نسخه چاپی

آمریكا: اكنون به توافق با ایران نزدیك هستیم

سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریكا در پاسخ به این سوال كه آیا تمدید مذاكرات هسته‌ای ایران و 1+5 به معنای پیروزی یا عدم پیروزی ایرانیان است، گفت: تمدید مذاكرات تنها یك تمدید است. برای همه روشن است كه پیش از توافق بر سر برنامه اقدام مشترك در چه شرایطی قرار داشتیم و اكنون به انجام توافق نزدیك هستیم.

به گزارش نما به نقل از ایسنا: سخنگوی وزارت خارجه‌ آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 به معنای پیروزی یا عدم پیروزی ایرانیان است، گفت: تمدید مذاکرات تنها یک تمدید است.

جف راتکی، سخنگوی وزیر امور خارجه این کشور در نشست روزانه با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره‌ تمدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: من فکر می‌کنم وزیر امور خارجه کشورمان به خوبی اعلام کرد که آنها درباره‌ این که چه اتفاق‌هایی در اتاق مذاکره رخ داده است را بیان نمی‌کند. تنها مفاد برنامه‌ اقدام مشترک که آمریکا و شرکایش پیش از این درباره آن توافق کردند ادامه می‌یابد.

برای همه روشن است که پیش از توافق بر سر برنامه اقدام مشترک در چه شرایطی قرار داشتیم و اکنون به انجام توافق نزدیک هستیم ، توافقی که می‌تواند همه جهان را ایمن کند و امنیت بیشتری به همراه داشته باشد بر همین اساس ما متعهد به ادامه کار بر روی مذاکرات هستیم تا این مذاکرات رابه سرانجام برسانیم.

او در پاسخ به سوالی درباره‌ اینکه آیا تمدید مذاکرات را می‌توان عدم پیروزی ایرانیان دانست، گفت: تمدید مذاکرات تنها یک تمدید است بر اساس این تمدید تحریم بیشتری علیه ایران تعلیق نمی‌شود. ما تنها شرایط و تعهدات اعلام شده در برنامه اقدام مشترک را اجرا می‌کنیم که این مساله شامل بازگردانده شدن برخی از سرمایه‌های بلوکه شده ایران در یک جدول زمانی منظم است. اما در مقابل ایران نیز باید گامهای لازم را بردارد که نشان دهد آنها به تعلیق برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در کنفرانس مطبوعاتی در وین پس از تمدید مذاکرات ایران و 1+5 گفت: اگر اراده سیاسی باشد، می‌توان چند روزه به توافق رسید.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: ما همه علاقه‌مند بودیم که امروز اعلام کنیم به توافق سیاسی رسیده ایم. اینجا اما نیاز بود درباره همه نکات ریز که به شدت فنی و پیچیده است، صحبت کنیم و یقین داشتیم که برای تکمیل روند نگارش نیاز به زمان داشتیم. این امکان وجود داشت که در وین قدری به جلو پیشرفت کنیم و همین قدر پیشرفت قابل ملاحظه است. همه وزیران که از مذاکرات خارج شدند اذعان داشتند که پیشرفت داشتیم و می توانیم به نتیجه برسیم و این مساله توفیق قابل توجهی است. اگر به یک سال قبل نگاه کنیم کسی حتی آرزوی چنین شرایط را نمی توانست در واقعیت داشته باشد. ما این روش را ادامه می‌دهیم و به لطف خدا و کمک وحمایت مردم به ایران مسیر را ادامه می‌دهیم.

۱۳۹۳/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...