نسخه چاپی

نیاز ایران به ۲۵۰ هتل ۴ ستاره

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینكه ظرف یازده سال آینده تعداد هتل‌های موجود 4 ستاره كشور باید دوبرابر شود، گفت: باید تا سال ۲۰۲۵ حدود ۲۵۰ هتل 4 ستاره در كشور ساخته شود، یعنی هر سال باید ۲۰ تا ۲۵ هتل بسازیم.

به گزارش نما به نقل از مهر، مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عصر روز گذشته (اول آذرماه) در گردهمایی فعالان صنعت هتلداری و مسئولان سازمان میراث فرهنگی که در هتل باباطاهر تهران برگزار شد، گفت: یک سال زودتر ردیف‌های پیشنهادی مرتبط با فعالیت‌هایمان را ارائه داده‌ایم، اما مهم‌تر از آن، احکامی است که باید برای رشد و توسعه بدهیم. در این بخش هنوز جای کار داریم. در دو سه ماه آینده می‌خواهیم زودتر از سازمان‌های دیگر کار کنیم. در روزهای اخیر با بخش خصوصی در حوزه صنایع دستی نیز جلساتی برگزار کردیم.

وی بر ارائه نظرات توسط بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: هر چه زودتر نظرات خود را به ما اعلام کنید تا بعد از چهار سال نگویند نظرات بخش خصوصی در برنامه ششم سازمان لحاظ نشده است. هنوز برنامه جای بحث دارد و هنوز جمع‌بندی کامل نکرده‌ایم. اما از آنجا که باید بتوانیم نقشه راه مشخصی داشته باشیم، با فشاری که به معاونت راهبردی آورده‌ایم، پذیرفته‌اند برنامه‌ای را به عنوان برنامه شش ساله ارائه کنیم و موفق شدیم برنامه پیشنهادی شش ساله را در بخش ردیف‌ها و اعتبارات، تهیه و تقدیم کنیم که بر اساس آن، پیشنهاد بودجه ۹۴، برشی از این برنامه شش ساله خواهد بود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اکنون ورود گردشگر به کشور رو به رشد است. بر اساس آمار پلیس مهاجرت ناجا، بعد از سال‌ها روند ورود و خروج گردشگران در چهار ماه اخیر مثبت بوده است. امیدواریم در ماه‌های آینده نیز این تراز استمرار پیدا کند. هر چند که طبیعی است در فروردین ماه این تراز برعکس شود؛ چون هم فصل تعطیلات ایرانی‌هاست و هم فصل گردش خارجی‌ها نیست، ولی این نکته باارزش بود که در سه ماه تابستان، تراز گردشگری در ایران مثبت باشد.

سلطانی‌فر ادامه داد: اگر چنانچه بخواهیم در بخش مجوزها و تصمیم‌گیری‌ها، ساماندهی دقیقی کنیم، مجوز ایرلاین‌ها، تورها، آژانس‌ها، مجوز زیارت‌ها و حمل و نقل ریلی، مواردی است که در وضعیت سازمان یافته باید در یک سازمان تعیین تکلیف شود. اکنون هر بخشی از این مجوزها به یک سازمان سپرده شده است؛ در حالی که این موضوع به برنامه‌ریزی منظم و جهت‌داری نیاز دارد.

وی افزود: اکنون هزار و ۶۰ هتل در کشور موجود است که ۱۲۰ تا ۱۳۰ هتل آن چهار و پنج ستاره هستند. محاسبه کردیم که اگر هتل‌های چهار ستاره ما ۳۰۰ اتاق داشته باشد و در طول سال گردشگران یک هفته در ایران بمانند تا سال ۲۰۲۵ به چند هتل دیگر نیاز دارند. نتیجه آن شد که باید ۴۰۰ هتل داشته باشیم و هر تعداد که هتل داریم، دو برابر شود. باید در ۱۱ سال آینده، ۲۵۰ هتل بسازیم؛ یعنی هر سال باید حدود ۲۰ تا ۲۵ هتل ساخته شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: اکنون حداقل بین ۵۰ تا ۱۰۰ هتل داریم که پیشرفت فیزیکی آنها از صفر تا ۹۵ درصد است.

سلطانی‌فر به دو هتل روبروی فرودگاه اشاره کرد و گفت: این هتل‌ها با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی ساخته می‌شوند. بخشی از آن سه ستاره و بخش دیگری چهار ستاره است.

وی ادامه داد: ما بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان پروژه معرفی کرده‌ایم. تقریبا همه آنها بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند. باید علت کند حرکت کردن بانک‌ها درباره تسهیلات مربوط به پروژه گردشگری در جلسه بررسی شود؛ چون ما تا حد امکان دقت لازم را در بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری گردشگری داشته‌ایم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره تخلفات شهرداری‌ها و گرفتن عوارض از هتل‌ها که مورد انتقاد هتلداران در این جلسه بود، گفت: در برخی از شهرها، شهرداری‌ها در صنعت هتل‌سازی با ما همکاری داشته و حتی عوارض را صفر کرده‌اند. مانند اصفهان و تهران. کرمانشاه نیز در حال پیگیری است. ولی باید مشابه این تخلفات پیگیری شود.

سلطانی‌فر درباره خانه مسافرها نیز گفت: اگر خانه مسافرها را مانند سابق رها می‌کردیم و نظارتی روی آن نداشتیم، خوب بود یا اینکه اکنون نظام ساماندهی آن در حال تدوین است؟ درباره اینکه باید فعالیت خانه مسافرها با مجموعه هتل‌ها هماهنگ شود، موافق با نظر هتلداران هستم و معتقدم باید حتی‌الامکان مدیریت خانه مسافرها با هماهنگی جامعه هتلداران پیش برود تا در فصول پیک گردشگری، از ظرفیت آنها استفاده شود. ولی در زمان غیر پیک، از امکانات هتل‌ها بهره‌برداری شود.

وی درباره موضوع هماهنگی هتلداران و اداره اماکن، گفت: در تاریخ ۳۵ ساله همگرایی بین اعضای دولت کم سابقه بوده است. وزیر اطلاعات با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی به صورت مفصل جلسه برگزار کرده و قول تامین امنیت را داده است. وزیر کشور و وزارت امور خارجه نیز با مسئولان سازمان میراث فرهنگی به خوبی تامل داشته و فرصت زیادی را برای برگزاری جلسات با ما اختصاص داده‌اند. چندی پیش گروهی از گردشگران آمریکایی و اروپایی از مرز رازی تا شیراز با قطار گردشگری، ایران را دیده‌اند. آنقدر این تورها متقاضی داشته است که گردشگران با همان قطار به کشورشان برنگشته‌اند، بلکه با هواپیما رفته‌اند. این تورها گران است ولی نشان می‌دهد که این گردشگران امنیت ایران را درک کرده‌اند که برای دیدن جاذبه‌های کشورمان آمده‌اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره نرخ‌گذاری هتل‌ها نیز گفت: ما به صورت کلی موافق هستیم که نقش خود را از تصدی‌گری کمرنگ کنیم. مشکلات ما در این بخش زیاد است. ۱۰ سال تغییرات وسیع و بلاتکلیف رخ داده و شوراهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این چند سال تشکیل نشده بودند. ما درباره همه آنها تصمیم‌گیری کردیم و بسیاری از کارگروه‌ها، کمیته‌ها و شوراهای قانونی مرتبط با سازمان میراث فرهنگی را دوباره تشکیل دادیم تا همه در یک چارچوب قانونی فعالیت کنند. نرخ‌گذاری مشکلی نیست. اگر توانستیم به فرمولی برسیم که مثل بقیه امور صنفی کشور، امکان اینکه دستگاه حاکمیتی این تصدی را واگذار کند، حتما آن کار را انجام می‌دهیم. اگر به فرمولی برسیم که چارچوب‌ها رعایت شود، مشکلی در زمینه نرخ‌گذاری و... نداریم.

۱۳۹۳/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...