نسخه چاپی

شكست یا تمدید مذاكرات هسته ای؟!

یكی از اعضای گروه مذاكره‌كننده ایران به رسانه‌های خبری ایران گفت كه اگر در مورد عناصر گسترده توافق جامع تا یكشنبه‌شب توافق نشود، گزینه تمدید توافق‌نامه بر روی میز خواهد بود.

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 23 نوامبر 2014 (۲ آذر) در مقاله‌ای به بررسی نتیجه احتمالی مذاکرات هسته‌ای پرداخت و نوشت: روز یکشنبه مقامات غربی و ایرانی یک روز مانده به ضرب‌الاجل هسته‌ای در نهایت تأیید کردند اختلاف‌نظرهای بسیار همچنان باقی است و بررسی شرایط تمدید گفت‌وگوها برای دومین بار را آغاز کردند. یکی از اعضای گروه مذاکره‌کننده ایران به رسانه‌های خبری ایران گفت که اگر در مورد عناصر گسترده توافق جامع تا یکشنبه‌شب توافق نشود، گزینه تمدید توافق‌نامه بر روی میز خواهد بود. دیپلماتی غربی گفت که هنوز طرف ایرانی مسئله تمدید گفت‌وگوها را مطرح نکرده است؛ اما تاکنون مقامات آمریکایی و اروپایی درباره برخی گزینه‌ها بحث کرده‌اند. این دیپلمات غربی که نخواست نامش فاش شود، گفت: انتظار می‌رفت طرف ایرانی این مسئله را تا پایان امروز مطرح کند.

در ادامه مقاله آمده است: روز یکشنبه باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، گفت که شکاف‌ها در مذاکرات همچنان «چشمگیر» است. به نظر می‌رسد آقای اوباما به یکی از درخواست‌های کلیدی ایران بی‌توجه بوده است: اینکه به عنوان بخشی از توافق نهایی، آمریکا و متحدانش تمام تحریم‌های مربوط به مسئله هسته‌ای علیه ایران را به‌سرعت و به‌طور دائم بردارند. وی با اشاره به راه‌های تولید ساخت سلاح هسته‌ای گفت: «تصور می‌کنم ایران تمایل دارد شاهد پایان فوری تحریم‌ها باشد و در عین حال، همچنان راه‌هایی داشته باشد که کاملاً بسته نباشد و ما نیز خواهان چنین چیزی نیستیم.» همچنین وی اظهار امیدواری کرد تحقق یک توافق، ماهیت روابط با ایران را نخستین‌بار پس از سه دهه، تغییر خواهد داد. اوباما تشریح کرد: «آنچه یک توافق خواهد کرد، این است که مسئله‌ای بزرگ را حل می‌کند و شاید سرآغاز روندی بلندمدت باشد که در این چارچوب نه‌تنها رابطه میان ایران و آمریکا، بلکه میان ایران و جهان و نیز منطقه شروع به تغییر می‌کند.»

در پایان مقاله آمده است: فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، روز یکشنبه گفت: «سال‌های حساسی را پشت سر می‌گذاریم... حال باید بررسی کنیم که آیا ایران واقعاً آماده حرکت در مسیر صحیح است یا خیر؟» تصمیم در مورد زمان و شرایط توافق مربوط به تمدید گفت‌وگوها برای دولت اوباما بسیار حساس است. دو طرف ماه‌ها برای تدوین بسیاری از حوزه‌های توافق، وقت صرف کرده‌اند و حال منتظر تصمیم‌های سیاسی رهبر ایران و آقای اوباما هستند؛ اما کارشناسان با توجه به ناکامی در رفع این شکاف‌های بزرگ گفته‌اند تمدید گفت‌وگوها اجتناب‌ناپذیر است. ایرانی‌ها ظاهراً با برچیدن شمار چشمگیر سانتریفیوژهای خود مخالفت کرده‌اند. از جمله مسائل کلیدی در گفت‌وگوها این است که یک توافق چند سال به طول خواهد انجامید. جمهوری‌خواهان و حتی برخی دموکرات‌های کنگره هشدار داده‌اند در صورتی که گروه گفت‌وگوکننده آمریکا با توافقی شدیدتر از توافق موقت به خانه نیایند، برای تشدید تحریم‌ها اقدام جدی خواهند کرد. توافق‌نامه موقت، بخش مهمی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرد و زمان آن روز دوشنبه به پایان می‌رسد. مسئله کلیدی این است که چه شکلی از تمدید مدنظر قرار خواهد گرفت. مقامات آمریکایی می‌گویند هدفشان در گفت‌وگوها طولانی‌ کردن زمان فرار هسته‌ای ایران است.

۱۳۹۳/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...