نسخه چاپی

كشف نقش خورشید در وقوع رعد و برق

عکس خبري -کشف نقش خورشيد در وقوع رعد و برق

دانشمندان متوجه شده‌اند خورشید نقش مستقیمی در وقوع رعد و برق های زمینی دارد.

به گزارش نما به نقل از مهر، تازه ترین یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد خورشید با خم کردن موقتی میدان مغناطیسی زمین این امکان را فراهم می‌کند که جریانی از ذرات انرژی دار وارد جو زمین شده و در نهایت رعد و برق بیشتر و شدیدتری به وقوع بپیوندد.

دانشمندان دانشگاه ردینگ پس از انجام تحقیقاتی که بیش از ۵ سال به طول انجامیده است متوجه شدند در مواقعی که میدان مغناطیسی زمین تحت تاثیر خورشید قرار گرفته و دچار انحنا می‌شود تا ۵۰ درصد رعد و برق بیشتری در آسمان بریتانیا به وقوع می‌پیوندد.

به طور طبیعی میدان مغناطیسی زمین به عنوان سپر دفاعی موثر در برابر بمباران ذرات پرانرژی کیهانی عمل می‌کند. پیش از این دانشمندان دریافته بودند که این ذرات پرانرژی فعل و انفعالات طبیعی مرتبط با فعالیت ابرهای توفانی را تشدید می‌کنند.

با توجه به یافته جدید دانشمندان دانشگاه ردینگ، اکنون این امیدواری به وجود آمده است که سیستم قابل اطمینانی برای پیش بینی وقوع رعد و برق ارایه شود. با استفاده از این سیستم امکان پیش‌بینی وقوع رعد و برق از هفته‌ها قبل وجود خواهد داشت.

برای این منظور دانشمندان باید نتایج به دست آمده از پیش‌بینی‌های رایج را با پیش‌بینی دقیقی از وضعیت میدان مغناطیسی خورشید تلفیق کنند.

۱۳۹۳/۹/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...