نسخه چاپی

آمریكا به دنبال وحدت در مقابل ایران است

شكاف در بین مذاكره كنندگان عضو 1+5

مقامات نزدیك به مذاكرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ می‌گویند وزیر خارجه آمریكا به دنبال آن است تا قبل از پیوستن به مذاكرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین، متحدان كشورش را راضی كند.

به گزارش نما به نقل از شریان نیوز، روزنامه آمریکایی وال‌استریت‌ژورنال روز چهارشنبه از قول منابع نزدیک به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 که در حال حاضر در شهر وین، پایتخت اتریش در جریان است گزارش داده جان کری، وزیر خارجه آمریکا به دنبال آن است تا پس از جلب حمایت متحدان کشورش راهی شهر میزبان این رایزنی‌ها شود.

این خبر در حالی اعلام شده که پیش ازاین گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره مسائل مختلف سفر احتمالی آقای کری به وین مطرح شده است. زمان ورود کری به وین، دلایل این سفر احتمالی، مسائل زمینه‌ساز آن و غیره از جمله مسائلی بوده که بیشترین حدس و گمان‌ها درباره آنها مطرح شده‌اند.
جان کری در حال حاضر به اروپا سفر کرده تا بتواند تضمین کند آمریکا و متحدان اصلی اروپایی و عربی این کشور در مذاکرات جاری با ایران جبهه متحدی خواهند داشت. واشنگتن، لندن و پاریس عموماً مواضع همسانی در آنچه به نظر آنها توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران است داشته‌اند.
با این حال، برخی از مقامات فعلی و قبلی که در مذاکرات هسته‌ای با ایران شرکت داشته‌اند می‌گویند همزمان با نزدیک شدن به ضرب‌الاجل هسته‌ای در روز 24 نوامبر یا سوم آذرماه تردیدهایی ایجاد شده که فرانسه ممکن است مواضع تندتری نسبت به آمریکا اتخاذ کند یا اینکه انگلیس در بحث درباره تمدید احتمالی مذاکرات، راهش را از آمریکا جدا کند.
مقامات ارشد آمریکایی تأکید می‌کنند تا کنون با ایرانی‌ها درباره تمدید مذاکرات رایزنی نکرده‌اند که این، به نوشته وال‌استریت‌ژرونال، نشان دهنده اختلافاتی است که احتمالاً بین آمریکا و انگلیس وجود دارند.
آقای کری قرار است روز پنحشنبه همچنین در پاریس با لوران فابیوس، همتای فرانسوی خود دیدار کند. وی دیداری هم با سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان خواهد داشت. دیدار کری با فابیوس، دومین ملاقات بین دو طرف در پاریس طی دو هفته گذشته خواهد بود.
نگرانی‌های احتمالی کری از جانب فابیوس هم به راحتی قابل حدس زدن هستند؛ سال گذشته قبل از حصول توافق موقت ژنو این فرانسه بود که توافقنامه مورد حمایت واشنگتن را قبول نکرد و خواستار رایزنی‌های بیشتر برای نگارش متنی جدید شد.
مقامات شرکت‌کننده در مذاکرات می‌گویند سابقه اختلافات پیش آمده در سال گذشته در ژنو آقای کری را بر آن داشته تا با دو چندان کردن تلاشها خیالش را از بابت اینکه متحدان آمریکا در مراحل بعدی گفت‌وگوها به اختلاف نمی‌رسند، راحت کند.
مقام‌های آمریکایی و کشورهای عربی یک نکته دیگر را هم خاطرنشان می‌کنند و آن اینکه کشور پادشاهی عمان هم نقشی محوری در تلاشهای دیپلماتیک آقای کری بازی می‌کند. همان‌طور که پیشتر هم در خبرها آمده بود یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان روز سه‌شنبه به فاصله کوتاهی بعد از دیدار با حسن روحانی، رئیس جمهور ایران با جان کری دیدار کرد و این دو نفر روز چهارشنبه باز هم برای بار دوم در روز چهارشنبه دیدار کردند.
مقامات آمریکایی ادعا کرده‌اند عمان در حال ایفای نقشی مخفیانه بین واشنگتن، تهران و کشورهای عربی است.
شهر وین پایتخت اتریش از روز سه‌شنبه میزبان دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای بوده است که هدف آن رسیدن به توافقی نهایی برای حل و فصل اختلافات بین ایران و گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
در روز چهارشنبه، دومین روز این مذاکرات، جان کری، وزیر خارجه آمریکا با «یوسف بن علوی»، وزیر خارجه عمان دیدار کرد. از زمان حضور آقای کری در لندن این دومین باری بود که وی با همتای عمانی خود دیدار می‌کرد.
عمان جزو کشورهای گروه موسوم به 1+5 که ایران در حال مذاکره هسته‌ای با آنها است، نیست اما دیدار کری با وزیر خارجه عمان از آن جهت اهمیت دارد که نهمین دور مذاکرات هسته‌ای ایران در مسقط، پایتخت آن کشور برگزار شد و آقای بن‌علوی پس از آن سفری اعلام نشده به تهران داشت.
از دیگر تحولات مهم روز چهارشنبه، اظهارات فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس بود که گفت نسبت به حصول توافق بین ایران و 1+5 خوش‌بین نیست و احتمال می‌دهد این مذاکرات بار دیگر تمدید شوند.
از ظرفیت غنی‌سازی در ایران و نیز جدول زمان‌بندی لغو تحریم‌های ایران به‌عنوان بزرگترین چالش‌های مذاکرات نام برده می‌شود. در حالی که کشورمان بر ضرورت برخورداری از غنی‌سازی صنعتی در پایان دوره توافق نهایی (که خود محل مجادله است) تأکید دارد،‌ آمریکایی‌ها، به‌عنوان طرف اصلی مذاکره با ایران، خواهان محدود شدن توان غنی‌سازی ایران به‌نوعی ظرفیت دکوری هستند.
در حوزه تحریم‌ها نیز تهران اصرار دارد که برچیده شدن آنها به‌صورتی مؤثر و محسوس انجام شود اما هدف غربی‌ها این است که تا حداکثر زمان ممکن ساختار تحریم‌ها را حفظ کنند، خواسته‌ای که با مخالفت مذاکره کنندگان کشورمان رویارو شده است.

۱۳۹۳/۸/۲۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...