نسخه چاپی

احتمال دلار 2850 تومانی در بودجه 94

با تغییر و تحولات اخیر بازار نفت و در حالی كه هنوز تصمیم برای تعیین قیمت آن در بودجه سال آینده نهایی نشده است نرخ انتخابی برای دلار می تواند از اهمیت خاصی نسبت به سال های قبل برخوردار باشد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: با تغییر و تحولات اخیر بازار نفت و در حالی که هنوز تصمیم برای تعیین قیمت آن در بودجه سال آینده نهایی نشده است نرخ انتخابی برای دلار می تواند از اهمیت خاصی نسبت به سال های قبل برخوردار باشد.

هر سال در زمان تدوین لایحه بودجه، با توجه به اینکه درآمدهای ارزی ناشی از فروش نفت جایگاه ویژه ای در تامین منابع دولت دارند تعیین قیمت نفت و نرخ دلار از مهمترین موضوعات مورد بررسی بین نویسندگان بودجه، دولت و مجلس است تا با دید واقع بینانه ای پیش بینی شده و کمترین عدم تحقق را به همراه داشته باشد.

با وجود اینکه تاکنون رقم مشخصی از نرخ دلار مدنظر برای سال آینده مطرح نشده اما برخی از دست اندکاران تدوین بودجه سال 1394 عنوان کرده اند که رقم بین 2750 تا 2850 تومان و حتی کمی بالاتر می تواند مبنای محاسباتی دلار باشد با این حال هنوز توافقی در این رابطه انجام نشده است.

در عین حال که نرخ 2750 تومانی و حتی کمتر از 2800 تومان از شانس کمتری برخوردار بوده و به نظر می رسد جهت دلار در بودجه سال بعد حول 2850 تومان باشد.

این درحالی است که کاهش درآمدهای نفتی و قیمت فروش آن در بودجه 1393 به احتمال فراوان با ریزش حدود 20 دلاری نسبت به قیمت 100 دلاری بودجه امسال همراه خواهد بود که می تواند محرکی برای افزایش بیشتر نرخ دلار برای جبران بخشی از درآمدهای نفتی باشد.

بنابراین گزارش، نرخ محاسباتی دلار، مبنایی برای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال است و براساس شرایط پیش رو و میزان فروش نفت و قیمت تعیین شده برای آن در بودجه مورد محاسبه قرار می گیرد.

به طور معمول نحوه محاسبه پایه دلار در بودجه به این روال است که تعداد بشکه های نفت قابل پیش بینی فروش در یک روز در 365 روز سال و قیمت نفت در نظر گرفته شده ضرب و میزان درآمدهای نفتی در طول یک سال برآورد می شود.

آنگاه با کسر سهم صندوق توسعه ملی و شرکت ملی نفت از درآمدهای ارزی، سهم باقی مانده به دولت تعلق می گیرد. براین اساس درآمد پیش بینی شده از درآمدهای نفتی در بودجه در دست بررسی، بر سهم ارزی دولت از درآمدهای نفتی تقسیم و رقم بدست آمده بیانگر نرخ دلاری است که مبنای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال تبدیل قرار می گیرد.

همچنین باید در نظر داشت که تعیین نرخ دلار در بودجه به معنای حذف نظام ارزی شناور مدیریت شده نیست و تنها مبنای محاسباتی خواهد بود چراکه ممکن است با تحول نرخ دلار درآمدهای ارزی هم تغییر کند.

این درحالی است که نرخ دلار در بودجه سال جاری رقمی بین 2588 تا 2650 تومان ، قیمت نفت 100 دلار ، تعداد بشکه های نفتی و میعانات گازی حدود 1.3 میلیون در روز و درآمدهای نفتی در حدود 76 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود.

۱۳۹۳/۹/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...