فیلم باشند و یا حتی این فیلم به‌صورت مشترک با آنها ساخته شود چون آنها طبیعتاً نقطه نظرهایی در مورد فیلم‌نامه دارند. اما آنها خیلی علاقه‌مند هستند تا این پروژه انجام شود. البته من از کمکهای اجرایی اتریش هم استفاده خواهم کرد.

دنیا روی ماجرای جانبازان شیمیایی ایران سرپوش گذاشته است

این کارگردان سینما تأکید کرد: دنیا بر موضوع جانبازان شیمیایی سرپوش گذاشته است، به همین خاطر احساس می‌کردم در ایران از این موضوع استقبال می‌کنند اما گویا تولید فیلم سینمایی در مورد جانبازان شیمیایی برای کسی اولویت ندارد. من علاقه دارم درباره جنگ کار کنم. آشنایی با جانبازان شیمیایی برای من این موضوع جدی را شکل داد. در ایران هر چند سال یک بنیاد سینمایی دفاع مقدس تأسیس می‌شود که اتفاق خوبی است، البته باید عملکرد آنها را ارزیابی کرد. اصلاً نباید فکر کنیم که کارهای بزرگی برای جنگ ساخته‌ایم. من در رسانه بودم و دیدم که چقدر دنیا روی این ماجرا سرپوش گذاشته است. ما نباید این موضوع را فراموش کنیم.

رزاق کریمی در ادامه گفت: بچه‌های جانباز شیمیایی همه در معرض خطر هستند و یکی یکی شهید می‌شوند. اصلاً عیبی ندارد که به من بگویند: «کریمی، تو نساز»، شخص دیگری را پیدا کنند و سوژه را به او بدهند تا کار کند. موضوع جانبازان شیمیایی یک موضوع جهانی است. پرفسور فرای‌لینگر که مسئول جانبازان شیمیایی بود از من می‌پرسید که چرا کار جدی فرهنگی در مورد این مصدومان انجام نمی‌شود.

مسئله جانبازان شیمیایی یک مسئله جهانی است

این کارگردان سینما در مورد چرایی حمایت اتریشی‌ها از این فیلم گفت: همه که بی‌ایمان نیستند. من با اتریشی‌ها زندگی کردم و فرهنگ آنها را می‌شناسم. صدمات استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ جهانی اول آن‌قدر وحشتناک بود که هیتلر هم در جنگ جهانی دوم از آن استفاده نکرد. وقتی صدام از این بمب‌ها استفاده کرد بچه‌های ایرانی در اتریش یک تظاهرات به راه انداختند. نماد تابوت شهدا را ساختند و با عکس آنها به خیابان‌های وین آمدند. بچه‌ها ماسک روی صورتشان زده بودند و کاملاً این نمادها جلب توجه می‌کرد، جمعیت تظاهرات کنندگان به‌سرعت افزایش پیدا کرد.

کارگردان مستند «خاطراتی برای تمام فصول» افزود: اتریشی‌ها مات و مبهوت مانده بودند و می‌گفتند: این موضوع برای جنگ جهانی اول است، الآن دوباره چرا این اتفاق افتاده است؟ آنها متوجه شدند که صدام علیه ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و وحشت‌زده به جمع تظاهرات کنندگان می‌پیوستند. یکی از اتریشی‌ها در آن وسط داد می‌زد و می‌گفت: "الآن برای ایران این اتفاق افتاده اما فردا کشورهای دیگر هم مبتلا خواهند شد". حتی اگر در ایران کسی به این موضوع علاقه نداشته باشد، به‌نظرم این موضوع جهانی است و یک نفر باید آن را بسازد.

امروز می‌فهمم چرا حاتمی‌کیا دلگیر است

رزاق کریمی در ادامه گفت: امروز این کار کاملاً به بن‌بست رسیده است. «آسمان خردلی» ۲۰ سال قبل با اسم دیگری نگارش یافت. موضوع این فیلم جانبازان شیمیایی است. بزرگوارانی از سینمای دفاع مقدس موضوع این فیلم را تقویم کردند. من ۲.۵ سال به‌عنوان داوطلب افتخار حضور کنار این جانبازان را داشتم. سالها گذشت و آرزو داشتم تا کاری انجام دهم که نهایتاً «خاطراتی برای تمام فصول» را ساختم. ما فیلم‌نامه پروژه «آسمان خردلی» را دوباره نوشتیم چون در این ۲۰ سال اتفاقات زیادی افتاده بود اما موضوع همان جانبازان شیمیایی است. ابراهیم حاتمی‌کیا با این کار موافق بود و حامی و مشوق من بود. امروز می فهمم چرا ابراهیم دلگیر است و کاملاً درکش می‌کنم.

سینمای ما به رخوت در حوزه اندیشه دچار شده است

این کارگردان سینما در پایان گفت: در چند سال اخیر سینمای ما به یک رخوت بدی در حوزه اندیشه دچار شده است. فیلم شیار ۱۴۳ خانم آبیار فیلم خوبی است. خوشحالم که امروز یک نفر دیگر به سینمای دفاع مقدس اضافه شده است. باید سیاهی سینمای ایران را پیدا کنیم چون متأسفانه آن را به ابتذال کشیده است. ما تازه در نقطه شروع سینمای دفاع مقدس هستیم.

۱۳۹۳/۸/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...