نسخه چاپی

راشاتودی: ایران از حقوق خود كوتاه نمی‌آید

یك شبكه خبری معتبر روسی طی تحلیلی نوشت:احتمال قوی آمریكا مجددا درخواستی غیر منطقی را از ایران تقاضا كرده است كه مذاكرات اخیر وین نیز به هدف نهایی خود نرسید.

به گزارش نما به نقل از فارس، «په‌په اسکوبار» تحلیلگر سرشناس برزیلی طی گزارشی در زمینه آخرین فعل و انفعال در مذاکرات هسته‌ای ایران در وین که امروز (سه‌شنبه) در وبگاه شبکه خبری روسی «راشاتودی» انتشار یافته است، نوشت: «توافق هسته‌ای بابت برنامه هسته‌ای ایران وارد محدوده خطر شده است.»

بر اساس این گزارش، طرف‌های درگیر نه تنها ضرب العجل 24 نوامبر را از دست دادند، بلکه در مذاکرات هسته‌ای با 2 مهلت جدید مواجه شده‌اند. یکی تاریخ 1 مارس به عنوان زمان رسیدن به چارچوب توافق و دیگری 1 جولای برای حصول توافق نهایی می باشد. در این میان 7 ماه باقی مانده با آتش تند جنگ‌افروزان اسرائیل، عربستان جمهوری‌خواهان، مواجه خواهند شد.

در بخشی از این گزارش آمده است: «هیچ‌کس نمی‌داند چه عاملی در آخرین لحظات مانع از توافق شد. احتمال قوی این است که آمریکا مجددا درخواستی غیر از مورد هسته‌ای را از ایران تقاضا کرده است و به عنوان مثال از ایران در خواست کرده تا حمایت خود از حزب الله لبنان را قطع کند.»

نویسنده در بخشی دیگر خاطر نشان ساخت که نکات مورد اختلاف اصلی بین ایران و آمریکا همچنان پابرجا هستند. ایران خواهان توافقی 5 ساله است اما آمریکا خواهان توافقی با مدت زمان بیش از 10 سال است. ایران همچنین خواهان رفع کامل تحریم‌ها است اما آمریکا بر رفع کند و آرام تحریم‌ها به طور تدریجی تاکید دارد. اما نکته کلیدی دیگر که عادی سازی روابط ایران و آمریکا است همچنان باقی است و دیواری از بی‌‌اعتمادی بین این 2 کشور وجود دارد ولی در این میان رابطه ایران و روسیه و چین عالی می‌باشد.

نویسنده با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران در عمان و پیشنهادهای روسیه نوشت: «آشکارا مذاکره‌کنندگان ایرانی از پیشنهاد روسیه برای ریشخند زدن به واشنگتن استفاده کردند و آنچه که واضح است این واقعیت می‌باشد که تهران هیچ حقوق خود را برای رسیدن به یک توافق قربانی نمی‌کند.»

از دیدگاه نویسنده، آمریکا فرصت مناسبی را برای حصول توافق هسته‌ای با ایران از دست داد و ممکن است با توجه به ترکیب کنگره جدید آمریکا گزینه رنگ پریده حمله نظامی مجددا به روی میز باز گردد و البته این مورد با بازگشت «هیلاری کلینتون» رییس جمهور احتمالی آینده این کشور که در فهرست انتظار قرار گرفته محتمل است.

نویسنده این تحلیل در ادامه نوشت: «البته ایران نیز بیکار نخواهد نشست و ابعاد همکاری‌های نظامی، مالی و تجاری خود را با روسیه و چین شدت خواهد داد. ایران هم اینک راهی درکنار تحریم‌ها برای صادرات نفت خود به چین، ژاپن و کره جنوبی یافته است و تهران و مسکو قرارداد 20 میلیارد دلاری تهاتری امضا کرده‌اند.»

در بخش دیگر این گزارش آمده است: «اقتصاد مقاومتی «آیت‌الله خامنه‌ای» رهبر انقلاب ایران نیز شیوه‌های جدید برای دور زدن و گذشتن از تحریم‌های تحمیلی شدید آمریکا را پیدا خواهد کرد.»

در این میان تهران در واقع می‌داند که از مذاکرات چه می‌خواهد. این کشور در اصل خواهان حفظ برنامه‌های هسته‌ای خود بر اساس «ان‌پی‌تی» است.

۱۳۹۳/۹/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...