نسخه چاپی

دست رد پوتین به سینه سعودالفیصل

روزنامه اینترنتی رای الیوم امروز از اختلاف بین وزیر امور خارجه و مشاور شاه سعودی خبر داد و فاش كرد كه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان را در جریان سفر اخیرش به مسكو به حضور نپذیرفت.

به گزارش نما به نقل از العالم، روزنامه رای الیوم در گزارش خود به سفر اخیر سعود الفیصل وزیر امور خارجه سعودی به مسکو و برخورد سرد مسئولان روس با او و تشریح دلایل این امر پرداخت.

این روزنامه نوشت: وزیر خارجه سعودی در این سفر از شرکت در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به بهانه "ناخوش بودن و کسالت زیاد" خودداری کرد ولی حقیقت ماجر این بود که بحرانی دیپلماتیک در پس پرده با نهاد ریاست جمهوری روسیه وجود داشت.

این روزنامه نوشت: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از به حضور پذیرفتن سعود الفیصل وزیر خارجه سعودی به علت نبودن این ملاقات در برنامه کاری نهاد ریاست جمهوری خودداری کرد؛ امری که سعود الفیصل آن را اهانت به نهاد دیپلماتیک سعودی و سوء برداشت توصیف کرد بویژه که وزیر خارجه سعودی خواستار ملاقاتی پروتکلی با پوتین شده بود.

برپایه این گزارش، محافل دیپلماتیک غربی این حادثه را در واقع پیام ولادیمیر پوتین به دستگاه دیپلماسی سعودی به علت روشن نبودن موضع ریاض درقبال مسئله ایران و پرونده سوریه به شمار آوردند.

این روزنامه افزود: برداشت افراد و شخصیت های نزدیک به وزیر خارجه سعودی نشان دهنده آن است که شاهزاده بندر بن سلطان مشاور شاه سعودی نقش منفی را ایفا کرده و با توجه به روابط بانفوذی خود در مسکو دارد، از به حضور پذیرفته شدن سعود الفیصل از سوی ولادیمیر پوتین جلوگیری کرده است.

این شخصیت ها شاهزاده بندر بن سلطان را چنین توصیف کردند که وی یک بازیگر مخفی است که از به حضور پذیرفته شدن سعود الفیصل در کاخ کرملین جلوگیری کرد زیرا شاهزاده بندر بن سلطان و سعود الفیصل از گذشته با یکدیگر دچار اختلاف هستند. این اختلاف در دوره اخیر شدت گرفته است خصوصا که شاهزاده بندر بن سلطان پرونده ارتباط با روسیه را یکی از پرونده های شخصی خود می شمارد که به عنوان مشاور کاخ پادشاهی عربستان مامور پیگیری آن شده است و در همین راستا، پیش از این دو بار به مسکو سفر کرده است.

به نوشته رای الیوم، نکته جالب توجه این است که ولادیمیر پوتین پیش از این با شاهزاده بندر بن سلطان دیدار و با وی عکس یادگاری رسمی گرفت ولی سعود الفیصل مجبور شد تا مسکو را با خشم و غضب ترک کند.

این روزنامه نوشت: سرگئی لاوروف به شخصیت های عرب در کشورهای حوزه خلیج فارس ابلاغ کرد که کشورش خواهان دیدگاه و موضع بسیار روشن مسئولان سعودی در ارتباط با پرونده سوریه –پیش از هر تماسی با آنها در ارتباط با پرونده هسته ای ایران -می باشد.

روزنامه رای الیوم خاطرنشان کرد: داستان خشم و ناراحتی سعود الفیصل از مسکو و ترک روسیه بدون حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک جدلی را در محافل دیپلماتیک کشورهای عرب خلیج فارس در چند روز اخیر ایجاد کرد.

۱۳۹۳/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...