نسخه چاپی

فتواهای علما در صورت اجماع موثر است

دبیر علمی كنگره جهانی جریان های افراطی و تكفیری از دیدگاه علمای اسلام گفتند فتواهای علما در صورت اجماع بسیار موثر است و ما نمی توانیم به این مقدار بسنده كرده و بلكه باید برنامه برای ریشه كن كردن پدیده تكفیر داشته باشیم.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله در مراسم اختتامیه کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام با اشاره به اینکه به حق در جلساتی که حاضر بودیم از مقالات و سخنرانی های آقایان کمال بهره را بردیم، اظهار داشتند: مسئله تکفیر با تمام معنا محکوم و با قواعد اسلام سازگار نیست و در صورت انتشار مقالات به زبان های مختلف اثرگذار است و بخشی از آن ها چاپ شده است که تقدیم مهمانان محترم می شود.

ایشان در ادامه با بیان اینکه تکفیر بلایی است که در جوامع اسلامی پدیدار شده است، تصریح کردند: در بسیاری از مقالات با راهکارهای برون رفت از تکفیر آشنا شدیم و این مقالات نشانگر این مطلب است که همه افراد اشکال تکفیر را محکوم می کنند و بر این باور می باشند که خداوند این مسئله را نمی پذیرد و فقهای اسلام بر این رویه تاکید دارند که فقط محکمه شرعی می تواند یک فرد را کافر بداند.

معظم له با بیان اینکه این اجلاس و مقالات می تواند بسیار کارساز باشد، ابراز داشتند: همچنین فتواهای علما در صورت اجماع بسیار موثر است و ما نمی توانیم به این مقدار بسنده کرده و بلکه باید برنامه ریزی برای ریشه کن کردن پدیده داشته باشیم.

آگاه کردن مسلمانان از رهگذر رسانه های گروهی

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه آگاه کردن مسلمانان از رهگذر رسانه های گروهی و منابر مساجد نسبت به گرایشات تکفیری لازم است، ابراز داشتند: بزرگ ترین منکر، تکفیر کردن و به قتل رساندن مسلمین است.

ایشان با بیان این که ترویج فرهنگ اسلام را که دعوت به برادری و هم زیستی مسلمانان و ادیان و جوامع بشری می کند باید مدنظر قرار دهیم، اظهار داشتند: محور شرارت اسرائیل است و جریانات تکفیری چهره اسلام را خدشه دار کرده اند.

معظم له با اشاره به این که تکفیری ها چهره ای خون آشام و به دور از مهربانی به دنیا ارائه داده اند، ابراز داشتند: جمله بسم الله الرحمن الرحیم را در ابتدای هر حرفی بیان می کنیم که نشان دهنده رحمانیت اسلام است.

حوزه و دانشگاه ها باید به مقابله با جریان های تکفیری بپردازند

این مرجع تقلید با بیان اینکه حوزه های علمیه و دانشگاه ها باید به مقابله با جریان های تکفیری بپردازند، تصریح کردند: دین اسلام به عنوان دین هدایت ما را حول محور اتحاد گردهم می آورد.

دبیر علمی کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام افزودند: این کنفرانس بسیار حائز اهمیت است چرا که تعداد بسیاری از علمای اسلام در آن حضور یافته و خطیر بودن مسئله تکفیر را تبیین کردند و این مسائل را به مسلمانان انتقال خواهند داد.

حضرت آیت الله سبحانی با اشاره به اینکه پیشنهاد می کنیم چنین اجلاسیه هایی تداوم داشته باشد، ابراز داشتند: باید هیئت علمی را مامور رسیدگی مصوبات کنیم که حلقه ارتباطی بین علما و دبیرخانه باشد.

رسانه ها نظرات علما را به اطلاع جوانان برسانند

این مرجع تقلید با بیان اینکه رسانه ها باید نظرات علما را به اطلاع جوانان برسانند، تصریح کردند: بدون تردید در بین مسلمین اختلاف نظرهای فقهی وجود دارد و هرگروهی دلایل خاص خود را دارد اما اگر بخواهیم با یک مذهبی آشنا شویم باید به منابع اصلی آن رجوع کنیم که به قلم عالمان آن مذهب نوشته شده باشد.

ایشان با اشاره به اینکه دلیل اصلی دوری جستن از یکدیگراین است که به منابع اصلی کتب رجوع نمی کنیم، ابراز داشتند: در این مسئله نباید سهل انگاری صورت گیرد و از عجایب روزگار ما این است که باید بشنویم که از برخی وزرای کشورهای غربی کار گروه های تکفیری را محکوم کرده و به دور از اسلام می دانند و در عین حال کار این گروه های تندرو را درکشورهای دیگر تایید می کنند.

منابع درسی که گرایشات تکفیری دارد باید اصلاح شود
معظم له با بیان اینکه منابع درسی که گرایشات تکفیری دارد باید اصلاح شود، اظهار داشتند: مطلب شرک دانستن توسل به انبیا و اولیا باید از کتب درسی مقطع دبیرستان برخی کشورها اصلاح شود در غیر این صورت در ترویج تروریسم موثر می باشد.

۱۳۹۳/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...